کد خبر : 3389
تاریخ انتشار : شنبه 5 مرداد 1398 - 0:33
-

اظهارات حاشیه‌ساز وزیر بهداشت درباره سلامت روان و توضیح ایشان

اظهارات حاشیه‌ساز وزیر بهداشت درباره سلامت روان و توضیح ایشان

اظهارات حاشیه‌ساز وزیر بهداشت درباره سلامت روان و توضیح ایشان اظهارات وزیر بهداشت درباره سلامت روان با اشاره به مناسبت‌های مذهبی در روزهای گذشته حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد. سعید نمکی روز پنجشنبه در صدونهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد درباره اهمیت سلامت روان گفت: «بحث سلامت روان موضوعی بسیار مهم است که باید

اظهارات حاشیه‌ساز وزیر بهداشت درباره سلامت روان و توضیح ایشان

اظهارات وزیر بهداشت درباره سلامت روان با اشاره به مناسبت‌های مذهبی در روزهای گذشته حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد.

سعید نمکی روز پنجشنبه در صدونهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد درباره اهمیت سلامت روان گفت: «بحث سلامت روان موضوعی بسیار مهم است که باید به طور جدی به آن بپردازیم. این موضوع مشارکت بین بخشی می‌طلبد. ما ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات، اما همیشه دلمان می‌خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم. باید این فضای غم انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد. این افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت‌های اجتماعی است. باید روان‌های پریشان را دریابیم.»
این صحبت‌ها با واکنش انتقادی بسیاری از مردم و برخی چهره ها روبرو شد.
اما  دیروز وزیر بهداشت اعلام کرد که بحث سلامت روان که وی مطرح کرده بود ربطی به مراسمات مذهبی نداشت.
سعید نمکی در  دیدارش از شهرستان گناباد، گفت: چندی پیش بنده در جمع معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفتم که باید به دانشگاه ها روحیه نشاط و امید تزریق کرد و اجازه نداد که دانشجویان دچار افسردگی شوند. 
نمکی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه به جامعه یاس و ناامیدی پمپاژ نکنید بلکه به جامعه امید و نشاط تزریق کنید،اظهارداشت: اما متأسفانه عده‌ای مرتب به یاس و ناامیدی جامعه دامن می‌زنند.
وی افزود: در آن نشست گفتم که در تشیع ۱۴ ولادت و ۱۳ وفات و شهادت داریم و گویا یک ولادت برای شادمانی بیشتر شیعه وجود دارد و آن انتظار قائم آل محمد(عج) برای ایجاد نشاط و امید در جامعه است، به عبارتی «در این سیاهی شب‌های سرد بی فانوس، هنوز دل به امید تو بسته‌ام خورشید».
وزیر بهداشت ادامه داد: «یکی از دوستان شب گذشته با بنده تماس گرفت و عنوان کرد که فردی علیه تو توییت کرده که گفته ای مراسم روضه و عزاداری برای حضرت سیدالشهدا (ع) عامل خودکشی در جوانان است. ابتدا از این حرف نرنجیدم چون برخی افراد این گونه حرف‌ها را زیاد می‌زنند و برخی در پی ایجاد فضای غم و اندوه و سرخوردگی در جامعه هستند، لکن این برداشت و حرف، قطعاً از روی کج‌سلیقگی بوده است.»
اما  وزیر بهداشت پیش از این هم  صحبت های نسبتا مشابهی بیان کرده بود. وی اردیبهشت امسال در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی عکس سلامت در زنجان با اشاره به لزوم تقویت فضای شاد در جامعه، گفته بود: «در عالم تشیع، ۱۴ تولد و ۱۳ وفات داریم؛ یعنی یک شادی اضافه برای مردم داریم، اما همه روزها را تبدیل به نوحه خوانی و روضه خوانی کردن، اشتباه است. بنده از کودکی با عشق اباعبدالله الحسین (ع) بزرگ شدم، اما می‌دانم که مردمان افسرده نیازمند فضای شادمان‌تر هستند.»
نکته مهم در زمینه صحبت های اینچنینی وزیر بهداشت این است که اولا اگر ایشان معتقدند صحبت‌هایشان تحریف شده باید  بیشتر در بیان صحبت هایی که می‌تواند حساسیت‌آفرین باشد دقت کنند و سخنان خود را صریح و با منظور واضح بیان نمایند، دوم اینکه شاید تکرار دوباره یک موضوع حساسیت برانگیز قابل دفاع نباشد.
 قطعا ایشان بهتر می دانند که داشتن اعتقادات مذهبی و شرکت در مجالس دینی از نظر کارشناسان جهانی عامل افزایش انگیزه زندگی و نشاط است و باید رد پای بروز ناهنجاری‌های روانی ادعایی ایشان را در جای دیگر 
یافت. 
از سوی دیگر رتبه ایران به عنوان یک کشور با مردمان مذهبی در مورد وقوع خودکشی که از ۱۰۸ تا ۱۲۰ و حتی ۱۵۴ در بین کشورهای جهان مطرح می شود، خود گویای این واقعیت است که کشورهای به ظاهر شاد و با ویترین فریبنده از  شادی و به اصطلاح آزادی ها و بی قید و بندهای مخصوص خود در زمینه پریشانی روانی و خودکشی وضعیت وحشتناکی دارند.
شاید اگر مسئولان ما به جای صحبت های پر حاشیه به انجام درست وظیفه خود در تامین نیازهای مردم در حوزه‌های مختلف مشغول باشند وضعیت سلامت روان در جامعه ما به مراتب از وضع موجود بهتر خواهد بود. مثلا در همین حوزه بهداشت و درمان شنیدن خبری که در روزهای گذشته خود جناب وزیر اعلام کردند مبنی بر اینکه ۲ میلیون یورو ارز اختصاصی برای واردات «استنت قلب» برای واردات کابل برق استفاده شده است، بیشتر سلامت و امنیت روانی جامعه را به خطر می اندازد تا برخی مناسبت‌های مذهبی.

منبع :کیهان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.