کد خبر : 13110
تاریخ انتشار : جمعه 23 اسفند 1398 - 12:24
-

قانون شکنی آشکار در ادامه مالچ پاشی بیت کوصر با وجود حکم قضایی متوقف نمودن پروژه

قانون شکنی آشکار در ادامه مالچ پاشی بیت کوصر با وجود حکم قضایی متوقف نمودن پروژه

شبکه خبری خوزستان// با وجود این که  عملیات مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر با رای دادیاری دشت آزادگان در هفته اخیر متوقف شده بود اما شاهدین عینی از ادامه روند این پروژه مرگبار در زیستگاه غنی و ارزشمند بیت کوصر خبر می دهند. به گزارش شبکه خبری خوزستان، حکم توقف پروژه مالچ پاشی بیت

شبکه خبری خوزستان// با وجود این که  عملیات مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر با رای دادیاری دشت آزادگان در هفته اخیر متوقف شده بود اما شاهدین عینی از ادامه روند این پروژه مرگبار در زیستگاه غنی و ارزشمند بیت کوصر خبر می دهند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، حکم توقف پروژه مالچ پاشی بیت کوصر هفته گذشته از طریق شعبه یکم دادیاری دادگستری دشت آزادگان اجرا شد و عملیات مالچ پاشی متوقف گردید. علیرغم این شاهدین عینی از ادامه روند اجرایی پرروژه در منطقه بیت کوصر در سکوت و در مقابله با حکم قضایی خبر می دهند. این در حالی است که پس از بازدید میدانی صبح امروز فعالان محیط زیست از منطقه و حضور عوامل اجرای پیمانکار جهت اجرای پروژه مالچ پاشی، پیگیری ها از طریق دادستان کل خوزستان، مدیر کل حفاظت محیط زیست و دادستان دشت آزادگان جهت جلوگیری از ادامه روند و پیگیری قانون شکنی آشکار پیمانکار پروژه صورت گرفت. از طرفی فعالان محیط زیست خوزستان طی درخواستی ویژه به حجت‌‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضاییه خواستار پیگیری فوری این موضوع و قانون شکنی آشکار متخلفین پروژه مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر هستند.

گفتنی است این پرونده طبق ماده ۶۶ آیین دادرسی کیفری و حق نهادهای زیست محیطی برای اعلام جرم، طرح شکایت، پیگیری پرونده در مراجع قضایی، حضور در جلسات و ارایه مستندات، همچنین بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی که حفظ محیط زیست را یک وظیفه همگانی می داند، تشکیل شده است.

اعتراض فعالان محیط زیست با تجهیز کارگاه مالچ پاشی نفتی در منطقه بیت کوصر دشت آزادگان آغاز شد، اما با ادامه فعالیت و صدور مجوز مالچ پاشی نفتی در ۸۰۰ هکتار از دشت آزادگان از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، این اعتراضات ادامه یافت. فعالان محیط زیست همچنین در اعتراض به مالچ پاشی نفتی یک بار در کارگاه مالچ پاشی در دشت آزادگان و یک بار در مقابل ساختمان منابع طبیعی خوزستان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

علاوه بر وجود گیاهان بومی و خزندگان منحصربفرد، طبق اعلام سایت کمیته ثبت پرندگان ایران، ۲۲ فرد خروس کولی ابروسفید (اجتماعی) Vanellus gregarious در منطقه «بیت کوصر» دشت آزادگان در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۸ مشاهده و ثبت شده است. این گونه با بالاترین درجه حفاظتی در لیست سرخ جهانی (CR)  یعنی در معرض انقراض شدید هر ساله به این مناطق برای زمستان گذرانی می‌آید و به باور فعالان محیط زیست، اهمیت حفاظتی خروس کولی دشتی در حد یوزپلنگ آسیایی و درنای سیبری است، بنابراین حضور فقط همین یک گونه می‌تواند دلیل محکمی برای جلوگیری از مالچ پاشی نفتی باشد، هر چند دلایل مخالفت با مالچ پاشی فراوان است و حتی یک دلیل عقلانی برای آن وجود ندارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خروج از نسخه موبایل