کد خبر : 800
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اردیبهشت 1398 - 19:45
-

عمر سد دز با افزایش ارتفاع تاج طولانی‌تر می‌شود

عمر سد دز با افزایش ارتفاع تاج طولانی‌تر می‌شود

لایروبی هزینه اقتصادی بسیار بالایی داردوی با اشاره به وجود ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسوب در سد دز افزود: هزینه لایروبی برای هر مترمکعب حدود ۵ دلار است بنابراین لایروبی صرفه اقتصادی ندارد. درباره سد دز اقدامات بسیار مناسب تحقیقاتی صورت گرفته است.مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای کاهش رسوب باید اقدامات جامعی صورت گیرد که آبخیزداری و افزایش ارتفاع سد از جمله این اقدامات است. در سد دز اقدامات آبخیزداری خیلی موثر نبوده و برای همین دنبال ارتفاع سد هستیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وجود رسوب بالا در سد دز اظهار داشت: یک تیم علمی بین‌المللی برای مسئله سد دز تشکیل شده و نتایج این تیم نشان از ضرورت افزایش ارتفاع سد دز است.

خستین نشست مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان امروز با حضور اصحاب رسانه در اهواز برگزار شد.

در این نشست فرهاد ایزدجو با اشاره به مسئله لایروبی رودخانه‌ها و رسوب‌زدایی سدها اشاره و اظهار داشت: سد دز تنها سد خوزستان است که مشکل رسوب گرفتگی دارد. رسوب در سایر سدهای استان در شرایط استاندارد قرار دارد.

لایروبی هزینه اقتصادی بسیار بالایی دارد

وی با اشاره به وجود ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسوب در سد دز افزود: هزینه لایروبی برای هر مترمکعب حدود ۵ دلار است بنابراین لایروبی صرفه اقتصادی ندارد. درباره سد دز اقدامات بسیار مناسب تحقیقاتی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای کاهش رسوب باید اقدامات جامعی صورت گیرد که آبخیزداری و افزایش ارتفاع سد از جمله این اقدامات است. در سد دز اقدامات آبخیزداری خیلی موثر نبوده و برای همین دنبال ارتفاع سد هستیم.

تشکیل تیم بین‌المللی برای بررسی مسئله سد دز

وی تصریح کرد: یک تیم بسیار قوی از اساتید مطرح کشور و دنیا در حال بررسی مساله افزایش ارتفاع سد دز هستند و یک تیم بین‌المللی در این زمینه تشکیل شده است. هر چند اگر سد بختیاری بالادست دز احداث شود بخشی از ورودی رسوب کم می‌شود.

ایزدجو در واکنش به عدم لایروبی رودخانه‌ها از سوی وزارت نیرو بیان کرد: لایروبی به شکل موضعی و یا کلی است. لایروبی موضعی فقط برای برطرف کردن خاک‌های انباشته شده است که تاثیر چندانی در تسهیل روند رودخانه ندارد.

وجود ۷۰ میلیون مترمکعب رسوب در رودخانه کارون در مقطع اهواز

وی ادامه داد: لایروبی کلی رودخانه بسیار هزینه بر است که اگر بخواهیم مقطع اهواز تا دارخوین را لایروبی کنیم بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب رسوب را حذف کنیم که اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار لازم است. در ۱۰ سال گذشته سازمان ۱۰ میلیارد تومان توانسته است در این بخش هزینه کند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان درباره طرح آبرسانی غدیر گفت: پیشرفت این طرح که ۵۲ درصد آب استان را تامین می‌کند، در اهواز حدود ۶۰ درصد است. در شهرهای خرمشهر، آبادان و دشت آزادگان در حال تکمیل است و برای آبرسانی شمال شرق خوزستان نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوال اینکه آیا روند سدسازی ادامه خواهد داشت، گفت: سد بزرگ در خوزستان نداریم. سدهای بالارود، تراز، خیرآباد و چند سد تاخیری در حال اجرا و مراحل مطالعاتی هستند. همچنین سدهای تاخیری نیز در مسیر دز برای کنترل سیلاب پیش‌بینی کردیم.

سخنگو سازمان آب و برق خوزستان تعیین می‌شود

ایزدجو در واکنش به پاسخگو نبودن سازمان در شرایط بحران گفت: تصمیمات لازم برای ایجاد شورای اطلاع‌رسانی و سخنگو برای سازمان گرفته شده است.

