کد خبر : 4983
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 شهریور 1398 - 7:52
-

شهردار اهواز به پرسش‌های عضو شورا پاسخ قانع کننده نداد

شهردار اهواز به پرسش‌های عضو شورا پاسخ قانع کننده نداد

شهردار اهواز به پرسش‌های عضو شورا پاسخ قانع کننده نداد رئیس گروه کمیسیون و املاک شورای شهر اهواز گفت:پاسخ‌های شهرداری قانع‌کننده نبوده و طبق قانون شوراها ظرف ۱۰روز آینده در خصوص استیضاح شهردار تصمیم گرفته خواهد شد. به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از تسنیم، نخستین جلسه طرح سؤال از شهردار اهواز پیش

شهردار اهواز به پرسش‌های عضو شورا پاسخ قانع کننده نداد
رئیس گروه کمیسیون و املاک شورای شهر اهواز گفت:پاسخ‌های شهرداری قانع‌کننده نبوده و طبق قانون شوراها ظرف ۱۰روز آینده در خصوص استیضاح شهردار تصمیم گرفته خواهد شد.
به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از تسنیم، نخستین جلسه طرح سؤال از شهردار اهواز پیش از ظهر امروز با حضور اعضای شورا ،مردم و اصحاب رسانه برگزار شد.در این نشست ابتدا سؤالات حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز از موسی شاعری شهردار اهواز پرسیده شد که بیشترین بار پاسخگویی به سؤالات بر عهده معاونان و مدیران زیرمجموعه شهرداری اهواز بود و موسی شاعری نیز مطالب خود را در بین آن بیان کرد.

جمع‌آوری دست‌فروشان و ماشین‌های دوره‌گرد و میوه‌فروش در معابر

علیرضاعالیپور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: موضوع سد معبر چه از طریق بساط گستران و چه از طریق وانت‌بارها ارتباط مستقیمی با معیشت مردم و اقتصاد عمومی کشور دارد و با توجه به شرایط فعلی کشور بسیاری از کلان‌شهرها با این معضل درگیر هستند.

وی افزود: در چنین شرایطی اداره پیشگیری و مقابله با تخلفات شهری در راستای جمع‌آوری دست‌فروشان و ماشین‌آلات دوره‌گرد و میوه‌فروش ، در معابر پس از اخذ دستورات قضایی با همکاری نیروی انتظامی و یگان امداد در سطح مناطق هشتگانه شهرداری به‌صورت مستمر طرح‌ها و عملیات جمع‌آوری را اجرا می‌کند.

عالی پور ادامه داد: متأسفانه نیروهای پیشگیری از تخلفات شهری در حین انجام‌وظیفه مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند به همین دلیل نیاز به همکاری مداوم نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی به‌عنوان متولی ترافیک شهری است که در صورت تحقق این همکاری‌ها اقدامات پاک‌سازی و رفع سد معبر بسیار مؤثر خواهد بود.

وی به اقدامات شهرداری اهواز در این موضوع اشاره کرد و گفت: توقیف بیش از ۴۰ دستگاه وانت‌بار و موتور سه‌چرخ عرضه‌کننده میوه و تره‌بار و انتقال آن‌ها به پارکینگ ،پاک‌سازی کامل دست‌فروشان خیابان سلمان فارسی ،جمع‌آوری کامل میوه‌فروشان خیابان شریعتی جنب مسجد انصار،جمع‌آوری بیش از ۲۵۰ مورد تابلوهای سیار اتوبان آیت‌الله بهبهانی حدفاصل فلکه جمهوری تا خیابان امام شرقی ،جمع‌آوری کامل ماهی‌فروشان خیابان آخر آسفالت نبش رازی تا فلکه شریعتی نمونه‌هایی از فعالیت شهرداری در ۳ماه اخیر بوده است.

جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر

محمد مالی معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند اهواز اظهار داشت: بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تنها در دفع حیوانات بلا صاحب و مضر با اعلام مؤسسات بهداشتی بر عهده شهرداری‌هاست. بر همین اساس وزارت محترم کشور جهت رفع مشکل فرایند اجرایی این قانون در سال ۸۷ اقدام به تدوین و ابلاغ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب توسط سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها نموده است.

