کد خبر : 29891
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 9:39
-

ویژه - اخبار گتوند

کتابخانه‌های سماله و ترکالکی گتوند در بلاتکلیفی

کتابخانه‌های سماله و ترکالکی گتوند در بلاتکلیفی
کتابخانه‌های عمومی شهرهای ترکالکی و سماله در بخش عقیلی شهرستان گتوند به علت نبود و تاخیر در تامین نیرو چند ماهی است که تعطیل و بلاتکلیف مانده‌اند.

کتابخانه‌های سماله و ترکالکی گتوند در بلاتکلیفی

باقر ابراهیمی

شبکه خبری خوزستان | تعطیلی و بلاتکلیفی کتابخانه‌های عمومی شهرهای ترکالکی و سماله در بخش عقیلی شهرستان گتوند به علت نبود نیرو، گلایه‌مندی شهروندان به ویژه دانشجویان و فرهنگیان را به دنبال داشته است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از ایرنا، کتابخانه‌های عمومی شهرهای ترکالکی و سماله در بخش عقیلی شهرستان گتوند به عنوان معدود فضاهای فرهنگی این ۲ شهر به علت نبود و تاخیر در تامین نیرو چند ماهی است که تعطیل و بلاتکلیف مانده‌اند.

تعدادی از شهروندان این ۲ شهر به ویژه فرهنگیان و دانشجویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از این وضعیت خواستار تامین نیرو از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان و بازگشایی کتابخانه‌ها هستند.

 

 

کتابخانه‌های سماله و ترکالکی گتوند در بلاتکلیفی

 

 

ساختمان کتابخانه عمومی برکت رسالت شهر سماله گتوند ۲۳ بهمن ماه سال گذشته به مناسبت دهه مبارک فجر با حضور جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در بخش عقیلی گتوند افتتاح شد.

کار ساخت این کتابخانه از سال ۹۳ شروع شده و قرار است در متراژ ۲۸۰ مترمربع و با اعتبار ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی و بنیاد برکت احداث شود.

مخزن کتاب، بخش کودک و ۲ سالن مجزای خواهران و برادران از جمله بخش‌های کتابخانه شهر سماله مرکز بخش عقیلی گتوند هستند.

نکته قابل توجه اینکه اگر نیروهای کتابخانه عمومی شهر سماله تامین نشده بودند، چرا این کتابخانه با حضور مسوولان افتتاح و تعطیل شد؟

همین ماجرا هم برای کتابخانه عمومی معراج ترکالکی گتوند رخ داد؛ ساختمان جدید این کتابخانه با ۵۲۰ مترمربع زیربنا و با اعتباری افزون بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال احداث و سال ۹۳ افتتاح شد و اکنون در تعطیلی به سر می‌برد.

کتابخانه شهر ترکالکی شامل یک مخزن، ۲ سالن مطالعه مجزا برای مطالعه خواهران و برادران، بخش کودک، بخش نشریات و بخش اداری است.

تنها کتابخانه عمومی معراج شهر ترکالکی گتوند پیش از این نیز از اوایل آبان ماه ۹۸ به علت نداشتن نیروی انسانی کتابدار تعطیل شده بود و ۲۶ آذرماه بازگشایی شد.

یکی از فرهنگیان شهر سماله گتوند با انتقاد از تعطیلی کتابخانه عمومی برکت رسالت این شهر اظهارداشت: کتابخانه شهر سماله پس از افتتاح به علت تامین نشدن نیرو تعطیل شد و پیگیری‌ها تاکنون برای بازگشایی نتیجه نداده است.

عیسی علیزاده با تاکید بر رفع این مشکل از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: حدود ۴۰ دانشجوی کنکوری در این شهر داشتیم که به علت تعطیلی کتابخانه و نبود مکان مناسب برای مطالعه دچار مشکل شده بودند.

وی با بیان اینکه فضا و کتاب مناسب در این کتابخانه موجود است، افزود: متاسفانه این کتابخانه به علت کم کاری و بی‌توجهی تعطیل و به حال خود رها شده است.

مدیر مدرسه نمونه دولتی مهد دانش شهر سماله گفت: پیگیری‌های زیادی از سوی شهروندان، شوراهای شهر و مسوولان برای بازگشایی کتابخانه شهر سماله صورت گرفته اما وعده مسوولان ذیربط برای رفع این مشکل عملی نشد.

وی افزود: مردم روستاهای اطراف شهر سماله نیز می‌توانستند از این کتابخانه استفاده کنند که به علت تعطیل بودن به صورت متروکه باقی ماند و کتاب‌ها و تجهیزات آن در حال خاک خوردن هستند.

