کد خبر : 24368
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 دی 1399 - 5:00
-

طرح جامع شبکه دفع آب‌های سطحی اهواز چه مشکلی دارد؟

طرح جامع شبکه دفع آب‌های سطحی اهواز چه مشکلی دارد؟

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز با بیان اینکه شبکه فاضلاب اهواز کشش ۳۰ میلیمتر بارندگی را دارد؛ گفت: رسانه ها با پرداختن تخصصی مسئله آبگرفتگی خوزستان در حل این بحران بسیار خوب عمل کردند. محمد جعفر فلسفی ، درباره علت آبگرفتگی در اهواز اظهار داشت: شورای پنجم از بدو ورود به

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز با بیان اینکه شبکه فاضلاب اهواز کشش ۳۰ میلیمتر بارندگی را دارد؛ گفت: رسانه ها با پرداختن تخصصی مسئله آبگرفتگی خوزستان در حل این بحران بسیار خوب عمل کردند.
محمد جعفر فلسفی ، درباره علت آبگرفتگی در اهواز اظهار داشت: شورای پنجم از بدو ورود به پارلمان شهری، مسئله دفع آبهای سطحی را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: مدیریت آبهای سطحی از سال ۷۳ تفکیک و مدیریت آن به شهرداری واگذار شد. با توجه به اینکه کارشناسان ذیربط هشدارهای لازم را در رابطه به ورود کشور به دوره ترسالی داده بودند ما از اواخر سال ۹۷ این موضوع را در دستور کار شورا قرار دادیم و شهرداری رو هم ملزم کردیم برای این موضوع چاره اندیشی کند.

این عضو شورا ادامه داد: یک جاهایی هم مقاومت‌هایی صورت گرفت و ما احساس کردیم که این موضوع در شهرداری جدی گرفته نمی شود و با توجه به مشکلاتی که شهرداری دارد مانند محدودیت ظرفیت منابع مالی، خیلی انگیزه لازم را برای پرداختن به این موضوع ندارد.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: بنده به عنوان عضو شورا و رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز در همین رابطه طرح سوال کردم و شهردار را مخاطب قرار دادم که با توجه به اینکه ما در سال ۹۷ دچار آبگرفتگی شدید شدیم؛ شهرداری چه برنامه‌ای برای مدیریت دفع آبهای سطحی در نظر گرفته است و چه اقداماتی در این خصوص انجام داده است.

این عضو شورا بیان داشت: به دنبال این موضوع کمیسیون عمران،شهرسازی و معماری فعال شد و با توجه به اهمیت مسئله آبگرفتگی، برای نخسین بار شورای شهر رأساٌ ورود کرده و کمیته دفع آبهای سطحی را زیر نظر کمیسیون تشکیل داد.

وی بیان داشت: در این کمیته اعضا نقاط بحرانی را شناسائی و مورد بررسی قرار دادند و براساس شواهد میدانی و مطالعات صورت گرفته، برای حل مشکل نقاط بحرانی که دچار آبگرفتگی شدید شده، پیشنهاد و راهکارهایی را ارائه داد.
فلسفی گفت: شورای پنجم با توجه به اهمیت مسئله و در نظر گرفتن اینکه طرح جامع دفع آبهای سطحی هنوز اجرائی نشده، اواخر بهمن ماه طرحی ضربتی و اضطراری که مدت اجرای آن ۳ ماه بود را مصوب کرد، تا حداقل کمتر شاهد آبگرفتگی منازل مردم باشیم.

وی درباره جزئیات این طرح ادامه داد: در این طرح به این پرداخته بودیم که برای منازل و مناطقی که زیر آب می‌روند چه باید کرد و برای حل فوری این مشکل کدام راه حل موثر است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز بیان داشت: شبکه فاضلاب اهواز به دلیل فرسودگی و ریزش با یک باران نیم ساعته شدید و رگباری به میزان حداقل ۳۰میلیمتر، دیگر کشش ندارد و مضاف بر این ما طی آسیب شناسی که انجام دادیم متوجه یکسری ایرادها شدیم.

