کد خبر : 20255
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 شهریور 1399 - 17:24
-

تعویض اتوبوسی مسجدسلیمان همچنان ادامه دارد

تعویض اتوبوسی مسجدسلیمان همچنان ادامه دارد

تغییرات مدیریتی با انتصاب مدیران کارآمدتر همراه باشد/آیا ملاک عمل انتصاب مدیران رضایت مندی شهروندان خواهد بود؟ / چه کسی پاسخگوی ناکارآمدی مدیران جدید خواهد بود؟ / کمیته ارزیابی و نظارت بر عملکرد مدیران در مسجدسلیمان تشکیل شود

تغییرات مدیریتی از جمله مواردی است که بعضاً در برون رفت سازمان از رکود جهت دستیابی به اهداف مورد نظر صورت می گیرد. در شهرستان مسجدسلیمان عزل و نصب مدیران طی ماههای اخیر موجب گردیده تا ابهاماتی پیرامون نتیجه بخشی این تغییرات و کارآمدی مدیران جدید مطرح شود.

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از عصر اولین ها، طی ماههای اخیر و با شدت گرفتن عزل و نصب مدیران در مسجدسلیمان افراد جدیدی به سیستم مدیریتی نهادها و دستگاههای اجرایی و خدمات رسان در شهرستان معرفی شده اند. تغییرات مدیریتی در شبکه بهداشت و درمان، توزیع برق، تعاون روستایی، اداره کار، محیط زیست و… از جمله مواردی بوده که طی ماههای اخیر صورت گرفته و گفته می شود این روند تغییرات طی هفته های آتی نیز ادامه خواهد داشت. هر چند که با روی کار آمدن مدیران جدید خون نسبتاً تازه ای در کالبد ادارات و نهادهای شهر اولین ها دمیده شده و این امیدواری جهت بهبود کیفی مدیریت و افزایش سطح ارائه خدمات به شهروندان ایجاد شده است. هر چند معیار این انتصابات همچنان با ابهام و پرسش های زیادی همراه شده است.

 

علیرضا ورناصری نماینده مردم شهرستان در اولین جلسه شورای اداری شهرستان در سال جاری گفته بود: ملاک بنده در ارزش گذاری مدیران رضایت مردم است. مردم از برخورد بعضی مدیران به شدت گلایه مند هستند و انتظار دارند بدون جناح بازی های سیاسی و طایفه ای به فکر خدمت باشیم. علیرضا ورناصری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با همه مشکلات به آینده بسیار خوشبین هستم که بتوان مشکلات عدیده این مردم را مرتفع ساخت. وی گفت: من نیامده ام برای قتل عام مدیران یا برای تسویه حساب های شخصی و جناحی اما خط قرمز من مردم و رضایت آنان است که باید به آن توجه داشت.

 

با این حال باید اشاره داشت که بر اساس قانون، جابجایی، عزل و انتصاب مدیران اجرایی از وظایف ذاتی قوه مجریه می باشد و دخالت های خارج از این قوه باعث به هم خوردن اصل تفکیک قوا خواهد شد. چه بسا که اگر اینگونه باشد وزرای دولت هم میتوانند به قانونگذاری روی بیاورند و قانون را به رای خویش تفسیر کنند. از طرفی دیگر «قانون گذاری» و «نظارت بر کار دیگر قوا» دو وظیفه­ اصلی و مهمی است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده­ نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است. از این رو ارزیابی عملکرد مدیران دستگاههای اجرایی از جمله مواردی است که می تواند به تشریح عملکرد آنان و شفاف سازی برای شهروندان منجر شود.

 

از سوی دیگر باید گفت تغییرات پی در پی مدیریتی برای حل مشکلات گره گشا نخواهد بود. این موضوع علاوه بر ایجاد تزلزل در تصمیم گیری ها و اجرای سیاست های سازمانی در پاره ای از موارد نیز موجب عدم تحقق اهداف اسناد و قوانین بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه کشور خواهد شد. ضمن این که در شرایط کنونی آن چه بیش از همه ضروری و مهم جلوه می کند ارائه برنامه ای مدون و تعیین معیارها برای تغییر مدیران است که در قالب کمیته انتصابات می تواند به ضابطه مندی و شایسته سالاری منجر شود. از سوی دیگر چه بسا در شرایط کنونی تغییرات مدیران آن گونه که می بایست نتیجه بخش نخواهد بود و بکارگیری مدیران کارامدتر ملاک عمل نشود.

 

با تمام این تفاسیر انتظار می رود تا فرماندار شهرستان بعنوان نماینده عالی دولت در شهرستان در خصوص معیار و چگونگی و شیوه عزل و نصب ها و همچنین ارزیابی و نظارت بر عملکرد مدیران شهرستان و تعیین میزان کارآمدی آنان پاسخگوی شهروندان و کنشگران اجتماعی باشد. علاوه بر این در برخی استان های دیگر طرحی در حال اجراست تا ضمن تدوین و تهیه دستورالعمل های مشخصی به ارزیابی عملکرد مدیران بپردازد. بدون شک باید در نظر داشت کارامدی در عملکرد یا ضعف و ناکارآمدی مدیریتی آنان بیشتر متوجه آنانی خواهد بود که در انتصابشان نقش داشته اند و چه بسا اگر این موضوع مطابق با شاخص ها و ضوابط صورت پذیرد رضایت مندی بیشتری در جمع شهروندان ایجاد خواهد شد. هر چند باید منتظر ماند و میزان کارامدی مدیران انتصابی ماههای اخیر را بر پایه رضایتمندی شهروندان و ارائه خدمات به آنان مورد سنجش قرار داد تا ملاک و هدف از تغییرات مدیریتی در مسجدسلیمان مشخص گردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.