کد خبر : 4348
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 شهریور 1398 - 0:26
-

سلام بر قاسم بن الحسن

سلام بر قاسم بن الحسن

دوران‌نوجوانی، دورانی که تاثیر بسزایی در رشد شخصیت انسان برای تجربه دوران تجربه مسولیت پذیری ونقش های مختلف اجتماعی، میباشد .. بااین مقدمه کوتاه ، بحث را در مورد نوجوانی که بحق پرورش یافته مکتبی خلاق، مملو از علم و فضیلت و کرامت و ادب است ،آغاز میکنیم .. ولادت دریکی از شبهای سال ۴۷هجری

دوران‌نوجوانی، دورانی که تاثیر بسزایی در رشد شخصیت انسان برای تجربه دوران تجربه مسولیت پذیری ونقش های مختلف اجتماعی، میباشد ..
بااین مقدمه کوتاه ، بحث را در مورد نوجوانی که بحق پرورش یافته مکتبی خلاق، مملو از علم و فضیلت و کرامت و ادب است ،آغاز میکنیم ..
ولادت
دریکی از شبهای سال ۴۷هجری ،منزل امام حسن مجتبی علیه السلام،متبرک به وجود نوری از انوار اهلبیت عصمت وطهارت کرد.. کودک را درقنداق سفیدی پیچیده واورا نزد امام حسن آوردند و ایشان آن را درآغوش گرفتند و اقامه واذان را در گوشش قرائت نمودند..
امام ، ایشان‌را به یاد فرزند جدش، قاسم نامید ..
از ۲سالگی بعدازشهادت امام حسن، حضرت قاسم در دامان پرمهروعطوفت عموی گرامی خود امام حسین پرورش یافت.
یعنی امام قاسم‌ ،۱۰سال تمام وقت زیر بال وپر محبت و عشق امام حسین زندگی میکرد وایشان‌را مربی و والی خود میدانست بخاطر همین بود که امام حسین در روز عاشورا اجازه نبرد را‌به حضرت قاسم‌نمیداد چون نمیتوانست دوری یادگاری برادر را تحمل کند ….

در «زیارت رجبیّه»، نام وى آمده و در «زیارت ناحیه مقدّسه» نیز در باره وى آمده است:
السَّلامُ عَلَى القاسِمِ بنِ الحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ ، المَضروبِ عَلى هامَتِهِ ، المَسلوبِ لامَتُهُ ، حینَ نادَى الحُسَینَ عَمَّهُ ، فَجَلا عَلَیهِ عَمُّهُ کَالصَّقرِ ، وهُوَ یَفحَصُ بِرِجلَیهِ التُّرابَ وَ الحُسَینُ یَقولُ : «بُعداً لِقَومٍ قَتَلوکَ ! و مَن خَصمُهُم یَومَ القِیامَهِ جَدُّکَ و أبوکَ»
شهادت
سید بن طاووس در لهوف حضور قاسم بن حسن در میدان جنگ و شهادت وی را چنین نقل کرده است:
راوی می‌گوید در این هنگام جوانی خارج شد که صورتش چونان قرص ماه بود و به جنگ پرداخت. ابن فضیل ازدی ضربه‌ای بر سر او زد که سرش را شکافت و جوان بر صورت افتاد. فریاد زد یا عمّاه! حسین(ع) مانند باز شکاری خود را بدو رساند و مانند شیری خشمگین حمله برده، ابن فضیل را با شمشیر زد، او دستش را سپر کرد، دستش از آرنج قطع شد. فریادی زد که همه لشکریان صدای او را شنیدند و لشکر کوفه برای نجات او حمله آورد، اما زیر دست و پای آنان به هلاکت رسید.راوی می‌گوید گرد و غبار که فرو نشست، حسین(ع) را دیدم که بالای سر آن جوان ایستاده است و او در حال جان کندن بود.حسین(ع) گفت لعنت خدا بر گروهی که تو را کشتند، در روز قیامت پدرت و جدت از آنها خونخواهی خواهند کرد. سپس فرمود به خدا قسم بر عمویت سخت است که او را صدا بزنی اما او اجابت نکند یا اگر اجابت کند، سودی نداشته باشد؛ به خدا قسم امروز روزی است که دشمنان عمویت فراوان و یارانش اندکند!سپس آن جوان را بر سینه گرفت و او را نزد دیگر کشته شدگان بنی هاشم در کنار علی اکبر فرزندش خواباند.
ابوالفرج اصفهانی قاتل وی را عمرو بن سعید بن نفیل ازدی معرفی می‌کند..
نکته سربازان نوجوان انقلاب ، ادامه دهندگان آرمان های انقلاب
کلام زیبای حضرت قاسم درتفسیرشان از شهادت احلی من العسل امروزه بعنوان جشنواره ای از تجمع نوجوانان عاشورایی جهت تجدید بیعت با امام زمان عج و همچنین ندای آزادگی و آمادگی برای تشکیل دولتی انقلابی و البته آینده ای بانشاط و فعال باروحیه ای برگرفته از مکتب دائمی امام حسین علیه السلام، میان نوجوانان مسلمان اجرا میشود ..
شهدای نوجوان جنگ تحمیلی ، و همچنین نوجوانان دهه ۸۰ امروزی که در مجالهای مختلف علمی ورزشی فرهنگی و زمینه های مختلف برای این نظام و کشور مایه افتخار و بالندگی هستند، بلاشک، اینان راه و سیره زندگانی نهضت عاشورایی وبا توسل به حضرت قاسم بن الحسن را سرلوحه قرار داده اند و اجرشان حتما با صاحب این شب عزیز خواهد بود ….
برای پیشرفت وتوسعه و آبادانی باید از هم‌اکنون نوجوانان انقلابی عاشورایی را پرورش وتدریب کنیم تا آینده ای روشن بسازند …
ماجورین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.