کد خبر : 31645
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 آبان 1400 - 7:39
-

اخبار چهار محال و بختیاری

ویژه و مهم | بختیاری در فقدان چشمه کوهرنگ عزای عمومی اعلام کند / مدعی العموم در سطح ملی باید ورود کند

ویژه و مهم | بختیاری در فقدان چشمه کوهرنگ عزای عمومی اعلام کند / مدعی العموم در سطح ملی باید ورود کند
فاجعه خشک شدن چشمه کوهرنگ و مشابهت های آن نظیر چشمه مروراید یعنی بزرگترین خیانت و جنایت در ایران یعنی نسل کشی "چشمه ها" و "فاجعهٔ زیست محیطی نابودی جانوران و گیاهانی که این چشمه عامل بقای شان بود و کوچ اجباری مردم و آوراگی نسل هایی که در بیش از یک چهارم ایران بدان مرتبط اند .

ویژه و مهم | بختیاری در فقدان چشمه کوهرنگ عزای عمومی اعلام کند / مدعی العموم در سطح ملی باید ورود کند

بختیاری و در رأس آن چهار محال و بختیاری باید به خاطر فاجعه خشک شدن قدیمی ترین ، پر‌ آب ترین ، سردترین چشمه استان ،گواراترین چشمه ایران که نظیرش در دنیا نبود عزای عمومی اعلام کند .

اگر ذره‌ای انصاف ، عدالت و اعتقاد به قانون و قانون مداری باشد مسئولین کشوریِ وزارت نیرو و همدستان آنها درکشور و استان های ذی نفع و ذینفوذ در بعد از انقلاب باید به دادگاه فراخوانده شوند.

فاجعه خشک شدن چشمه کوهرنگ و مشابهت های آن نظیر چشمه مروراید یعنی بزرگترین خیانت و جنایت در ایران یعنی نسل کشی “چشمه ها” و “فاجعهٔ زیست محیطی نابودی جانوران و گیاهانی که این چشمه عامل بقای شان بود و کوچ اجباری مردم و آوراگی نسل هایی که در بیش از یک چهارم ایران بدان مرتبط اند .

کمترین واکنش نسبت به فاجعه خشک شدن چشمه کوهرنگ می تواند تشکیل یک تیم حقیقت یاب از طرف دفتر مقام معظم رهبری و توبیخ مسببین و بانییان این جنایت باشد.

وقت آنست که مدعی العموم ورود کند!

مدعی العلوم باید بررسی علت فاجعه خشک شدن چشمه کوهرنگ را در دستور قرار دهد .

بسی مایه تاسف و اندوه است که چشمه ای این چنین ارزشمند و زندگی آفرین به یکباره خشک شده است .
چشمه ها دارای یک سفره آب زیر زمینی هستند که تا مادامی که ذخیره آبی آنها تمام نشود همچنان جاری خواهند بود اما علت خشکی یکباره چشمه چنین با عظمتی چیست ؟!

این سوالی است که کارشناسان زمین شناسی و متخصصین ژئومورفولوژی بایستی پی جواب آن باشند اما بصورت کلی خارج از دو فرضیه زیر نیست :
اول اینکه چشمه ها به علت اتمام ذخیره آب سفره زیر زمینی خویش خشک میشوند که این فرایند به آرامی رو به کاهش میگذارد و در نهایت چشمه خشک می شود .

دوم آنکه حرکت گسل ها باعث ازبین رفتن سفره های آب زیر زمینی و یا جابجایی سفره های آب زیر زمینی می‌شوند فعالیت گسل های زیرزمینی گاهی باعث انسداد مسیر خروج آبها از سفره هایشان می شوند .

حرکت گسل ها می تواند بر اثر زلزله اتفاق بیفتد و یا آنکه فعالیت های انسانی از جمله راهسازی، سد سازی ، زدن تونل ، برداشت های بی رویه و خالی کردن لایه های مختلف زمین و… یا تخریب کوهها با دینامیت نیز میتواند عامل حرکت گسل ها شود که در این صورت چشمه ها ناگهانی می خشکند .
بعید نیست که زلزله چند هفته پیش کوهرنگ نیز علت این خشکی تاسف بار باشد .

گر چه بیشتر آب چشمه خروشان و کم نظیر کوهرنگ نصیب غارتگران مافیای آب می شود ولی به هر حال خشکی یکباره چشمه کوهرنگ هر علتی داشته باشد دردی از دردهای بیشمار مردم سرزمینم را درمان نخواهد کرد و به جرات می توان گفت : که یک فاجعه نه استانی و منطقه ای بلکه ملی است. مدعی العموم در سطح ملی باید ورود کند و کارشناسان در سطح ملی را موظف به علل یابی این فاجعه نماید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خروج از نسخه موبایل