کد خبر : 4415
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 شهریور 1398 - 20:49
-

ثروت سوزی در خوزستان

ثروت سوزی در خوزستان

سوختن گاز در خوزستان یک ثروت عظیمی که تمام کارشناسان اقتصادی و حتی رهبر معظم انقلاب نیز با این ثروت سوزی مخالف است به‌طورمعمول زمانی که نفت در میدان‌ها استخراج می‌شود، گازهایی را نیز به همراه خود دارد. این گازها بااینکه می‌توانند کاربردهای فراوانی داشته باشند؛ اما بعد از جمع‌آوری و جداسازی به برج فلر

سوختن گاز در خوزستان یک ثروت عظیمی که تمام کارشناسان اقتصادی و حتی رهبر معظم انقلاب نیز با این ثروت سوزی مخالف است
به‌طورمعمول زمانی که نفت در میدان‌ها استخراج می‌شود، گازهایی را نیز به همراه خود دارد. این گازها بااینکه می‌توانند کاربردهای فراوانی داشته باشند؛ اما بعد از جمع‌آوری و جداسازی به برج فلر فرستاده و در آنجا سوزانده می‌شوند. سوزاندن این گازها دود، صدا، نورزیاد ،بوی نامطبوع و مشکلات زیست‌محیطی دیگری ایجاد می‌کند.
این فرآیند خود باعث تولید گازهای سمی همچون اکسید‌های گوگرد و انتشار گازهای گلخانه‌ای چون دی‌اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن می‌شود.
اتفاقی هم که طی عملیات فلرینگ برای محیط‌زیست می‌افتد و باعث دامن زدن به مشکلات محیط‌زیستی چون آلودگی هوا ،گرم شدن کره زمین و به طبع آن تغییر اقلیم می‌شود،
در سال ۲۰۱۲ سهم ایران از کل حجم گازهای سوزانده شده در جهان، ۱۱ درصد بود که معادل روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی است.
طبق جدیدترین آمارها، ایران با تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت، حدود ۳۷ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت را می‌سوزاند؛ اما کشوری چون عربستان که روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، میزان فلرهای نفتی‌اش، نصف کشور ما است. بی‌شک این حجم از آلاینده، هوای استان‌های تولیدکننده نفت را آلوده کرده و در سطح جهانی نیز معضلاتی پدید می‌آورد.

حتی اگر در خودخواهانه‌ترین حالت، اصلا به فکر آیندگان نباشیم و زمین پاک برایمان بی‌مفهوم باشد، فلرینگ گاز، مقدار زیادی از انرژی را در صنایع نفت و گاز هدر می‌دهد. این خود، هزینه‌های اقتصادی بالایی را به کشور تحمیل می‌کند؛ اما چرا گرد وغبار این گنج زیر خاکستر تکانده نمی‌شود و از پتانسیل آن برای تولید انرژی و از سوی دیگر کاهش آلودگی محیط‌زیست استفاده نمی‌‌کنیم؟
با این مقدار گازی که ما در سر چاه‌های نفت می‌سوزانیم و هوا را آلوده و به اکوسیستم صدمه وارد می‌کنیم، می‌توان ۷۵۰ کیلو وات‌ساعت برق تولید کرد. این مقدار برق مساوی با کل الکتریسیته لازم برای کشورهای قاره آفریقا است

روزانه حدود ۴۰ میلیون مترمکعب گاز به همراه نفت در میادین نفتی کشور هدر می رود که ارزش آن حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار است.
طبق تحقیقات انجام‌شده، سوزاندن این گازها، بیش از ۲۵۰ نوع سم را وارد هوا می‌کند. این سموم شامل بنزن، دی‌سولفیدکربن، سولفیدکربونیل و تولوئن و عناصری همچون جیوه، آرسنیک و کروم و همچنین گازهای گلخانه‌ای چون دی‌اکسید کربن و متان هستند.
این آلاینده‌ها باعث اسیدی شدن باران‌ها و افزایش دمای کره زمین می‌شوند و اکوسیستم زمین را از تعادل خارج می‌کنند. زمانی که این گازها وارد اتمسفر می‌شوند، باران‌ها را اسیدی می‌کنند. باران اسیدی باعث از بین رفتن گیاهان و اسیدی شدن آب‌های سطحی می‌شود.
واما سوزاندن گاز فلر بطور عام در خوزستان و بطور خاص در اهواز باعث بیماریهایی ذیل میشود
۱⃣ باعث سونامی سرطان ها و ضایعات پوستی می‌شوند
۲⃣ خوردن آب آلوده ناشی از این آلاینده‌ها باعث می‌شود PH معده تغییر کند. این تغییر، مخاط داخلی دستگاه گوارشی را نابود کرده و باعث ایجاد زخم در آن می‌شود.
۳⃣ فلرینگ گاز طبیعی به شکل معکوسی بر حاصلخیزی خاک و چرخه‌های مغذی بیوشیمیایی خاک تاثیر دارد و تاثیر منفی این تغییر مشخصات فیزیکی و شیمیایی خاک، در برخی محصولات ظاهر می‌شوند.
۴⃣ در بررسی میدانی میزان مواجهه کارکنان و ساکنان محلی در اطراف فلرها با اشعههای یونیزان طبیعی (مواد رادیواکتیو در عملیات حفاری و همراه نفت استخراجی) در واحدهای عملیاتی و حفاری (بهخصوص همراه گل و ادوات حفاری، سرچاه، نمک زدایی، تفکیککنندهها، مخازن، ادوات و تجهیزات مستعمل در انبار ضایعات و غیره). به تایید رسیده است
۵⃣ تایید میزان وجود فلزات سنگین (ارسنیک – سرب – بیسموت و …) در خون و ادرار شاغلین کارگاهها و ساکنان محلی
۶⃣ همچنین تایید شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در کارکنان صنعت نفت و جوامع محلی مجاور و بررسی رابطه بیمارانی که دارای کمردرد، بیماریهای پوستی، مسمومیت ناشی از مواد شیمیایی، افت شنوایی، محدودیت کاری، ازکارافتادگی (نقص عضو دائمی) و تعدادی که دارای اختلالات تنفسی بوده
این مشکلات و بیماریها باید توسط حکومت چاره سازی و بازگشایی شود هم اکنون حکومت هزینه هنگفتی برای سلامتی و جبران این بیماریها پرداخت می کند که با اجرایی شدن طرح اماک بیشتر این بیماریها کنترل میشود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.