کد خبر : 15063
تاریخ انتشار : جمعه 5 اردیبهشت 1399 - 3:55
-

در گفتگو با یک فعال فضای مجازی مطرح شد؛فضای مجازی شمشیر دو لبه است

در گفتگو با یک فعال فضای مجازی مطرح شد؛فضای مجازی شمشیر دو لبه است

در گفتگو با یک فعال فضای مجازی مطرح شد؛فضای مجازی شمشیر دو لبه است     یکی از کارکردهای اساسی رسانه­ ها، از جمله شبکه ­های اجتماعی، اطلاع رسانی از تحولات و وقایعی است که در محیط اجتمـاعی واقع می ­شوند. پیشرفت بهت ­انگیز ‏وسایل ارتباط جمعـی در قـرن حاضـر، جهان را به دهکده کوچکی

در گفتگو با یک فعال فضای مجازی مطرح شد؛فضای مجازی شمشیر دو لبه است

 

 

یکی از کارکردهای اساسی رسانه­ ها، از جمله شبکه ­های اجتماعی، اطلاع رسانی از تحولات و وقایعی است که در محیط اجتمـاعی واقع می ­شوند. پیشرفت بهت ­انگیز ‏وسایل ارتباط جمعـی در قـرن حاضـر، جهان را به دهکده کوچکی تبدیل­ کرده که انسان­ها امکان اطـلاع­ یـابی از همه وقـایع و حـوادث جهـان را به­ طـور سـریع و جـامع دارند. در عصر ارتباطات هیچ حادثه­ ای هر چند در دورترین نقاط، منحصر به یک منطقه جغرافیایی خاص نیست و از این رو سـه ویـژگـی: فـرا زمـانی، فـرامـکانی و سـرعت فـوق­ العـاده ازخصیصه­ های وسایل ارتباط­ جمعی است.

 

امروزه تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان‏ها در رسانه ‏ها رسوخ کرده و از خصوصی­ترین رفتار انسان‏ها تا بزرگترین تغییـرات نهـادهای اجتمـاعی و ساختـارهای فرهنگـی و سیاسـی از طریق رسانه ‏ها ارائه می‏ گردد.

 

در استان خوزستان فعالان رسانه ای در فضای مجازی کم نیستند؛ اما برخی از این افراد با تونمندی های خود توانسته اند بیش از سایرین اعتماد مردم و مسئولان را در انتشار اخبار جلب کنند.

 

ایمان مالانو یکی از جوانان آبادانی است که فعالیت در فضای مجازی وی را یکی از شخصیت های آشنا در میان مردم و مسئولین کرده است.

او روزانه زمان زیادی را در فضای مجازی صرف انتشار اخبار، تحلیل وقایع و انتقاد از عملکرد مدیران ضعیف می کند. مالانو در انتخابات اخیر با فعالیتهای سیاسی اجتماعی اش در فضای مجازی همراه با منتخب اول مجلس یازدهمین دوره شهرستان آبادان در تبلیغات مشارکت فعال داشت و نقش او در این پیروزی بی بدیل است. را در ادامه گفتگویی را با ایمان مالانو ترتیب داده ایم که آنرا می خوانید:

 

-آقای مالانو در باب اهمیت فضای مجازی اندکی برای خوانندگان ما توضیح دهید.

رئیس وقت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در سال ۹۵ اعلام کرد که بررسی ها نشان می دهد که به صورت میانگین ایرانی ها ۵ تا ۹ ساعت در روز در شبکه های اجتماعی حضور دارند. وی در همین سال از علاقه ایرانی ها به جستجوی «خبر» در فضای مجازی خبر داده بود و اینکه کاربران ایرانی به ترتیب از وبگاه های ارائه کننده خبر، تبلیغات، بازی و نرم افزار، شبکه های اجتماعی و محتوای آموزشی، استقبال می کنند.

 

– آیا برای استفاده از فضای مجازی به توانمندی های خاصی نیاز است؟ سواد فضای مجازی از انواع سوادهای نوین است. نداشتن سواد رسانه ای حضور افراد در محیط های مبتنی بر وب و فضای مجازی را با چالش هایی همراه می کند و این امر به مانند نداشتن گواهینامه در یک محیط پرتردد و ترافیک است.

 

– رسانه ها چقدر در شکل دهی افکار عمومی اثرگذار هستند؟ همچنان که الگوهای ارتباطی به­ طور روزافزونی از مرزهای ملی فراتر می‌رود، آمار اتصال به اینترنت و کاربران آن به­ طور تصاعدی در حال رشد است. انتشار پرشتاب اینترنت، ماهواره و فناوری های دیجیتالی، ارتباط همزمان میان بخش­های وسیعی از جهان را ممکن ساخته است. در نتیجه بسیاری از کنترل‌های ملی ­اطلاعات بی­ اثر شده ­اند. امروزه نقش رسانه­ ها و میزان نفوذ آنها در ساخت سیاسی جوامع بر کسی پوشیده نیست. برخی از نظریه پردازان ارتباطات معتقدند که امروز جهان در دست کسی است که رسانه­ ها را در اختیار دارد. نقش عمده رسانه ­ها در شکل­دهی به افکار عمومی باعث شده که اهمیت رسانه­ها تا این حد مورد توجه قرار گیرد.

 

-حوزه فعالیت خود را در فضای مجازی توضیح بدهید. حوزه فعالیت بنده عمدتا در گروه های واتس اپی است که تعداد این گروه ها بیش از صدها گروه استانی و فراستانی هستند. در این گروه ها بسیار پیش آمده است که مدیران مورد نقد قرار بگیرند و جالب اینجاست که به دلیل عضویت همین مدیران، نقدها مورد توجه جدی قرار گرفته اند و در مواردی نواقص و معایت سریعا مرتفع شده اند. همچنین در این گروه ها و در موارد بسیار زیادی پیش از اینکه خبری از خروجی خبرگزاری ها بیرون بیاید بنده اطلاع رسانی کرده ام.

 

سخن آخر. استفاده از اینترنت و فضای مجازی علاوه بر محاسن زیادی که دارد در بعضی مواقع بستر تهدید و خطر را نیز برای کودکان ما ایجاد می‌کند. چرا که بسیاری از خانواده‌ها بسترهای امن و مطمئنی را برای این کار انتخاب نمی‌کنند و فرزند خود را در فضایی تنها می‌گذارند که مجرمین و تبهکاران نیز در آن وجود دارند و می‌توانند به آنها آسیب بزنند. بنابراین توجه به کودکان می بایست همواره مورد نظر والدین باشد.

 

موضوع دیگر بحث انتشار اخبار غیرموثق و شایعات در فضای مجازی خصوصا گروه های واتس اپی است. این آفت که بسیار هم رخ می دهد می تواند آسیب های اجتماعی به دنبال داشته باشد. گاهی شایعات موجب هتک حیثیت افراد می شود و افرادی ناخواسته مطالب کذب را از فرد مجرم به دیگران منتشر می کنند که در این صورت شریک جرم تلقی می شوند. پس باید به فضای مجازی به عنوان یک شمشیر دولبه نگاه کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.