کد خبر : 26669
تاریخ انتشار : جمعه 6 فروردین 1400 - 22:19
-

ویژه و مهم | حاکمیت سالم آب / رشد بحران حاکمیت آب در کشور همچنان ادامه دارد

ویژه و مهم | حاکمیت سالم آب / رشد بحران حاکمیت آب در کشور همچنان ادامه دارد

حاکمیت و حکومت باید بدانند که آب نیز یک فرصت است ، آب یک نقطه ورود برای پیشبرد ارزشهای اصلی جمهوریت پیرامون برابری ، شفافیت ، پاسخگویی ، توانمندسازی جوامع محلی خصوصا زنان و سازماندهی جامعه است.

ویژه و مهم | حاکمیت سالم آب / رشد بحران حاکمیت آب در کشور

 

بحران حاکمیت آب در کشور در حال رشد است که ممکن است در خوزستان باعث افزایش بیماری ها ، تضعیف رشد اقتصادی ، تقویت ناامنی و عدم موفقیت دولت شود و به طور کلی ظرفیت اقتصادی کشور را برای پیشبرد اولویت هایی که از منافع ملی حمایت می کنند ، کاهش دهد. برای مقابله با این چالش ها و کمک به امنیت آبی در خوزستان باید تلاش کنیم تا از امنیت آبی در ابراستان کشور پشتیبانی کنیم که در آن مردم منابع پایدار آب و مقدار کافی و با کیفیت کافی برای تأمین نیازهای انسانی ، اقتصادی و اکوسیستم ها داشته باشند.

 

عدم حکمرانی سالم آب وعدم استقرارمنابع پایدار آب با کمیت و کیفیت کافی در حوضه زاگرس و پایین دست آن مشکلاتی همچون

افزایش فقر و بیماری
ناامنی غذایی و انرژی
جابجایی اقتصادی و مهاجرتها
تنش های آبی و منطقه ای
تضعیف توسعه اقتصادی
افزایش ناآرامی های داخلی
تضعیف بوم گردی وعدم جذب تروریست.

کاهش فرصت های تجارت و صادرات و جلوگیری از پیشبرد سیاست ها و برنامه های مهم اقتصادی کشور در خوزستان.

تخریب کشاورزی جوامع محلی و ازدیادحاشیه نشینی شهری منجر خواهد شد.

 

حاکمیت و حکومت باید بدانند که آب نیز یک فرصت است. آب یک نقطه ورود برای پیشبرد ارزشهای اصلی جمهوریت پیرامون برابری ، شفافیت ، پاسخگویی ، توانمندسازی جوامع محلی خصوصا زنان و سازماندهی جامعه است. به عبارت دیگر ، آب می تواند ابزاری برای تقویت حکومتداری ، تعامل جامعه مدنی و انعطاف پذیری در تمام سطوح باشد.

 

حکومت های که در راس حاکمیت قرار می گیرند باید هدف از افزایش همکاری در زمینه آبی خوزستان را استراتژی کاهش بیماریها و نجات جان انسانها ، ریشه کن ساختن فقر و ارتقا رشد اقتصادی پایدار ، افزایش امنیت غذایی و انرژی کشور ، ایجاد امنیت پایدار غذایی و گشودن بازارهای بین المللی برای تنوع محصولات کشاورزی خوزستان را در سرلوحه گفتار و عمل خود قرار دهند.

 

چشم انداز حاکمیت سالم آبی در خوزستان باید نوید رشد اقتصادی خود را به اندازه شش درصد از تولید ناخالص داخلی بیشتر از وضع موجود ،حفاظت از نسل های آینده و برخورداری مردم خوزستان از منابع پایدار آب با کمیت و کیفیت کافی برای تأمین نیازهای انسانی ، اقتصادی و اکوسیستم های محیط زیست برخوردار باشند.

 

✍🏻 جواد الهایی سحر

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.