وی گفت: متوجه شدیم که واقعاً شبکه فاضلاب مشکل بزرگی دارد مخصوصا بعد از سیل سال۹۸ که اساسا شبکه خیلی مشکل پیدا کرد و کار را بسیار سخت تر کرد.

فلسفی بیان داشت: ما دست روی دست نگذاشتیم و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به این موضوع کردیم و در جریان تصویب طرح با حضور مدیران ارشد استان از آنها خواستیم از این طرح حمایت جدی کنند .

وی گفت: اگر این طرح به درستی اجرا بشود قطعاً بخشی از مشکلات ما رو حل می‌کند. تلاشی بود که ما در شورای شهر خصوصاً در کمیسیون عمران داشتیم و اگر دقت کرده باشید در همین بارندگی های اخیر یکی از مسائلی که زیاد مانور داده شد همین طرح بود .

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز اظهار داشت : البته ما معتقد بودیم که اگر طرح کامل اجرا شده بود قطعاً خیلی کارایی بیشتری داشت و نقاط بیشتری را پوشش می‌داد ولی در حد خودش و تا آنجایی که کار شد اثرگذار بود. ما یک کار کوتاه مدت رو در برنامه خودمون قرار دادیم همان طرح اضطراری بود.

وی ادامه داد: البته در این طرح نواقصی را هم بعدا متوجه شدیم ولی با این وجود این طرح نتیجه نظرات کارشناسی شهرداری و آبفا، شهرداران مناطق و مشاهدات میدانی اعضای شورا بود.

این عضو شورا افزود: بعضی از مناطق مثل سپیدار را که بعداً دچار آبگرفتگی شدند و یا نقاط دیگر رو بعدا به طرح اضافه خواهیم کرد.

این مقام مسئول بیان داشت: چاره اصلی کار دو چیز است، یکی در شرایط موجود به این نتیجه رسیدیم که خروجی‌ ایستگاه های پمپاژ آبفا مشکل دارند.به طور مثل ایستگاه قلعه چنان، ایستگاه پیچوار و همچنین روگذر کوی علوی و ایستگاه ولی عصر که کل منطقه خشایار، کوی علوی، کمپلوی شمالی و کمپلوی جنوبی زیر آب رفته بودند و بخش عمده مشکلات به ایستگاه‌های پمپاژ اصلی مرتبط می‌شوند. به خاطر این است که پمپ های ایستگاه خصوصا پمپ مخصوص آبهای سطحی دچار مشکل می شوند و یا خروجی‌ ایستگاه جوابگوی حجم بالای بارندگی نیست و باید خروجی تقویت شود .

وی تصریح کرد: ما هرجا مشکل خروجی ایستگاه را حل کردیم اونجا دیگر آبگرفتگی نداشتیم‌. مثلاً بهارستان مشکل داشت امسال خروجی رو تقویت کردیم و یک خط انتقال به سمت رودخانه کشیدیم و بخشی از بهارستان مشکلش حل شد.

این عضو شورای شهر پنجم ادامه داد: کوی معین‌زاده نیز مشکل داشت که مشکلش برمی‌گشت به ایستگاه‌های پمپاژ که این بحث خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: مسئله آبگرفتگی کوی علوی مجزا است و یعنی طرح وجود دارد این طرح هم در دستور کار قرار گرفته است. آنجا باید ایستگاه مختص آب سطحی منطبق با طرح جامع را اجرا کنیم. اگر ایستگاه زده شود قطعاً نباید در کوی علوی و کمپلو مشکل داشته باشیم. کنار این طرح باید خروجی‌ها مشکلشان حل شود. مورد دوم اینکه لایروبی رو هم در طرح‌ بصورت اساسی مورد تاکید قرار دادیم

