کد خبر : 26033
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 6:33
-

معضلات و چالشهای فاضلاب اهواز و دفع آبهای سطحی

معضلات و چالشهای فاضلاب اهواز و دفع آبهای سطحی

معضلات و چالشهای فاضلاب اهواز و دفع آبهای سطحی احمد زنگنه ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ همانگونه که اکثر شهروندان عزیز مستحضر هستند امروزه بزرگترین چالش کلان شهر اهواز مشکل فاضلاب و دفع آبهای سطحی می باشد. عموما اصول تکنیک‌های شهرسازی در شهر اهواز رعایت نشده است، نبود یک شبکه منظم جمع آوری آب‌های سطحی در

معضلات و چالشهای فاضلاب اهواز و دفع آبهای سطحی

احمد زنگنه ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹

همانگونه که اکثر شهروندان عزیز مستحضر هستند امروزه بزرگترین چالش کلان شهر اهواز مشکل فاضلاب و دفع آبهای سطحی می باشد.

عموما اصول تکنیک‌های شهرسازی در شهر اهواز رعایت نشده است، نبود یک شبکه منظم جمع آوری آب‌های سطحی در شهرمزید بر سایر علل شده است.آب گرفتگی معابر در شهردلایل زیادی دارد که تبعات آن آسیب به تاسیسات و ساختمان های خصوصی و عمومی، اختلال در سیستم حمل و نقل عمومی، صعوبت تردد شهروندان میشود.

یکی از دلایل اصلی آب گرفتگی معابر این است که عموما اصول شهرسازی در شهراهواز رعایت نمی‌شود. شهرداری ومراجع صدور پروانه و کلیه دستگاه های تاثیر گذار در امر ساخت و ساز که در توسعه شهر ایفای نقش می‌کنند، می‌بایست ضوابط و مقرارت شهرسازی مدرن را رعایت نمایند.هر چند که در کلان شهر اهوازمسیر و جهت توسعه و به طور کلی ضوابط شهرسازی به سمت و سویی رفته است که امکان اصلاح بسیار سخت شده است.

همچنین توجه به عوارض توپوگرافی شهر، شیب زمین، جهات خیابان کشی‌ها و ایجاد کانال‌های آب های سطحی و جوی‌های معابر در برنامه‌ریزی شهری می‌بایست با استفاده از متخصصین هر حوزه بررسی و اتخاذ تصمیم گردد.
از دلایل دیگر ناهماهنگی سایر ارگان ها با شهرداری‌ می باشد.
نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب در بیشتر محلات چالش بزرگی را بوجود آورده است.

برای حل این معضل عمرانی می‌بایست سرمایه گذاری انجام شود . عدم اتصال آب‌های حاصل از بارش باران به سیستم فاضلاب شهری که موجب آلودگی این نعمت می‌شود و تعریف شبکه مجزا برای انتقال رواناب‌های سطحی و یا احداث چاه‌های جاذب برای کنترل آب‌های حاصل از بارش نیازمند نیازمنداعتبارات مناسب است. و می تواند این مشکل بزرگ را حل کند.

از طرفی پیشنهاد میگردد مراجع ذیصلاح اگر توان اجرای کانالهای خدماتی را در شهر دارند با طراحی و برسی موضوع از طرف متخصصین اقدام نمایند ایجاد کانال خدماتی یکی از قدیمی ترین روشهایست که در کشورهای توسعه یافته در حال انجام می باشد و از لحاظ ایمنی و کنترل بحران بسیار ارزشمند است.

ضمناً این کانال خدماتی می تواتد شرکتهای خدماتی دیگر نظیر گاز، آب شهری ، مخابرات و گاهاً با رعایت پرتوکل های ایمنی ، اداره برق را هم در بر بگیرد.

امیدواریم هرچه سریعتر زمینه ی انجام پروژه ای بزرگ برای حل مشکل کلاشهر اهواز آغاز شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.