کد خبر : 4426
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 شهریور 1398 - 1:50
-

مدارس، خیابانهای داغون! و ترافیکهای آبفایی!

مدارس، خیابانهای داغون! و ترافیکهای آبفایی!

خیابان ابهری واقع در منطقه ی کمپلو یکی از موارد متعددی است که ماهها قبل توسط آبفا شکافته شد و تا این لحظه به حالت اولیه خود باز نگشت. مردم قربانی اول این شیوه ی مدیریت آبفایی هستند. در میان دهها نمونه مشابه دیگر می توان به خیابان زکی زاده اشاره کرد. قرار بر این

خیابان ابهری واقع در منطقه ی کمپلو یکی از موارد متعددی است که ماهها قبل توسط آبفا شکافته شد و تا این لحظه به حالت اولیه خود باز نگشت. مردم قربانی اول این شیوه ی مدیریت آبفایی هستند.
در میان دهها نمونه مشابه دیگر می توان به خیابان زکی زاده اشاره کرد. قرار بر این بود که این خیابان که در به اصطلاح شهر سالم اهواز واقع است، فقط برای مدت کوتاهی بسته بشود اما اکنون بیش از ۶ ماه از مسدود شدنش می گذرد و ساکنان مجاور آن بدلیل باز بودن سپتیک و روباز ماندن دو نقطه ی تلاقی مجاری فاضلاب و تبدیل شدن آن به محل نگهداری ضایعات کارگاه، واقعا در وضعیت غیر قابل تحملی از جهت بهداشتی، آلودگیهای مختلف و تردد بسر می برند. جالب آنکه برغم ۲ گزارشی که از صدا و سیما در همین زمینه پخش شد، تا این لحظه واکنشی از طرف شرکت ابفا دیده نشد. ظاهراً فرض آن شرکت بر عدم پاسخگویی به مخاطبان است.
بر اساس شنیده های خبری، اعتبار ویژه ای برای ترمیم، بازسازی یا نوسازی بخشهایی از شبکه آب و فاضلاب اهواز تخصیص پیدا کرده تا از این طریق شاهد پایان بحران آبفایی متراکم‌ شده چندین ساله ی این شهر باشیم. با امعان نظر به سوابق مدیریتی – کارکردی این شرکت طی سالیان گذشته به نظر می رسد اگر نظارت متمرکز و مستمر بر روی عملکرد کیفی – مالی مجریان بویژه رعایت صلاح و صرفه در تعیین بهای قراردادها، نحوه ی واگذاری پیمانها و ایجاد زمینه رقابت آزاد، پایبندی پیمانکاران به مدت زمان مندرج در قراردادها و… از سوی نهادهای نظارتی صورت نپذیرد، قطعا با مشکلاتی شبیه به پروژه ی خیابان انقلاب مواجه و آثار و نتایج آن بر محیط پیرامون همچون خیابان زکی زاده مواجه خواهیم شد.
دوستی که فعال اجتماعی است و شغلش معلمی و نسبت به بهداشت محیط، خدمات مختلف شهری و اموری از قبیل ترافیک و… بشدت حساس است، در رابطه با شیوه کار برخی پیمانکاران آبفایی این سئوال را مطرح می کند که مگر در قراردادشان سقف زمانی تعیین نمی کنند و برای تاخیرهای غیر مجاز جرایم مالی مشخص نمی شود که اگر می شود چرا معابر و خیابانهای بخشهای زیادی از شهر بشکل غیر اصولی زخمی و به حال خود رها شده اند یا کار در آنها به کُندی صورت می پذیرد؟
اگر نظارت جدی بر قراردادها صورت می پذیرفت، کندن کانال ۴ تا ۵ متری در خیابان انقلاب به بهانه لوله گذاری و تحمیل آن همه هزینه به آبفا از جهت افزایش حجم کار، و شهرداری از جهت زیرسازی و بتون ریزی و اسفالت، قطعاً فاقد توجیه فنی – مهندسی جلوه می نمود و چنین امری هرگز اتفاق نمی افتاد؟
بسیاری از کارشناسان متفق القول هستند که مجری خیابان مذکور با یک کانال یک تا یک و نیم متری هم می توانست لوله های موردنظر را کار بگذارد. به استناد تصاویر موجود و فیلم هایی که دوربین های کسبه به ثبت رسانده اند، کارفرما و مجری توأماً باید پاسخگوی شیوه و نحوه پر کردن کانال خیابان مزبور از جهت رعایت موازین فنی و بکارگیری مواد و مصالح جدید به افکار عمومی باشند؟ در مورد جزییات پروژه ی خیابان انقلاب به همین حد بسنده می کنیم زیرا محور این یاداشت بر داغون بودن خیابانها و احتمال ایجاد ترافیکهای سنگین در مناطق مختلف شهر (در اول مهر و پس از آن) متمرکز است.
اکنون در آستانه آغاز فعالیت مدارس قرار داریم و خیابانهای بسیاری از مناطق (به تعبیر آن دوست) خراب و داغون یا بسته یا نیمه بسته هستند و خدا می داند که این وضعیت چقدر بر مشکل ترافیک که قبلا نیز سنگین بود، می افزاید یا خواهد افزود!.
چه می شود اگر علاج و چاره ی کار از همان ابتدا در دستور کار دستگاههای مرتبط قرار می گرفت؟. آیا نمی شود کاری را بدون ایجاد زحمت زیاد برای مردم و در وقت مقرر به سرانجام رساند؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.