فلسفی گفت‌: ما فرض را بر این گذاشتیم لایروبی باید انجام شود و اگر لایروبی انجام نشود باز هم همین مشکلات با ۲۰ میلی متر بارندگی شهر رو گریبانگیر خودش خواهد کرد و این مشکلات نمایانگر این هستند که لایروبی درست انجام نشده است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز در ادامه گفت: اما در بحث دراز مدت اگر ما بخواهیم طرح جامع دفع آبهای سطحی که ۱۰ سال پیش مطالعات و فاز یک آن تکمیل شد را پیاده کنیم ضروری است ضمن به روز رسانی فاز دوم طرح که شامل نقشه های اجرائی است را آماده کرده و بر اساس آن برنامه ‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: برای طرح جامع باید منابع مالی را تعریف کنیم قطعاً هزینه کلانی را دربر دارد. بارها گفته شده اعداد و رقم هایی از قبیل ۷هزار میلیارد یا ۸ هزار میلیارد تومان یا ۱۰ هزار میلیارد تومان، که این اعداد و ارقام اعدادی نیستند که شهرداری از پس آن بر بیاید.

این عضو شورا ادامه داد: این موضوع خیلی روشن است اگر بخواهیم اجرای کامل طرح را به عهده شهرداری بگذاریم ۴۰ سال زمان می‌برد. یعنی مردم باید بیست سال زیر آب بمانند تا ما بخواهیم مثلاً طرحمان رو کامل کنید.

وی گفت: این قابل قبول نیست لذا اینجا بود که واقعاً رسانه‌ها امسال به خوبی عمق مسئله رو پوشش دادند. گزارش‌هایی که صدا و سیما ،رسانه ها و خبرگزاری‌هایی مثل تسنیم و.. اینها کار کردند و روی افکار عمومی تاثیر گذاشتند و این صدا به گوش مسئولین رسید.

فلسفی اظهار داشت: آیت الله رئیسی نماینده‌ای را به استان فرستاد، اینها از نزدیک آمدند و شرایط را دیدند و اینها خیلی کمک کرد به اینکه اصل مسئله جا بیفتد اینکه دولت و مجلس باید برای این مسئله بودجه این رو تعیین و از طرح حمایت کنند که ما بتوانیم در زمان کوتاه تری طرح را اجرا کنیم .

وی افزود: اگر بخواهیم در کوی علوی یک ایستگاه درست و حسابی که حجم وسیعی آب را جا‌به‌جا و به رودخانه انتقال بدهد این ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد! خوب آیا شهرداری با این شرایط موجود الان می‌تواند این کار را انجام بدهد؟ قطعا خیر. لذا بر این اساس توافقنامه ای با استانداری مبادله شد که ۵۰ درصد از هزینه احداث ایستگاه را استانداری بپردازد.

این مقام مسئول ادامه داد: هزاران کار هم روی دست شهرداری هست، حقوق پرسنل را هم باید درزمان خودش بپردازد، طرح های عمرانی را دارد. لذا حمایت وکمک به شهرداری بسیار موثر است.

فلسفی اظهار داشت: این مسئله تقریباً جا افتاده و امیدواریم با توجه به اینکه طرح اولیه وجود دارد و باید به روز رسانی و نهایی شود. امیدواریم که انشالله با کمک نمایندگان مجلس، مسئولین استانی ، نماینده ولی فقیه و پیگیری مستمر شورا به نتیجه برسد.

رئیس کمیسیون عمران ،شهرسازی و معماری شورای شهر با اشاره به حضور قرارگاه خاتم در پروژه‌های بزرگ خوزستان گفت: طرح، طرح بزرگی است رقم اعتباری آن بزرگ است و قاعدتا اگر طرح به شکل کلان انجام شود، دستگاه‌هایی از عهده این کار بر می آیند که هم دارای تجربه باشند و هم پتانسیل و توانمندی بالایی داشته باشند.

وی افزود: قرارگاه خاتم یکی از این ظرفیت‌هایی است که هم دارای تجربه و هم دارای سرمایه است و ما می‌توانیم از قرارگاه به عنوان یکی از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم البته مجموعه‌های دیگری قاعدتا هستند. اینها را هم باید مد نظر قرار بدهیم. ترکیبی عمل کنیم یا خاص عمل کنیم اینها بستگی دارند به اینکه ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.