کد خبر : 35903
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مرداد 1401 - 12:31
-

محمد باقر عباسی

روزی در روزگار غریب خبرنگار

روزی در روزگار غریب خبرنگار

روزی در روزگار غریب خبرنگار خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است به همراه دنیایی از عشق به همنوع، عشق به دنیایی خالی از دنائت، خبرنگار یعنی پُر باشی از انرژی‌، امید، ایمان، باور، یعنی تلاش برای دانستن و آگاه کردن، یعنی حضوری همیشگی و تحمل دشواری‌ها، از تهمت‌های ناروا تا تهدید و بی‌توجهی ، خبرنگار

روزی در روزگار غریب خبرنگار

خبرنگار؛ یک واژه نیست، معرفت است به همراه دنیایی از عشق به همنوع، عشق به دنیایی خالی از دنائت، خبرنگار یعنی پُر باشی از انرژی‌، امید، ایمان، باور، یعنی تلاش برای دانستن و آگاه کردن، یعنی حضوری همیشگی و تحمل دشواری‌ها، از تهمت‌های ناروا تا تهدید و بی‌توجهی ، خبرنگار یعنی دقت، وسواس، بی‌طرفی و کنکاش …. خبرنگار یعنی لبخند زدن در اوج تمام دشواری‌ها.

ارائه تعریفی درست و کامل از خبرنگار، همان سهل ممتنع است؛ آسان سخت! برای خبرنگار بودن، جدای از داشتن توان خوب و عمیق دیدن و خوب‌تر شنیدن و راوی صادق و شجاع و بی‌طرف بودن، باید عاشقی دیوانه بود. خبرنگاری کاریست نرم و لذت بخش در شرایطی سخت.  

به بهانه در پیش بودن روز خبرنگار، بار دیگر دفتری گشودیم برای واگویه‌های خبرنگارانی که همه‌ی روزهایشان را به روایت دیگران مشغولند؛ راویانی صادق که آینه‌ای برای انعکاس واقعیت‌های جامعه‌اند؛ مردان و زنانی که شریک روزهای سخت و دشواری‌های روزگار مردمند، اگرچه سپری از امنیت شغلی و مالی آنان را احاطه نکرده است!

این که مسئولی در پاسخ خبرنگار به قسمتی از واقعیات اشاره کرده و بعد بگوید این را برای خودتان می‌گویم، نه برای مردم. این که به چشم خود واقعیتی را ببینی و نتوانی بنویسی. این که با موانع درون سازمانی و برون سازمانی گرفتار شوی و تکلیف خود را در بیان دردها و حتی شادی‌های اجتماعی نتوانی بنویسی، خبرنگاران را آزار می‌دهد.

در مقابل مسئولان تا حدی پاسخگو هستند که ضرری متوجه حوزه آنها نباشد، در غیر این صورت پاسخگو نیستند. اغلب احتیاط را در دستور کار دارند و خیلی محتاطانه عمل می‌کنند. اما از آن سو دوست دارند اگر اتفاقی به نفع مردم در حوزه آن ها اتفاق افتاد، آن را به سود خود مصادره کنند. 

با شیوع کرونا، سبک زندگی مردم و بسیاری از مشاغل چون فعالیت رسانه‌ای و فضای ارتباطاتی دستخوش تغییرات زیادی شد. از این رو لازم است تا کارشناسان با تحلیل تاثیرات این ویروس بر کار رسانه‌ها، نگاهی آینده نگرانه هم بر محتوا و شکل فعالیت اهالی رسانه در پساکرونا داشته باشند، چرا که تحلیل محتوی و شکل فعالیت‌های رسانه‌ای در دوران کرونا موضوعی بسیار مهم است.

باید این فرصت در اختیار رسانه قرار گیرد که بتواند بدون واسطه و در کمترین زمان ممکن بازتاب‌های تصمیم‌ها در رابطه با کرونا را به مسئولان و ستاد مدیریت کرونا انتقال دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خروج از نسخه موبایل