کد خبر : 28761
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 تیر 1400 - 22:25
-

تسنیم

نیروگاه‌های برق آبی خوزستان بدون زاپاس درحال فعالیت هستند

نیروگاه‌های برق آبی خوزستان بدون زاپاس درحال فعالیت هستند

مدیر عامل سد دز گفت: وضعیت سدهای استان خوزستان به گونه‌ای هستند که اگر آذرماه بارندگی صورت نگیرد با تمام صرفه جویی‌های حال حاضر علاوه برآن‌که از مدار تولید برق خارج خواهند شد، در تامین آب آشامیدنی مردم استان با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از تسنیم؛ سعید رئوفی نسب در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد دز اظهار داشت: تمام تابستان سال گذشته سد دز سریز داشته است و نیررگاه با تمام قدرت در حال فعالیت بود اما سال آبی فعلی با خشکسالی مطلقی را دچار شدیم که به هیچ وجه تاکنون، آب مصرفی جبران نشد و با کاهش شدید ذخیره آب مواجه هستیم.

وی افزود: طراحی سد دز برای ذخیره سازی حدود ۸ میلیارد متر مکعب آب بوده است که در سیل سال گذشته این میزان به ۲ برابر و به میزان حدود ۱۶ میلیارد متر مکعب رسید که سبب شد تمام با سریز همراه باشیم که با وجود خسارات سیل به کشاورزان، کشت برنج در زمین‌های خسارت دیده امید و خوشحالی را در دل ما زنده کرد.

مدیر عامل سد دز تصریح کرد: اگر بنا باشد سدهای استان خوزستان در تمام طول عمرشان فقط یک بار جان و مال مردم را نجات داده باشند این عمل را در سیل سال گذشته انجام دادند و در حالی که ۲۱ هزار متر مکعب در ثانیه حجم ورودی آب به استان از طریق رودهای بود، این میزان را به ۸ هزار متر مکعب در ثانیه کاهش دادیم و این حجم از خسارات را رقم زد.

رئوفی نسب بیان داشت: آمار فوق به خوبی نشان می‌دهد که اگر به میزان حجم ورودی به همان میزان رها سازی صورت می‌گرفت، حجم خسارات چندیدن برابر می‌شد و تمام خوزستان به جز دارخوین چند متر زیر آب می‌رفت و عبور به سلامت از این سیل فقط با مدیریت صحیح سدهای استان خوزستان در زمان سیل صورت گرفته بود.

وی در ادامه گفت: درحالی که سال گذشته را یک سال ترسالی مطلق قرار گرفته بودیم بلافاصله وارد یک سال خشکسالی مطلق شدیم و با وجود آن‌که انتظار داشتیم میزان حجم آب مصرف شده و رها شده در سال گذشته، امسال جبران شود اما به هیچ وجه صورت نگرفت و اکنون شاهد یک فاجعه در استان خوزستان هستیم.

مدیر عامل سد دز در خصوص میزان آب خروجی سد تصریح کرد: از ابتدای سال آبی فعلی، حجم خروجی از سد ما نسبت به حجم ورودی به دریاچه بسیار کمتر بوده است که به مرور سطح آب دریاچه را به شدت کاهش داد و اکنون نسبت به سال گذشته ارتفاع سطح دریاچه با وجود همه صرفه جویی‌ها ۲۰ متر کاهش یافته است که تا پایان تابستان خود را برای کاهش حدود ۱۵ متر دیگر آماده کرده‌ایم.

وی در انتها تصریح کرد: ادامه روند کاهشی شدن سطح دریاچه قدرت فشار آب را برای فعالیت توربین‌ها کاهش می‌دهد و اکنون هم بالاتر از سهمیه اختصاص به سد، آب رها سازی می‌کنیم که یک ریسک بزرگی است و به زبان عامیانه بدون زاپاس در حال فعالیت هستیم که اگر جبران این آب رها در سال آبی آینده صورت نگیرد با یک مشکل جدی و بسیار فجیعی رو به رو خواهیم شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.