کد خبر : 268
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 - 10:16
-

سطح آب رودخانه‌های خوزستان روبه کاهش است؛ دبی کارون ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش یافت

سطح آب رودخانه‌های خوزستان روبه کاهش است؛ دبی کارون ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش یافت

براساس اعلام مدیران سازمان آب و برق خوزستان باکم شدن میزان بارش‌های جوی در بالادست سدها، میزان خروجی آن‌ها نیز کاهش‌یافته به‌گونه‌ای که کاهش خروجی آب از سد گتوند، دبی رودخانه کارون در اهواز نیز۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه کاسته شده است. براساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان خروجی همه سدهای

براساس اعلام مدیران سازمان آب و برق خوزستان باکم شدن میزان بارش‌های جوی در بالادست سدها، میزان خروجی آن‌ها نیز کاهش‌یافته به‌گونه‌ای که کاهش خروجی آب از سد گتوند، دبی رودخانه کارون در اهواز نیز۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه کاسته شده است.

براساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان خروجی همه سدهای خوزستان در هفته گذشته کاهش‌یافته و با توجه به بارندگی‌ها این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

بر این اساس اکنون سد دز با ۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار مترمکعب ذخیره آب در مخزن خود یک هزار و ۷۶۲ مترمکعب ورودی و خروجی آن‌یک هزار و ۱۳۷ مترمکعب در ثانیه است.

همچنین سد کرخه نیز با ۵ میلیارد و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب ذخیره‌شده در مخزن، یک هزار و ۴۳۶ مترمکعب در ثانیه ورودی و خروجی آن نیز یک هزار و ۳۰۶ مترمکعب در ثانیه اعلام‌شده است.

سد مارون نیز با یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره‌شده ورودی آن برابر با ۱۲۳ مترمکعب در ثانیه و خروجی ۵۷ مترمکعب در ثانیه گزارش‌شده و سد گتوند با ۴ میلیارد و ۱۰۰ هزار مترمکعب آب ذخیره‌شده حدود ۹۹۲ مترمکعب در ثانیه ورودی و یک هزار و ۱۳۶ مترمکعب در ثانیه خروجی دارد.

این گزارش می‌افزاید دبی کارون در مقطع اهواز ۲ هزار و ۹۰۲ مترمکعب در ثانیه و در مقطع شهرستان باوی ۲ هزار و ۷۷۲ مترمکعب در ثانیه است.

براساس اعلام مدیران سازمان آب و برق خوزستان باکم شدن میزان بارش‌های جوی در بالادست سدها، میزان خروجی آن‌ها نیز کاهش‌یافته به‌گونه‌ای که باکم شدن خروجی آب از سد گتوند، دبی رودخانه کارون در اهواز ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه کاسته شده است.

بخشی از آبی که اکنون وارد رودخانه کارون می‌شود به دلیل سیلاب‌هایی است که پشت سدهای آن وجود دارد که در روزهای گذشته با کاهش خروجی آب از سدهای استان، میزان دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز کاسته شده و در این زمینه اکنون میزان دبی این رودخانه ۲۶۸۰ مترمکعب بر ثانیه است و این روند همچنان ادامه دارد.

سدهای خوزستان از حالت اضطراری خارج شدند

رهاسازی آب از سدهای خوزستان به‌اندازه‌ای صورت گرفته که حجم خالی مخازن سدها برای مهار سیلاب متعارف در اردیبهشت‌ماه آماده است و در حال حاضر میزان فضای خالی که در درون سدها وجود دارد، برای کنترل سیلاب‌های پیش‌بینی‌شده، کافی است.

در خصوص آخرین وضعیت سدهای خوزستان باید گفت که از وضعیت اضطراری که در چند وقت گذشته در سدهای استان شاهد آن بودیم، خارج‌شده‌ایم اما همچنان سطح رودخانه‌های بالا است و این شرایط تا یک ماه آینده ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر میزان ورودی آب به سدهای کارون، دز و کرخه بیش از یک هزار مترمکعب بر ثانیه است و خروجی آب از این سدها نیز متناسب با میزان ورودی تنظیم‌شده است و تقریباً می‌توان گفت که میزان خروجی با ورودی سدها برابر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.