کد خبر : 23185
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1399 - 4:46
-

تکذیب شایعه تخریب سازه تاریخی “بند میزان” شوشتر / ناآگاهی برخی سبب نگرانی علاقه‌مندان به میراث فرهنگی شد

تکذیب شایعه تخریب سازه تاریخی “بند میزان” شوشتر / ناآگاهی برخی سبب نگرانی علاقه‌مندان به میراث فرهنگی شد

رئیس پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: سازه تاریخی “بند میزان” در شرایط پرآبی به‌عنوان یک سد تنظیمی عمل کرده و برای کاهش فشار از روی سازه به زیرآب می‌رود که این امر کاملاً طبیعی است. محمدرضا بهادری ، با اشاره به آبگرفتگی سازه بند میزان اظهار داشت: این آبگرفتگی نخستین بار نیست که اتفاق افتاده

رئیس پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: سازه تاریخی “بند میزان” در شرایط پرآبی به‌عنوان یک سد تنظیمی عمل کرده و برای کاهش فشار از روی سازه به زیرآب می‌رود که این امر کاملاً طبیعی است.
محمدرضا بهادری ، با اشاره به آبگرفتگی سازه بند میزان اظهار داشت: این آبگرفتگی نخستین بار نیست که اتفاق افتاده و امری طبیعی است.

وی افزود: فلسفه و ماهیت وجودی بند میزان به‌عنوان یک سد تنظیمی، همین است که وقتی دبی رودخانه به هر دلیلی همچون سیل‌های بالادست یا بارش‌های با حجم زیاد و بارندگی در دوره زمانی کم، آب را از سدهای بالایی به سمت شوشتر روانه می‌کند؛ سبب تنظیم آن می‌شود.

وی افزود: وجود بیشه‌زار در مسیر آب‌های بالادست سبب شده آوردهای رودخانه‌ای که شامل تنه درختان و الوار است با جریان آب به بند میزان برسد.

رئیس پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: دلیل پایداری این اثر این است که بند میزان به عنوان یک سد تنظیمی عمل کرده و با زیادشدن آب بند به زیر آب می‌رود تا فشار را از مجموعه‌های پایین‌دست خود که مهم‌ترین آن‌ها آسیاب‌ها و آبشارها است، کم کند.

وی گفت: با این تنظیم سازه؛ آب به شاخه شطیط رودخانه هدایت و در مجرای گرگر رودخانه کنترل می‌شود؛ سازه بند میزان این تقسیمات را انجام می‌دهد.

بهادری با اشاره به انتشار شایعات در این زمینه خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی دوستان به‌دلیل عدم آگاهی سبب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان شده بودند؛ در حالی که این اتفاق امری طبیعی است و در طول سال ۴ یا ۵بار اتفاق می‌افتد و خوشبختانه هیچ‌گونه مشکلی در این مورد پیش نمی‌آید.

وی افزود: در بحث لایروبی نیز ماه گذشته مساحت ۳۴هزار مترمکعب پس از ۲۰سال در رودخانه انجام شد؛ مسئله لایروبی و گل و لای با الوار درختان که از محل بیشه زارها در مسیر آب به این سازه می‌رسند، متفاوت است.

رئیس پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: خوشبختانه هیچ‌گونه خسارتی در این زمینه به بند میزان و دیگر سایت‌های سازه‌های آبی وارد نشده است؛ تیم پایش و کارشناسی پایگاه قبل و در حین بارندگی، سایت‌ها را پایش کردند که هیچ خسارت و آسیبی در آثار مشاهده نشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.