کد خبر : 35160
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 اردیبهشت 1401 - 12:06
-

اخبار اندیکا

سید ابوالفضل حسینی

زلزله زدگان اندیکا بعد از گذشت ۸ ماه از زلزله همچنان بدون خانه!!

زلزله زدگان اندیکا بعد از گذشت ۸ ماه از زلزله همچنان بدون خانه!!
دارد، گفت: در کل این شهرستان یک لودر، بلدوزر و یک کمپرسی دارد و مسئولان با این امکانات انتظار دارند محرومیت شهرستان را رفع کنند.

شهرستان اندیکا از ۱۲ تا ۱۷ مهرماه سال گذشته شاهد چند زمین لرزه بود که بزرگترین آن ۵٫۷ درجه ریشتر قدرت داشت.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از فارس، با توجه به خسارت وارد شده به ۱۳۰ روستا، خسارت این زمین لرزه‌ها پنج هزار میلیارد ریال برآورد شده و طبق برآورد صورت گرفته تعداد ۹۸۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله نیاز به تخریب و بازسازی دارند و یکهزار و ۹۵۰ واحد مسکونی باید بهسازی شوند.

*استاندار: ۴۰۰ واحد زلزله زده تکمیل شد

بر همین اساس، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دومین سفر سرزده خود به استان خوزستان به همراه معاون اول خود و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به منطقه اندیکا که یکی از محروم‌ترین مناطق این استان است سفر کرد و در جریان آخرین وضعیت این شهر زلزله زده قرار گرفت.

بنیاد مستضعفان سیمان مورد نیاز برای بازسازی این مناطق را برعهده گرفته است و بر اساس برآورد بنیاد مسکن، تمام سیمان مورد نیاز که حدود ۲۰ هزار تن است، به صورت رایگان توسط بنیاد مستضعفان تأمین خواهد شد.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفته بود: هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی معطل اعتبارات نخواهند ماند و عملیات ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده اندیکا، پیش از تزریق اعتبارات به دستگاه‌ها در حال انجام است.

پس از گذشت حدود ۶ ماه از زلزله اندیکا در فروردین امسال صادق خلیلیان استاندار خوزستان در بازدید از این شهرستان از پایان عملیات ساخت و ساز بیش از ۴۰۰ واحد از مجموع ۹۸۰ واحد خسارت دیده در مناطق زلزله‌زده شهرستان اندیکا خبر داد.

این در حالی است که تحقیقات محلی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که تا کنون هیچ کدام از اهالی زلزله زده راهی خانه جدید خود نشده و پس از تحمل سوز سرما و وارد شدن به فصل گرما همچنان در چادر زندگی می‌کنند و منظور استاندار از ساخت و ساز، تنها ساخت اسکلت ساختمان‌ها بوده است.

*بنیاد مسکن استان: تکمیل ۷۵۰ واحد تا پایان خرداد

اما حسین جنتی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در رابطه با آخرین وضعیت ساخت و ساز واحدهای آسیب دیده از زلزله در شهرستان اندیکا، اظهار کرد: از مجموع ۱۸۰ واحد آسیب دیده که ۱۸۰ واحد شهری و ۸۰۰ واحد روستایی هستند برای ۷۵۰ واحد اسکلت درست کردیم و برای بالغ بر ۵۰۰ واحد اجرای سقف صورت گرفت.

وی با بیان اینکه کار با سرعت در حال انجام است، افزود: چنانچه بانک‌های عامل همکاری و تسهیلات را به موقع به حساب مردم زلزله زده اندیکا واریز کنند طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است تا پایان خردادماه امسال بخش عمده‌ای از بازسازی را انجام و تحویل مردم دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: با توجه به اینکه واحدهای آسیب دیده به تناسب آزادسازی اقساط در حال تکمیل است، واحدهای آزاد سازی شده که ۶۰ متری هستند با پول بلاعوض و تسهیلاتی که به آن‌ها تعلق گرفت تکمیل نمی‌شوند مردم نیز باید آورده‌ای داشته باشند.

جنتی بیان کرد: دیوار و سقف واحدها را که انجام دادیم اعتبارات ما تمام می‌شود و مابقی را باید مردم با آورده خود تکمیل کنند، کسانی که آورده ندارند پیگیر هستیم از طریق کمیته امداد و… بتوانیم مشکل آن‌ها را حل کنیم.

وی با تاکید اینکه آنچه در تعهد ما است را تا پایان خرداد به پایان می‌رسانیم، عنوان کرد: به ازای هر واحد ۱۳۰ میلیون تسهیلات و ۵۵ میلیون کمک بلاعوض که به تناسب این مبالغ باید در ساخت و ساز هزینه کنیم.

*هیچ واحدی تحویل زلزله‌زدگان اندیکا نشد

سردار سعید قاسمی فرمانده قرارگاه جهادی و مهندسی متوسلیان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در رابطه با آخرین وضعیت بازسازی منازل زلزله زده شهرستان اندیکا، اظهار کرد: علیرغم حضور رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس بنیاد مستضعفان، معاون اقتصادی رئیس جمهور در محل مناطق زلزله زده اندیکا در چند ماهه گذشته هیچ کدام از وعده‌هایی که داده شد تا کنون محقق نشد.

