کد خبر : 1185
تاریخ انتشار : شنبه 4 خرداد 1398 - 13:09
-

سیستم معیوب فاضلاب بیشترین خسارت را در زمان وقوع سیل به اهواز تحمیل کرد

سیستم معیوب فاضلاب بیشترین خسارت را در زمان وقوع سیل به اهواز تحمیل کرد

بعد از وقوع سیلاب در فروردین‌ماه امسال با وجود اینکه بخش قابل توجهی از اموال مردم دچار آبگرفتگی شد اما این سیلاب روی دیگری برای کلانشهر اهواز داشت. در این سیلاب برخی از مشکلات  و معایب کلانشهر اهواز که مدت‌ها از چشم مسئولان ذی‌ربط پنهان مانده بود مجددا آشکار شدند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: بیشترین خسارت‌هایی که به علت سیلاب اخیر به شهر وارد شد به علت سیستم معیوب فاضلاب بود زیرا مشاهده می‌شد که امکان دفع فاضلاب در بخش‌هایی از شهر اهواز به خوبی میسر نبود.

بعد از وقوع سیلاب در فروردین‌ماه امسال با وجود اینکه بخش قابل توجهی از اموال مردم دچار آبگرفتگی شد اما این سیلاب روی دیگری برای کلانشهر اهواز داشت. در این سیلاب برخی از مشکلات  و معایب کلانشهر اهواز که مدت‌ها از چشم مسئولان ذی‌ربط پنهان مانده بود مجددا آشکار شدند. ساخت و ساز غیرمجاز رستوران‌های تفریحی در رودخانه کارون، تجاوز به حد بستر رودخانه کارون، مجهز نبودن مناطق حاشیه‌ای اهواز به سیستم دفع فاضلاب و شکل گرفتن سکونت‌گاه‌های غیرمجاز از جمله معایبی بودند که سیلاب توانست با شستن غبار نشسته بر رویشان؛ آن‌ها ار آشکار کند. به همین منظور با محمدرضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز و رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز به گفت‌وگو بپردازیم.

محمدرضا ایزدی درباره خسارات به بار آمده در سیلاب اخیر اظهار داشت: سیلاب اخیر از چند جهت به کلانشهر اهواز و شهرداری خسارت وارد کرده است که یکی از این مشکلات خسارت به آسفالت و زیرساخت‌ها بوده به طوری که خسارات‌های هنگفتی را به شهرداری تحمیل کرده است.

وی افزود: بعد از خسارت وارده شده به فضای سبز شهری اساسی‌ترین مشکل ایجاد شده بر اثر سیلاب صدمه دیدن سیتم معیوب فاضلاب بود  که این بخش در کنار سیلاب خسارت‌های بیشتری را به شهر اهواز وارد کرده است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر در ۵ دهه اخیر مسئولان در زمینه سیستم فاضلاب همت می‌کردند در حال حاضر مشکلی به نام فاضلاب نداشتیم و چون در این ۵ دهه کاری صورت نگرفت و  بیشترین خسارت‌هایی که به علت سیلاب اخیر به شهر وارد شد به علت سیستم معیوب فاضلاب بود زیرا مشاهده می‌شد که امکان دفع فاضلاب در بخش‌هایی از شهر اهواز به خوبی میسر نبود.

وی ادامه داد: هزینه ساخت و جمع‌آوری سیل‌بندها با میزان خسارتی که سیستم فاضلاب به شهر وارد کرده است قابل مقایسه نیست، متاسفانه از سمت سیستم فاضلاب ضربه بزرگی را متحمل شدیم و در ادامه این مشکل بزرگ متاسفانه بیماری‌هایی که در پی خواهیم داشت زیرا در حال حاضر آب شرب بسیاری از مناطق اهواز بوی تعفن می‌دهد.

ایزدی با بیان اینکه هنوز برآورد کامل و جامعی از خسارات به بار آمده به علت سیلاب  توسط شهرداری صورت نگرفته است، گفت: سال گذشته که مدیرعامل سازمان آبفا اهواز را به صحن علنی شورا دعوت کردیم ایشان گفتند که ما سالانه ۶۵ میلیارد تومان اعتبار داریم اما برای سیستم فاضلاب اهواز به ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و به عقیده بنده با توجه به تورمی که ایجاد شده شاید حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا مشکل سیستم فاضلاب برطرف شود.

شاید ۱۰۰ سال طول بکشد تا مشکل سیستم فاضلاب اهواز برطرف شود

وی ادامه داد: با اعتبار ۲۴۰۰ میلیارد تومان  ۲۸ سال زمان لازم بود تا مشکل سیستم فاضلاب به طور کلی برطرف شود اما  با خرابی‌های زیادی که بعد از سیلاب به وجود آمده و با افزایش تورمی که ایجاد شده با اعتبارات فعلی شاید ۱۰۰ سال طول بکشد تا این مشکل برطرف شود به جز اینکه اراده و اعتبارات ملی به این موضوع اختصاص داده شود.

عضو شورای شهر اهواز درباره ساخت جاده‌های ساحلی اهواز و رعایت نشدن حد بستر رودخانه کارون گفت: گره اصلی ترافیک شهر اهواز را جاده‌های ساحلی برطرف کرده و اگر جاده‌های ساحلی نبود امکان زندگی کردن در شهر اهواز بسیار مشکل بود اما اگر جاده‌های ساحلی یک مقدار ارتفاع داشتند و بعد از جاده ساحلی بلافاصله سیل‌بندهای بتنی کار می‌شد هیچ وقت رودخانه اشغال نمی‌شد.

وی ادامه داد: این مجوز نباید توسط مدیر وقت سازمان آب و برق به شهرداری برای انجام چنین کاری داده می‌شد البته جاده‌های ساحلی یک نوع سیل‌بندی برای ورود آب رودخانه به شهر هستند اما اشکالی که وجود دارد این است که از آسفالت تا رودخانه فضای سبز بسیاری احداث شده که این فضا حریم رودخانه را اشغال کرده است.

ایزدی درباره ساخت و سازهای دولتی در بستر رودخانه کارون گفت: ساخت و سازهای تازه تاسیس زیادی در بستر رودخانه کارون انجام شده است که شاید به زیبایی ساحل کارون اضافه کرده اما سبب تجاوز به حریم رودخانه کارون شده است.

وی با بیان اینکه مجوز ساخت و سازها در جاده ساحلی اعم از جاده، فضای سبز و رستوران‌ها  توسط سازمان آب و برق صادر شده  زیرا مالک رودخانه و بستر  این بخش سازمان آب و برق است گفت: تعدادی منطقه در کلانشهر اهواز از جمله  منطقه ملی راه و زوویه وجود دارد که ساکنان در این مناطق  به ساخت و سازهای غیرمجاز روی آوردند و شهرداری در این باره با دریافت حکم از دادستانی در شرف جابه‌جایی آن‌ها است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.