کد خبر : 29075
تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1400 - 5:27
-

واکاوی بحران خوزستان | پیامدهای خشک شدن تالاب هورالعظیم بر وضعیت اقتصادی منطقه / دولت با تکنیک‌‌ در بحران‌ها مداخله نکرد

واکاوی بحران خوزستان | پیامدهای خشک شدن تالاب هورالعظیم بر وضعیت اقتصادی منطقه / دولت با تکنیک‌‌ در بحران‌ها مداخله نکرد

متخصص حوزه آب و انرژی و آبرسانی گفت: دلیل عمده مواجهه با بحران آب در کشور و بویژه خوزستان؛ نداشتن سیاست گذاری مناسب در حوزه آب در کلان کشور است.

به گزارش شبکه حبری خوزستان به نقل از تسنیم؛ محمدرضا فاتحی در اهواز اظهار داشت: منابع طبیعی در کشور ایران وجود دارد،  که در نوع خود منحصر به فرد است ، استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از منابع پایدار و آب‌های آزادجنوب که متصل به اقیانوس هند است، می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی دقیق از این منابع پایان‌ناپذیر بهره ببریم.

وی با بیان اینکه نظام بروکراتیک اداری بسترهای مورد نیاز را در این زمینه فراهم نکرده است، گفت: بحران آب در سیاست‌گذاری کلان کشور جایگاه مناسبی نداشته و این امر باعث عدم برنامه‌ریزی مشخص و جامع‌نگر برای مواجهه با بحران شده ‌و برنامه‌های موجود نیز به علت بخشی‌بودن و عدم هماهنگی نهادها و سازمان‌های متولی امر آب به سرانجام مناسبی نرسیده است.

متخصص آبرسانی در سطح ملی ادامه داد: پیشگیری، برنامه‌ریزی و ارزیابی برای کاهش و به حداقل رساندن عواقب احتمالی بحران‌ از طریق برنامه‌ریزی حاصل می‌شود، اولین گام برای مقابله با بحران تنش آبی در نواحی مختلف کشور و تعدیل اثرات آن، شناخت و درک واقعیت بحران بی آبی به ویژه اثرات متقابل پیامدها و علل چندگانه آن است

فاتحی با اشاره به پیامدهای خشک شدن تالاب هورالعظیم بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی روستاهای پیرامون آن گفت: به‏ منظور جلوگیری از فاجعه محیط‌زیستی ونجات تالاب هورالعظیم‌، تکنیک‌های علمی و کاربردی بسیار حرفه ای در دنیا متداول است ‌و این اقدام باید توسط مسئولین دولتی، تکنیک‌های نخبگان و تکنولوژیست‌ها برای کالیبره کردن آنها باید مطالعه و باز طراحی شود،  تا با تکیه بر آن بتوان در بحران‌ها مداخله کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

این متخصص ادامه داد، استخراج برق از پنل های خورشیدی،دستیابی آب شرب ، صنعتی و کشاورزی از آب دریا و البته دریای خزر می توانیم کشور را از بحران بی آبی بی نیاز کنیم.

فاتحی در پاسخ به این سوال که چگونه با شرایط موجود خود را منطبق کنیم توضیح داد: اکنون زمان اتخاذ رویکردی است که بر اساس آن بتوان بر کاهش خطر بحران  بی آبی تأکید کرد، این مسئله کمی آب با توجه به رشد جمعیت و توسعه کشاورزی، شرب و صنعت باید با مدیریت منابع آب و با استفاده روش‌های متنوع جبران شود. دولت در قبال این موضوع مهم‌ترین نقش را در ایران دارد که باید سیاست‌گذاری مناسبی در جهت مدیریت آب انجام دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.