کد خبر : 25463
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 23:42
-

ویژه | خوز ستان در معرض یک فاجعه زیست محیطی

ویژه | خوز ستان در معرض یک فاجعه زیست محیطی

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از پایگاه خبری (IANN) به نقل از یک زیستمند ایرانی گزارش داد: خوزستان ؛ از بحران گذر کرد و به مرز یک «فاجعه» رسیده است! خوزستان امروز مواجه با یک فاجعه زیست محیطى است ، با علم به تمام شاخصه هایى که باعث اطلاق لفظ »فاجعه« مى گردد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از پایگاه خبری (IANN) به نقل از یک زیستمند ایرانی گزارش داد:

خوزستان ؛ از بحران گذر کرد و به مرز یک «فاجعه» رسیده است!

خوزستان امروز مواجه با یک فاجعه زیست محیطى است ، با علم به تمام شاخصه هایى که باعث اطلاق لفظ »فاجعه« مى گردد.

یعنى آب، هوا و زمینهاى منطقه به نحو خطرناکى متأثر از مجموعه عوامل و متغیرات موجود، آسیب پذیر گشته و در بسیارى نقاط حتى دچارآسیبهاى جدى و جبران ناپذیر شده اند.

“خادم النخیل”، زیستمند برجسته ایرانی ضمن تشریح ابعاد این «فاجعه» می افزاید:
شاهد احتضار تالابها و نخیلات استان هستیم. کشاورزى، دامپرورى و صیادى بحالت نیمه فلج درآمده و پوشش گیاهى بسرعت در حال از بین رفتن است.

فرسایش خاک در زمینهاى مستعد کشاورزى و پدیده تلخ و هولناک شورى رودخانه ها که در حال نابودى طبیعت است و متأسفانه هر روز شاهد ازدیاد آن هستیم و همچنین بحران ریزگردها یکى از پیامدهاى این تخریبها و تغییر اقلیم است.

متأسفانه باید پذیرفت بخش قابل توجهى از معضلات دهشتناک محیط زیست در خوزستان ناشى از دستکارى انسان در طبیعت و همچنین از عوارض ناخوشایند توسعه ناپایدار است.

توسعه ایى که در استان و بویژه در پنجاه سال اخیر صورت گرفته فقط با هدف استحصال بیشتر و بهره بردارى افزونتر و سریعتر از منابع و استعدادهاى استان خوزستان بوده و کمتر به سایر ابعاد توسعه و همچنین صیانت از همین منابع براى نسلهاى آینده پرداخته شده است.

اما انتقالهاى بى رویه و بعبارتى خودخواهانه آب که بدون بررسى کارشناسانه و یا عدم اعتنا به نظرکارشناسان از بالادست و سرچشمه رودخانه ها انجام گرفته و مى گیرد، مهمترین و اصلى ترین عامل نابسامانى و گرفتاریهاى امروز ماست.

خادم النخیل که تجربه ۲۵ سال پژوهش در این حوزه را داراست ، یادآور شد:
کاهش شدید منابع آبى در این اقلیم خشک و گرم، باعث از بین رفتن تدریجى شاخصهاى حیات شده و وخامت امر بجایى رسیده که گیاه بومى و با استقامت زیاد نخل نیز تاب مقاومت را از دست داده و شاهد تلف شدن تعداد قابل توجهى از گونه های نادر حیات وحش بوده ایم، که به طرز تأسف برانگیز و دردآورى قربانى سیاست های غلط و ظالمانه#انتقال_آب شده اند.

این #فعال_محیط_زیست همچنین تأکید کرد:
برخلاف آن چه اظهار میشود “انتقالها” همچنان ادامه دارد و تلاشهاى صورت گرفته براى *اقناع مسئولان وزارت نیرو در جهت توزیع عادلانه آب با حفظ حقوق طبیعى پایین دست “رودخانه” ها تاکنون با توفیق قابل ذکرى همراه نبوده است.

#خادم_النخیل ؛حمایت و همراهی عموم اقشار جامعه از فعالان راستین #محیط_زیست را خواستار شد و افزود:
پیشنهاد بنده لزوم حمایت از گروههاى مردم نهاد و فعالان دلسوز در زمینه محیط زیست مى باشد تا براى مقابله با این فاجعه گریز ناپذیر آمادگى عمومى حاصل گشته و ضمن پرسشگرى وتبادل شفاف و واقعى اطلاعات، بعنوان حلقه ارتباطى مردم و مسئولین شاهد هماهنگى و همکارى بیشتر در جهت حل مشکلات باشیم و گرنه روند موجود آینده تاریکى را براى وضعیت محیط زیست در شاخه هاى مختلف انسانى، گیاهى و جانورى خوزستان رقم خواهد زد.

باید بپذیریم که از مرحله بحران گذشته و به مرز یک “فاجعه زیست محیطى” نزدیک شده ایم!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.