کد خبر : 25768
تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 - 17:01
-

ویژه | تامین دلیل در قانون مدنی

ویژه | تامین دلیل در قانون مدنی

ویژه | تامین دلیل در قانون مدنی     بنام تنهاعادل هستی خداوندیکتا     مجیدحاتمی دزدارانی کارشناس ارشد حقوق خصوصی     ✍🏻 تامین دلیل در قانون مدنی     در هر پرونده طرح دعوا در دادگستری باید طرفین دلیل و ادله کافی جهت طرح شکایت را در اختیار داشته باشند در غیر این

ویژه | تامین دلیل در قانون مدنی

 

 

بنام تنهاعادل هستی خداوندیکتا

 

 

مجیدحاتمی دزدارانی کارشناس ارشد حقوق خصوصی

 

 

✍🏻 تامین دلیل در قانون مدنی

 

 

در هر پرونده طرح دعوا در دادگستری باید طرفین دلیل و ادله کافی جهت طرح شکایت را در اختیار داشته باشند در غیر این صورت جز هزینه دادرسی و گاها ایجاد مسئولیت مدنی برای آنان چیزی در پی نخواهد داشت. در پرونده های شکایت خواهان که همان طرح کننده دعوا است باید مستندات کافی علیه خوانده را در اختیار داشته باشد همچنین خوانده یعنی کسی که دعوا علیه او مطرح شده است نیز باید با مستندات به دادگاه مراجعه نماید. برای این‌‌که با مبحث تامین دلیل بیشتر آشنا شوید با ما همراه شوید.

 

 

تامین دلیل چیست؟

 

در زمانی که به حقی تجاوز می شود طرح دعوا شکل می گیرد و از آنجا که اثبات هر گفته ای در دعوا نیاز به دلیل مستند دارد پس هر یک از طرفین طرح دعوا باید تامین دلیل کنند. تامین دلیل یه طور خلاصه به معنی در امنیت دادن قرار گرفتن دلیل است. در برخی طرح شکایت ها اگر هر یک از طرفین دعوا احتمال بدهند که استفاده از مدارک و دلایل دعوای آنها مثل کسب اطلاع از مطلعین, تحقیقات محلی و استعلام نظرات کارشناسان…….. در آینده به نفع یا ضرر آنها خواهد بود می توانند از سمت دادگاه درخواست تامین دلیل آنها را نمایند. البته شایان ذکر است تشخیص ارزش هر دلیل به عهده دادگاه است و صرفاً داشتن تامین دلیل به معنی صحت هر دلیل نیست.

 

شرایط تامین دلیل چیست؟

 

۱- حفظ کردن دلیل موجود

 

۲- اگر در آینده استفاده از آن دلیل سخت باشد

 

۳- درخواست کردن تامین دلیل از دادگاه یا شورا

 

۴- عدم معارضه و ممانعت از ارائه کردن دلیل

چه زمانی می توان تامین دلیل کرد؟

 

تامین دلیل به دو صورت اختیاری و اجباری می تواند انجام شود. با ما همراه شوید تا بدانید در چه مواردی از مورد اجباری و در چه مواردی از مورد اختیاری تامین دلیل باید استفاده کنیم.

 

 

تامین دلیل اختیاری

 

بهتر است بگوییم هر وقت که احساس کردید استفاده از مدارک و قراین موجود در محل دعوی یا در نزد شخص دیگر می تواند در آینده برای شما دردسر ساز شود. برای مثال ماشین شما کنار خیابانی پارک شده است شخصی با اتوموبیلش به ماشین شما برخورد کرده و با وارد شدن خسارت از صحنه تصادف فرار می کند. حال تکلیف خسارت وارده با ماشین شما چه می شود؟ در این مواقع شما هم میخواهید که طرح شکایت کنید و هم میخواهید ماشینتان را برای تعمیر از محل تصادف خارج کنید پس بهتذ است برای اینکه متضرر نشوید نظریه کارشناس مربوطه را در مورد ارزیابی خسارت تصادف تامین دلیل کنید.

 

 

تامین دلیل اجباری

 

در بیشتر موارد طرح دعوا طرف ذینفع در تامین دلیل مختار است یعنی برای اینکه در آینده متضرر نشود از تامین دلیل استفاده می‌کند. اما در یک مورد موضوعیت تامین دلیل اجباری می‌شود یعنی شخص طبق قانون باید اینکار را انجام دهد. این مورد طبق قانون مدنی روابط بین موجر و مستاجر تدوین شده در سال ۱۳۵۶ در مورد تخلیه عین مستاجر است. در قانون اساسی اصل بر این است که در قرارداد‌های اجاره‌ای تا زمانی که یک سری شرایط فراهم نشود تا مستاجر اقدام به تخلیه ملک کند قرارداد اجاره مستاجر تمدید می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.