کد خبر : 4977
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 شهریور 1398 - 7:49
-

بافت منطقه ۷ اهواز ظرفیت ثبت در فهرست آثار ملی دارد

بافت منطقه ۷ اهواز ظرفیت ثبت در فهرست آثار ملی دارد

بافت منطقه ۷ اهواز ظرفیت ثبت در فهرست آثار ملی دارد رئیس شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان با تأکید بر احیای بافت فرسوده در کلان‌شهر اهواز گفت: احیای بافت فرسوده منطقه ۷ کلان‌شهر اهواز و وجود ظرفیت گردشگری در منطقه می‌تواند برای ساکنان آن تولید ثروت کند. به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از

بافت منطقه ۷ اهواز ظرفیت ثبت در فهرست آثار ملی دارد
رئیس شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان با تأکید بر احیای بافت فرسوده در کلان‌شهر اهواز گفت: احیای بافت فرسوده منطقه ۷ کلان‌شهر اهواز و وجود ظرفیت گردشگری در منطقه می‌تواند برای ساکنان آن تولید ثروت کند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از تسنیم، امید حاجتی امروز در شورای برنامه‌ریزی خوزستان که با دستور کار احیای گردشگری در منطقه هفت شهرداری شهر اهواز آغاز شد، با اشاره به تشکیل شوراهای تصمیم سازی استان در دو سال گذشته اظهار داشت: این شوراها متشکل از ذینفعان بخش خصوصی، خبرگان دستگاه‌های اجرایی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها هستند تا با کمک اضلاع این مثلث بتوانیم تصمیم‌گیری‌های به‌موقع و صحیح در حوزه‌های مختلف استان گرفته و چالش‌های موجود را بررسی کنیم.

وی افزود: درصورتی‌که گزارش‌های تهیه‌شده در این مجموعه در کارگروه‌های ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد کم‌توجهی قرارگرفته و بررسی نشود، شورای برنامه‌ریزی استان به‌صورت مستقیم ورود کرده تا حداکثر بهره را در جهت بهبود اوضاع توسعه استان در همه ابعاد داشته باشیم.

رئیس شورای برنامه‌ریزی خوزستان درباره علت پرداختن به موضوع احیای گردشگری در منطقه هفت شهر اهواز گفت: علت اینکه موضوع را در شورای برنامه‌ریزی مطرح کرده‌ایم این است که این طرح در کارگروه گردشگری و امور زیربنایی موردتوجه قرار نگرفته و سال گذشته نیز شورای برنامه‌ریزی دراین‌باره مصوبه‌ای داشته که همچنان بلاتکلیف باقی‌مانده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با تأکید بر لزوم افزایش سرعت احیای بافت فرسوده در کلان‌شهر اهواز، عنوان کرد: منطقه ۷ اهواز این ظرفیت را دارد که احیا شود اما باید برای احیای آن فازبندی صورت گرفته و اولویت‌بندی‌ها مشخص شود تا وظایف شهرداری و سایر دستگاه‌ها نیز با یکدیگر تداخل پیدا نکند.

وی تصریح کرد: احیای بافت فرسوده نه‌تنها بخشی مهمی از معضلات فرهنگی و اجتماعی را برطرف می‌کند بلکه به توانمندسازی ساکنین کمک کرده و خود مردم منطقه نیز از ذینفعان طرح هستند.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان به وضعیت جاده ساحلی باند شرقی تا ملاثانی و دوراهی شوشتر اشاره کرد و گفت: در اجرای این پروژه همچنان به مردم تأکید می‌کنیم که زمین‌های اطراف طرح را به افراد سودجو نفروشند چراکه پس از اتمام عملیات اجرایی، به سبب فعالیت‌های گردشگری که در آینده قرار است صورت گیرد قیمت املاک منطقه چند برابر خواهد شد.

حاجتی ادامه داد: مردم این منطقه تاکنون ناامنی و نبود زیرساخت‌ها را تحمل کردند و اکنون اگر قرار است افزایش قیمتی صورت گیرد و یا بهره‌وری اقتصادی داشته باشد باید ارزش‌افزوده آن به جیب مردم منطقه برود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان افزود: این مسیر علاوه بر اینکه به‌عنوان پدافند غیرعامل برای مشکل ترافیک استان و اهواز عمل می‌کند، سبب توسعه، توانمندسازی محور گردشگری و بازتولید ثروت برای ساکنین می‌شود.
احمدرضا حسینی بروجنی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان نیز با حضور در این جلسه گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان در راستای حفاظت از آثار تاریخی در حوزه منطقه ۷ و بافت فرهنگی و باارزشی مانند نیوساید، مقدمات ثبت در فهرست آثار ملی را مهیا کرده و پرونده آن تشکیل‌شده است.

وی افزود: البته ثبت شدن در فهرست آثار ملی هیچ منافاتی با واگذار شدن به بخش خصوصی و یا هر ارگان دیگری نخواهد داشت اما بحث ما حفاظت از اصالت بافت است که بعدها از آن برای ارتقای صنعت گردشگری استفاده شود.

حسینی بروجنی ادامه داد: در بحث حفاظت از آثار محدوده منطقه ۷ می‌توان به بافت منطقه عامری اشاره کرد که جزو محدوده‌های باارزش تاریخی شهر است. در این راستا نیز اقداماتی برای احیا و بهره‌برداری از ظرفیت تاریخی بافت عامری صورت گرفته که ادامه آن مستلزم اعتبارات بیشتر است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: همچنین بحث پارک کوهساران و حفظ حریم آن در استان مصوب و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ارسال‌شده تا ابلاغ نهایی صورت گیرد.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های مانند میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و خصوصاً شهرداری در خصوص بافت تاریخی عامری می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند و امیدوارم که مصوبات صورت گرفته توسط دستگاه‌های مربوطه اجرا شوند.

انتهای پیام/ ع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.