افزایش ۱۱۰ درصدی تولید برق آبی خوزستان پس از سیل

وی درباره میزان تولید برق پس از سیلاب گفت: تولید برق حداکثری شده است. یکی از برکات سیل همین افزایش تولید برق آبی است. در مدت مشابه سال قبل میزان تولید برق ۳ هزار گیگاوات ساعت  بوده که این عدد اکنون به ۱۱ هزار گیگاوات ساعت افزایش یافته است و نسبت به سال گذشته ۱۸۰ درصد میزان تولید زیاد شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین در انتقاد به فربه بودن سازمان و عدم چابکی آن در شرایط سیل گفت: ما مطابق قانون دستگاه عملیاتی نیستیم و همه بخش‌های عملیاتی خود را برون سپاری کردیم. از نظر نیرو در چند سال گذشته از ۴۰ هزار پرسنل به یک هزار و ۸۰۰ نیرو تقلیل یافتیم.

وی همچنین در زمینه انتقال بین حوزه‌ای تاکید کرد: مسئله انتقال آب بین حوزه‌ای یک استراتژی است که دنبال می‌کنیم. کانال معروف به کانال ریزگردها، کانال سلمان و کانال بحره همین نقش را دارند.

ایزدجو در واکنش به انتشار نامه‌ای مبنی بر اطلاع سازمان آب و برق از بارش‌های اخیر  در فضای مجازی اظهار داشت: پیش بینی‌های سازمان هواشناسی عدم قطعیت بالای دارند. بهترین و دقیق‌ترین ارزیابی هواشناسی  متوسط برای بازه زمانی ۳ روزه است.

وی با اشاره به جلسات شورای عالی آب در زمینه بارش‌های و میزان آنها اظهار داشت: آبان سال گذشته هواشناسی میزان بارندگی را ۱۰ درصد بیش از نرمال گزارش داد و برای همین ما برای این ۱۰ درصد بیش ۵ میلیارد مترمعکب آب در بازه زمانی مهرماه ۹۷ رهاسازی کردیم.

بارش‌ها برخلاف پیش‌بینی‌ها ۱۰۰ درصد بیشتر از متوسط بودند

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: بارش‌ها برخلاف پیش‌بینی‌ها بیش از ۱۰۰ درصد بیشتر از نرمال بود. سازمان هواشناسی پیش‌بینی خاص خود را دارد و ما اعتقاد داریم به سبب اینکه بیشترین بهره‌بردار از دادهای هواشناسی وزارت نیرو است، این سازمان باید به وزارت نیرو منتقل شود.

وی درباره پایداری سد کرخه تصریح کرد: سد کرخه برای نخستین بار بیش از ظرفیت آبگیری شد و پاسخ مثبتی داد. ظرفیت قبلی این سد ۲۲۰ متر بود که با مجوز کارشناسان این را به ۲۲۶ متر رساندیم که این ۶ متر بیش از یک میلیارد مترمکعب آب را بیشتر ذخیره کرد.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر پایداری بالای سد کرخه اظهار داشت: سد کرخه هیچ مشکلی ندارد و در یک مقطع برای حفظ نیروگاه و در روندی طبیعی نیروگاه کرخه را تعطیل کردیم.

ایزدجو تصریح کرد: برای کنترل سیلاب در آینده بسته‌های جامع تهیه شده است. ایجاد سد بختیاری، نهر مالح در بالادست دز برای انتقال آب به شادگان در حوزه کارون و همچنین در حوزه کرخه نیز ایجاد سد انحرافی در بخش خسرج، افزایش ارتفاع دایک‌ها از جمله برنامه‌های سازمان است.

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره گزارش هیئت ملی سیلاب بیان کرد: این سازمان همکاری لازم با این هیئت را دارد و نخستین جلسه هیئت در چند روز آینده در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان درباره جابه‌جایی روستاها گفت: تعداد ۲۴۵ روستا در حریم رودخانه هستند که در سیلاب اخیر ۱۲۰ روستا آسیب دیدند. ۷۶ روستا دچار آگرفتگی  شدند که از این تعداد ۳۲ روستا وضعیت بحرانی دارد. برای ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌ها هیچ مجوزی ندادیم. در حال بررسی مسایل اجتماعی و فرهنگی هستیم تا روستاهای در حال خطر را جابه‌جا کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.