علیزاده با اشاره به نارضایتی شهروندان و روستاییان به ویژه دانشجویان از این وضعیت، گفت: دانش آموزانی که عضو این کتابخانه بودند نیز از امکانات آن محروم هستند و به علت فاصله زیاد با مرکز شهرستان امکان استفاده از کتابخانه وجود نداشت.

وی با بیان اینکه پیش از احداث و افتتاح ساختمان جدید کتابخانه این شهر از فضای مسجد برای کتابخانه استفاده می‌شد، افزود: شهر سماله حدود سه سال کتابخانه نداشت و متاسفانه ساختمان جدید نیز پس از سالها انتظار برای افتتاح، تعطیل و به حال خود رها شد.

 

 

کتابخانه‌های سماله و ترکالکی گتوند در بلاتکلیفی

 

 

یکی از فرهنگیان شهر ترکالکی گتوند نیز در خصوص تعطیلی کتابخانه این شهر گفت: کتابخانه شهر ترکالکی متأسفانه پس از افتتاح، در تجهیز، نگهداری و تامین نیرو از سوی مسوولان مربوطه مورد بی‌مهری قرار گرفت.

امیر بلیوند افزود: رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گتوند به صورت مستمر پیگیر این موضوع بودند اما مهمتر از آن همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان بود که باید در مرتفع کردن مشکلات کتابخانه شهر ترکالکی اهتمام بیشتری از خود نشان می‌داد.

وی با اعلام گلایه مندی مردم شهر ترکالکی از مسوولان استانی و شهرستانی در تعطیلی کتابخانه‌ها افزود: بنده که در دوره شورای پنجم، عضو شورای شهر بودم بارها و به صورت مستمر با برخی از مسوولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان جلساتی داشتم و درمقابل همکاران در شورای گذشته نیز از طریق نماینده و دیگر مسوولان استانی پیگیری کردند اما متاسفانه به جای رفع مشکل کتابخانه این شهر، بیشتر وعده‌های تکراری از سوی مسوولان داده شد.

بلیوند گفت: بنده به عنوان یک شهروند و یک فرهنگی از شهر ترکالکی خواستار رسیدگی مسوولان به وضعیت موجود و رفع کمبودهای کتابخانه شهر ترکالکی و دیگر کتابخانه‌های شهرستان گتوند هستم.

وی افزود: شهروندان زیادی از شهر ترکالکی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان از این فضاها برای مطالعه و کتاب‌های با کیفیت موجود در کتابخانه شهر ترکالکی استفاده می‌کردند که با توجه به تعطیل بودن، از این مکان محروم هستند.

این معلم بیان کرد: امید است با پیگیری‌های رییس اداره کتابخانه های عمومی، مسوولان شهرستان و رسانه‌ها هرچه سریعتر شاهد رفع شدن مشکلات تمام کتابخانه‌های سطح شهرستان گتوند باشیم.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص تعطیلی این کتابخانه‌ها اظهار داشت: نیروی کتابخانه معراج شهر ترکالکی بنا به دلایلی انفصال از خدمت شد لذا مکاتبات و پیگیری‌های زیادی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت گرفت و مجوز بکارگیری ۲ نیرو برای این کتابخانه صادر شد.

 

عباس حسین زاده بندقیری افزود: بعد از اینکه مجوز نیرو صادر شد، فراخوان عمومی در ۲ شهر ترکالکی، سماله و شهرستان برای جذب نیروی بومی انجام شد.

وی با بیان اینکه نیروی بومی می‌تواند خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهد، ادامه داد: سه نیرو به عنوان سه برابر ظرفیت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شد تا بعد از مصاحبه تخصصی، یک نفر از آنها انتخاب شود.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان با بیان اینکه پیگیری‌ها در این خصوص انجام شد، گفت: به دلیل شیوع کرونا و مشکلات و محدودیت کتابخانه‌ها در شهرهای نارنجی و قرمز هنوز مصاحبه این افراد انجام نشده است.

 

حسین زاده بندقیری افزود: حتما این موضوع را پیگیری می‌کنم البته قبلا نیز در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیگیری شده است، منتظر هستیم تا مشکل جذب نیروهای بومی کتابخانه‌های سماله و ترکالکی رفع شود.

 

وی در پایان گفت: اداره کل کتابخانه‌های استان خوزستان نیز از این وضعیت رضایت ندارد و تلاش می‌کند تا این مشکل را برطرف کند.

 

به گزارش ایرنا، تسریع در رسیدگی به وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرهای سماله و ترکالکی و رفع مشکل آنها برای بهره مندی اعضا و دانشجویان از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضرورت دارد.

 

شهرستان گتوند در شمال استان خوزستان دارای ۹ باب کتابخانه عمومی شامل پنج باب شهری و چهار باب روستایی است.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.