وی افزود: پس از گذشته هشت ماه از زلزله اندیکا تا کنون یک واحد هم به مردم تحویل داده نشده است در حالی که قرار بود حدود یک هزار واحد زلزله زده بازسازی و یا ساخته شود.

فرمانده قرارگاه جهادی و مهندسی متوسلیان با انتقاد از اظهارات استاندار خوزستان مبنی بر تکمیل و تحویل ۴۰۰ واحد به مردم زلزله زده اندیکا، گفت: بنده از همان ابتدای وقوع زلزله در منطقه حضور دارم به همین دلیل از استاندار میخواهم فقط چهار واحد از این ۴۰۰ واحد را به ما نشان بدهد.

سردار قاسمی بیان کرد: استاندار خوزستان در پاسخ به انتقاد ما گفت: منظور از تحویل ۴۰۰ واحد، تحویل اسکت ساختمان است و اینطور نیست که مانند گروه‌های جهادی خانه را با کلید تحویل بدهیم.

وی خطاب به استاندار خوزستان و نماینده شهرستان اندیکا در مجلس عنوان کرد: ما به استاندار گفتیم تحویل دیوار و سقف خانه به زلزله زدگان چه دردی از آن‌ها دوا می‌کند؟

سردار قاسمی با بیان اینکه اکنون ۱۰ باب منزل با اولویت تحویل به اهالی که دو فرزند معلول دارند ساخته شده است، گفت: گروه جهادی ما با همان مبلغ تسهیلات و پول بلاعوضی (۲۵۰ میلیون تومان) که به زلزله‌زدگان داده شده می‌تواند هر ۲۷ روز یک واحد ۷۲ متری استاندارد را ساخته و با کلید تحویل مردم بدهد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون با توجه به نوساناتی که در قیمت مصالح ساختمانی به وجود آمد برای ساخت هر واحد به ۳۰۰ میلیون تومان پول نیاز داریم، افزود: این منازل در هفته آینده با حضور خیرینی که از خارج استان و ایرانیان خارج از کشور برای ساخت و ساز منازل اهالی زلزله زده کمک کرده بودند تحویل خانواده‌های معلولین می‌شود.

*عوامل دولت قبل عزل شوند

سردار قاسمی در انتقاد از عملکرد بنیاد مسکن استان به دلیل اینکه این دستگاه در مقابل تسهیلات تعیین شده برای ساخت هر واحد مسکونی فقط اسکلت ساختمان را تحویل اهالی می‌دهد، عنوان کرد: این سیاست غلطی است که از دولتهای گذشته وجود داشته و مسئولان متولی فعلی بخش بزرگی از این سیاست‌ها هستند و با ادامه این روند نمی‌توانیم از این بحران خارج شویم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برای تکمیل ساخت و ساز منازل مردم چه کار باید کرد؟بیان کرد: بهترین راه حل این است که کلیه عوامل دولتی فشل و غیر انقلابی کنار زده شوند و از مصالح نوین و تکنولوژی روز دنیا استفاده شود که قطعاً برای این مهم نیاز به این اهرم فشار قوی داریم.

سردار قاسمی با تاکید بر اینکه مسئولان تا کنون یک واحد را هم تحویل مردم نداده‌اند، عنوان کرد: هم بانک و هم بنیاد مسکن استان طی قراردادی مردم را به بانک برده و از آن‌ها امضا گرفتند اما نسخه دوم این قرارداد را به هیچ یک از اهالی زلزله زده ندادند به همین دلیل طبق این قرارداد نحوه پرداخت و اینکه چه زمانی و با چه کیفیتی واحدها تحویل اهالی داده می‌شود نیست.

وی افزود: با توجه به محرومیتی که در منطقه وجود دارد مردم قدرت باز پرداخت وام را برای این مدل خانه‌ها ندارند چرا که حداقل ۲۰۰ میلبون دیگر برای تکمیل واحدها نیاز دارند.

سردار قاسمی با انتقاد از اینکه استان به دست عوامل دولت گذشته مدیریت می‌شود، گفت: تمام دستوراتی که توسط رئیس جمهور و وزیر کشور داده شد از قبیل احداث جاده، ایجاده شبکه آبرسانی، شبکه بهداشت، نوسازی مدارس و شبکه برق و… انجام نشد.

وی بیان کرد: رئیس جمهور پیگیر وضعیت مردم زلزله هستند اما نوع بورکراسی اداری در استان روند کار را کند کرده است.

سردار قاسمی با بیان اینکه اندیکا یکصد سال عقب ماندگی دارد، گفت: در کل این شهرستان یک لودر، بلدوزر و یک کمپرسی دارد و مسئولان با این امکانات انتظار دارند محرومیت شهرستان را رفع کنند.

اندیکا با مرکزیت شهر قلعه خواجه دارای سه بخش و با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفر در شمال شرق خوزستان واقع است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.