وی افزود: از سال ۸۷ بر اساس دستورالعمل ابلاغی کارگروه ویژه‌ای در کلان‌شهرها که شهرداری تنها عضوی از آن مجموعه است، وظیفه زنده گیری، جمع‌آوری،عقیم‌سازی و رهاسازی سگ‌های بلا صاحب را بر عهده دارد.

مالی ادامه داد: با توجه به عدم انجام تعهدات اعضای این کارگروه و لزوم تلاش برای حفظ و صیانت از سلامت و بهداشت عمومی شهرداری اهواز در یک سال گذشته بر اساس هماهنگی صورت گرفته توسط دادستان محترم و شورای سلامت شهرستان اهواز بر اساس جزئیات دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب اقدام به طراحی و سپس احداث نخستین مرکز کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب در جنوب و غرب کشور در منطقه (صغیرِ )به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع با مبلغ ۷ میلیارد ریال کرد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند اهواز عنوان کرد: در این مرکز اتاق‌های عمل ، ریکاوری، معاینه قرنطینه، داروخانه و سالن‌های پیش و بعد از دوران نقاهت، حمام کنه و محوطه بازی در فضای مناسب و با اخذ محورهای لازم از اداره کل محیط‌زیست ،احداث‌شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: پیمانکاری متخصص برای انجام عملیات زنده گیری و تنظیم سازی پس از طی مراحل قانونی انتخاب و در حدود یک ماه به شکل آزمایشی فعالیت کرد و اکنون فعالیت رسمی این مرکز در حال انجام است. تاکنون نیز در حدود ۲۱۰ قلاده سگ توسط این مجموعه زنده گیری، عقیم‌سازی و نهایتاً رهاسازی شده‌اند.
مالی بابیان این‌که عقیم‌سازی تنها راه علمی قانونی و اخلاقی برخورد با این معضل اجتماعی است افزود: در حال حاضر بر اساس برخی تخمین‌ها حدود ۴ تا ۶هزار قلاده سگ در سطح شهر اهواز تردد دارند ،با توجه به زمین‌های کشاورزی حاشیه شهر اهواز، وجود رودخانه‌ها ،جزایر و نیزارها و لزوم حفظ این موجود در چرخه طبیعت به نظر می‌رسد که بتوان با ادامه روند عقیم‌سازی در مدت‌زمان ۵ ساله وضعیت بحرانی شهر را در این بخش برطرف نماید.

معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند اهواز گفت: بی‌تردید اختصاص بودجه ویژه با همکاری سایر دستگاه‌های متولی مانند استانداری ،محیط‌زیست،دامپزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت و سازمان‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی بر سرعت این فعالیت خواهند افزود.وظیفه شهرداری جمع‌آوری موردی بر طبق نظر مراکز بهداشتی است که در حال حاضر فراتر از این وظیفه قانونی کل فرایند در شهرداری اهواز انجام می‌شود.

جمع‌آوری زباله گردها در سطح شهر

محمدرضا قنواتی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز بابیان این‌که یکی از چالش‌های جدی شهرداری‌ها در کشور دفن بهداشتی پسماندها های خانگی است بیان داشت: بر اساس آنالیز فیزیکی صورت گرفته از پسماند خانگی شهر اهواز، ۷۰ درصد حجم آن مواد آلی و ۳۰ درصد مواد خشک است.

وی افزود: راهبرد شهرداری اهواز جهت سازمان‌دهی محل دفن صغیره کاهش دفن است که برای اجرایی شدن این راهبرد باید اقدامات لازم برای تبدیل ۷۰ درصد مواد آلی ذکرشده به کود کمپوست صورت گیرد و پیش‌زمینه این اقدام جداسازی یا تفکیک ۳۰ درصد زباله خشک از ۷۰ درصد مواد آلی است.

قنواتی تصریح کرد: از حدود ۲۶ سال پیش در اصفهان، ۲۰ سال پیش در مشهد، ۱۵ سال پیش در کرمانشاه، ۱۴ سال پیش در تهران و تقریباً از سال پیش در سایر کلان‌شهرها قدم‌های اولیه‌ای جهت تفکیک زباله خشک از تر برداشته‌شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز افزود: مدیریت شهری در اهواز در این زمینه تنها با احداث کارخانه پردازش در منطقه صغیره اهواز کمتر از یک درصد از زباله خشک را تفکیک و از دفع آن جلوگیری می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد: ابتدای شورای پنجم در سازمان پسماند نیز مطالعات ویژه‌ای برای اجرایی شدن طرح تفکیک از مبدأ پسماندهای خانگی تشکیل شد،بازدید از همه کلان‌شهرهایی که درزمینه طرح تفکیک فعالیت داشتند و بررسی طرح‌های تفصیلی و جامع ده‌ها شهر منجر به آماده‌سازی طرح عملیاتی جهت اجرای پروژه تفکیک گردید.

