کد خبر : 7644
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آبان 1398 - 19:50
-

آیا بزودی شاهد فرونشست زمین در شهرستان دزفول خواهیم بود!؟

آیا بزودی شاهد فرونشست زمین در شهرستان دزفول خواهیم بود!؟

به شهرستان دزفول ، پایتخت مقاومت ، شهر آب و اجر ،شهری از سپیده دم تاریخ خوش آمدید. به شهر آوان عیلامی ، شهر اصالت ها ، شهر سرداران شهید و شهر دارای اولین و قدیمی ترین دانشگاه جهان جندی شاپور خوش آمدید. شهرستان دزفول که به قول بوم گردان ،شمال دوم ایران لقب گرفته

به شهرستان دزفول ، پایتخت مقاومت ، شهر آب و اجر ،شهری از سپیده دم تاریخ خوش آمدید.

به شهر آوان عیلامی ، شهر اصالت ها ، شهر سرداران شهید و شهر دارای اولین و قدیمی ترین دانشگاه جهان جندی شاپور خوش آمدید.

شهرستان دزفول که به قول بوم گردان ،شمال دوم ایران لقب گرفته در فاصله ۷۲۱ کیلومتری از تهران و ۱۵۵ کیلومتری از اهواز،و ۳۰۰ کیلومتری از دریا قرار دارد
دزفول در دامنه‌های زاگرس میانی جای دارد و پیشینه تاریخی آن به زمان ساسانیان بازمی‌گردد و پیش از آن نیز بعنوان بخشی از سرزمین‌های امپراتوری‌های عیلام و هخامنشیان به‌شمار می‌رفته‌است.

اما شهر هزار موشک با داشتن باغ های پرتقال که شیرین و آبدارترین پرتقال جهان با برند پرتقال دزفول در کشور معروف و مشهور است، بوستان و پارک های متعدد و این اواخر احداث باغ ویلاهایی گردشگری ، بوم گردان و گردشگران را به دیار خود به خوبی جذب کرده به طوری که روزهای تعطیل هزاران خانواده از شهرهای استان و حتی خارج از استان بطرف دزفول رهسپار میشوند.

اما مشکل این ویلاها استفاده از آب چاههای سفرهای زیرزمینی است
بر حسب گفته مدیر امور آب شمال غرب استان خوزستان بیش از ۹۰۰ حلقه چاه در دزفول فعال بوده که ۲۰۰ عدد از این چاه‌های آب غیر مجاز هستند.(نصف چاههای استان در دزفول قرار دارند).

در ۲ سال گذشته حدود ۱۴ حلقه چاه شرکت های کشت و صنعت رجایی و شهید بهشتی و مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد از سوی امور آب شمال غرب خوزستان پلمب شد که به دلیل همکاری نکردن مسئولان این شرکت ها ،‌چاه ها فک پلمب شدند.

آب‌های زیرزمینی، منابع استراتژیک محسوب می‌شوند و بیش از ۲۰ درصد از آنها نباید برداشت شود، اما متأسفانه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در ایران بیش از ۸۵ درصد از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت شده و بحران جدی ایجاد شده است.

بحرانی که امروز مسئولان و مرد‌‌‌‌‌م آن را جد‌‌‌‌‌ی نگرفته و با عملکرد‌‌‌‌‌ ناآگاهانه و اغلب منفعت طلبانه خود‌‌‌‌‌، کمر به نابودی منابع آبی کشور بسته اند.

برداشت بی رویه آب های زیرزمینی به وقوع خطری بزرگ و امنیتی مانند فرونشست زمین یا زمین لرزه و همچنین زمین، شهرها و روستاها را به زودی می بلعد.

شوربختانه تمام چاههای استان با کنتور و شمارش برداشت آب از ذخایر زیر زمینی بیگانه اند واین مشکل باعث برداشت بی رویه آب شده بطوری که مشکلات فوق را در زمانی نزدیک برای این شهر تفریحی دور از انتظار نمی بینیم.

بعلت وجود باغهای متعدد و نیاز به برداشت آب در این شهرستان سفره های آب زیرزمینی ناپایدار شده و با خالی شدن این سفره ها از آب پدیده فرونشست زمین با برداشت از بخش تجدیدناپذیر سفره های زیرزمینی آغاز می شود، اما با گذشت زمان و به آرامی اثرش را در جغرافیای سطح زمین و پس از سالها و دهه ها آشکار می سازد.

با پیدایش فرونشست، گام به گام هرآنچه روی سطح زمین باشد به خطر می افتد. از ساختمانها و خانه ها  تا کارخانه ها و تأسیسات زیربنایی همه با خطر ریزش و ویرانی روبرو می شوند.

فرونشست زمین در برخی حوضه های آبریز اصلی کشور مانند حوضه مرکزی و سرخس به مرزهای بسیار خطرناکی رسیده است. در استانهای کرمان، همدان، تهران، قزوین و… فرونشست زمین با آهنگ خطرناکی به پیش می رود.

سازمان زمین شناسی، آهنگ سالانه فرونشست زمین در رفسنجان را ۶۸ سانتیمتر اعلام کرده، حال آنکه فرونشست مکزیکوسیتی که بزرگترین فاجعه ثبت شده فرونشست به شمار می رود ۳۲ سانتیمتر افت سالانه داشت.

راهکار:

بستن تمام چاههای آب دولتی و خصوصی شهرستان دزفول برای یک دوره ۵ ساله تا سفره های زیرزمینی آب به مرز پایدار و بازسازی مجدد برسند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.