کد خبر : 30984
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 10:47
-

ویژه و مهم

ایرنا

هشدار | شوری آب روستاییان اروندکنار آبادان / وجود تنش آبی در روستاهای اروندکنار

هشدار | شوری آب روستاییان اروندکنار آبادان / وجود تنش آبی در روستاهای اروندکنار
آبی که در لوله‌های منازل روستایی اروندکنار جاری ست بسیار شورتر شده و در بسیاری از مناطق بوی بسیار بد و متعفنی به خود گرفته است.

رنج روستاییان اروندکنار آبادان از شوری آب

 

شبکه خبری خوزستان | میزان شوری آب در شبکه آب آشامیدنی روستاهای اروندکنار آبادان از هفته گذشته تاکنون به حدود چهار برابر حد مجاز رسیده است ، مشکلی که اهالی این روستاها را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از ایرنا میزان شوری آب در شبکه انتقال آب برخی روستاهای اروندکنار به چهار هزار و ۵۰۰ میکروموس حدود چهار برابر حد مجاز رسیده که این میزان شوری برای دومین هفته آب آشامیدنی در این روستاها را شور و بد مزه کرده است.

به گفته اهالی روستاهای ابوفلفل، نصار، منیوحی، سعدونی، نهر سن، حمیسه، عوج و نوآباد تعلل مسئولان در انجام به موقع تعهداتشان در تکمیل طرحهای آبرسانی، بازسازی شبکه فرسوده و دارای شکستگی بالا چه شهری و چه روستایی در طول ۳۰ سال گذشته سبب تشدید مشکلات از جمله شوری بیش از حد آب در این روستاها شده است.

یکی از ساکنان روستای ابوفلفل اروندکنار به خبرنگار ایرنا گفت: برخی تنها خبر شوری آب را شنیده‌اند اما اهالی روستاهای اروندکنار از جمله روستای ابوفلفل با همه وجود شوری آب را حس کرده و با مزه شور، تلخ و بعضا متعفن آب می نوشند.

سیدعلی جمال الدینی اظهار داشت: آبی که در لوله‌های منازل روستایی اروندکنار جاری ست بسیار شورتر شده و در بسیاری از مناطق بوی بسیار بد و متعفنی به خود گرفته است.

وی بیان کرد:  افزایش شوری و افت کیفی شاخص‌های آب آشامیدنی مردم را به شدت دچار مشکل کرده و مسئولان امر باید به دور از شعار و وعده برای رفع این معضل اقدامی عاجل انجام دهند.

یکی از ساکنان روستای سعدونی نیز گفت: شوری آب سکونت در این روستا غیر ممکن کرده است به طوری که برخی از اهالی به امید نوشیدن آب سالم و قابل شرب قصد مهاجرت از این روستا به دیگر مناطق استان خوزستان را دارند.

سیدسعید موسوی افزود: سالهاست بحران آب ساکنان روستای سعدونی را آزار می‌دهد، ولی به نظر می‌رسد که عزم جدی برای حل این مشکل وجود ندارد.

وی اظهار داشت: با بحران آب، زنان خانه دار مجبورند برای شست و شوی لباس و ظروف، از آب اروندرود استفاده کنند که بهداشتی نیست ضمن اینکه روزانه باید آب آشامیدنی مرد نیاز خانواده را خریداری کرد.

موسوی بیان کرد: برای استحمام فرزندان خود نیز با مشکل جدی مواجه هستیم و معلوم نیست این مشکل چه زمانی برطرف می‌شود.

مدیر آبفای آبادان با وعده اینکه تا هفته آینده مشکل شوری آب روستاهای اروند کنار رفع خواهد شد گفت: آب بخش اروندکنار از آب شیرین‌کنی با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز تامین می‌شود اما اختلال در روند فعالیت این آب شیرین کن مشکلاتی ایجاد کرده که برطرف شدن آن نیاز به زمان دارد.

مصطفی مهرانفر بیان کرد: پس از رسیدن دستگاه آب شیرین کن اروندکنار به ظرفیت اسمی، سهمیه آب غدیر آبادان به روستاها اختصاص داده می‌شود و برای این منظور نیز ۱۱ کیلومتر خط لوله اجرا خواهد شد.

مدیر شبکه آبفا آبادان از راه اندازی دستگاه آب شیرین کن در روستای منیوحی و چوئبده خبر داد و افزود: ظرفیت این دستگاه در منیوحی ۲ هزار مترمکعب است و پایگاه تقویت فشار آب ثوامر نیز قرار است با ظرفیت پنج هزار مترمکعب وارد مدار شود.

 

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز با تایید مشکل آب شور تعدادی از روستاهای اروندکنار گفت: آب شیرین کن اروند کنار با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب وارد مدار شد و در صورت تامین کامل آب شهری، آب روستاهای اروند کنار نیز از طرح غدیر تامین خواهد شد.

سیدزین العابدین موسوی افزود: علاوه بر اروند کنار قرار است پنج دستگاه آب شیرین کن دیگر نیز وارد مدار شود که یکی از این پروژه‌ها در چوئبده به زودی وارد مدار خواهد شد و با راه اندازی این دستگاه آب شیرین کن مشکل آب روستاهای آبادان رفع خواهد شد.

دستگاه آب شیرین‌کن اروندکنار با ظرفیت سه‌هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز به منظور تامین آب آشامیدنی ۲۳ هزار نفر از اهالی مرزنشین حاشیه اروندرود هفته گذشته وارد مدار شده است.

این دستگاه به منظور تامین آب آشامیدنی کیفی با اعتبار ۲۶۰ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی نصب و در ایستگاه شهید درویش‌پور راه‌اندازی و اخیرا وارد مدار تولید شد.

بخش اروندکنار با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب آبادان قرار دارد

بخشدار اروندکنار خردادماه امسال از بروز تنش آبی در ۳۴ روستای دهستان‌های منیوحی و نصار از توابع بخش اروندکنار خبر داد.

آب آشامیدنی آبادان از ترکیب آب غدیر و آب برداشت شده از رودخانه بهمنشیر تامین می‌شود.

آبادان دارای ۸۵۰ کیلومتر شبکه آبرسانی است که از این میزان ۳۰۰ کیلومتر نیاز به اصلاح دارد ضمن اینکه احداث ۱۴۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در این شهر ضروری است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خروج از نسخه موبایل