قنواتی بابیان این‌که اجرای طرح تفکیک مستلزم رعایت فرایندهای قانونی و حقوقی است گفت: مزایده قانونی در این خصوص برگزار و نهایتاً دو پیمانکار برای اجرای طرح تفکیک تعیین شد. از همان تاریخ مطابق زمان‌بندی اجرای طرح فعالیت‌های ویژه در حال اقدام است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز عنوان کرد: گام نخست اجرایی شدن طرح شناسایی ۱۳۵ انبار ضایعاتی، پلمپ طبق دستور قضایی و اخذ تعهد لازم از این انبارها بود همچنین در گام اول، شناسایی و سازمان‌دهی زباله گردها در دستور کار است.

وی ادامه داد: پس از سازمان‌دهی زباله گردها ،طرح وارد عملیات اجرایی و آزمایشی به مدت ۹۰ روز خواهد شد و پس‌ازآن زباله گیری تقاضامحور از درب منازل مسکونی، مراکز اداری و صنفی صورت می‌گیرد.

جمع‌آوری کارگاه‌های ساختمانی در پیاده‌روها و سواره‌روها

فلسفی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری اهواز گفت: آن دسته از ساخت‌وسازهایی که در کاربری مختلط اقدام به ساخت‌وساز می‌نمایند با توجه به نوع ساخت که ۱۰۰ درصد و به‌صورت پر انجام می‌شود و همچنین نوع ستون گذاری و اجرای سازه ملک تعبیه واحدهای تجاری در برابر ملک امکان تخلیه مصالح،مکان‌یابی کانکس نگهبانی و … تا قبل از اجرای سقف اول وجود ندارد.

وی ادامه داد: مطابق سایر کلان‌شهرها به مناطق اعلام شد که بعد از احداث سقف اول و در هنگام انتقال ساخت‌وساز به طبقات بالاتر و آزادسازی طبقه همکف ملک نسبت به دپو مصالح و یا نخاله‌ها به داخل ملک اقدام گردد و کانکس نگهبانی یا اتاقک آن به داخل محدوده ملک منتقل شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اهواز بابیان این‌که در صورت عدم امکان این امر مالکان باید از املاک هم‌جوار تحت عنوان اجاره به‌منظور دپوی مصالح استفاده نماید گفت: نهایتاً اینکه کانکس نگهبانی با ارتفاع مناسب ۲/۴۰و هم‌تراز دیوار بیرونی ملک و یا ملک همسایه با احداث سازه مناسب انجام شود.

فلسفی زاده اظهار داشت: برابر مقررات ملی ساختمان به‌نحوی‌که امکان تردد با ایمنی لازم را زیر آن میسر نماید اقدام شود و در محلاتی چون کیان پارس، کیان‌آباد شرقی و گلستان چنین مواردی وجود داشته است.

وی با اشاره به این‌که کنترل نوع ساخت و تجهیز کارگاه و ایمنی آن در هر ساختمان متوجه ناظر و مهندس مربوطه است گفت: می‌بایست موضوع را به‌عنوان تخلف ساختمانی گزارش نمایند و در صورت عدم رعایت موارد فوق‌الذکر، هرگونه عواقب امر متوجّه مهندس ناظر مربوطه هست که گزارش تخلف را به شهرداری اعلام نموده است و موضوع تخلف ناظرین از محل مورد نظارت از مصادیق تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری است.

اعلام عدم اقناع

حسین حیدری اظهار داشت: شهرداری در ۴ماه اخیر هیچ برنامه مشخصی انجام نگرفته که حکایت از ضعف مدیریتی در شهرداری دارد.

وی افزود: در طول فعالیت شهردار فعلی فضای نابسامانی در شهرداری اهواز ایجادشده و مدیران امنیت شغلی ندارند.

این عضو شورا بابیان این‌که توضیحات قانع‌کننده نبوده ادامه داد: بنابراین طبق قانون شوراها ظرف ۱۰روز آینده در خصوص استیضاح شهردار تصمیم گرفته خواهد شد.

انتهای پیام / ع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.