کد خبر : 19494
تاریخ انتشار : شنبه 8 شهریور 1399 - 20:58
-

یادداشت ویژه | تقوا ، تعهد ، تخصص و کاندیدای دور دوم انتخابات اهواز و تذکر به بچه حزب اللهی ها

یادداشت ویژه | تقوا ، تعهد ، تخصص و کاندیدای دور دوم انتخابات اهواز و تذکر به بچه حزب اللهی ها

بین آقای شبیب جویجری و آقای احمد سراج است بهتر است امت حزب الله با یک انتخاب صحیح و جامع در راستای عمل به دین، به رسول خدا و حمایت از مردم متدین فردی را به بدنه مجلس بفرستند که هم تعهد ، هم تقوا و هم تخصص را باهم داشته باشد.

 

در دنیایی که روابط جایگزین ضوابط شده اند شاید طرح این سوال مسخره به نظر بیاید که تخصص مهم تر است یا تعهد؟

متاسفانه سال هاست که شاهد پدیده ای ابتذالی در دنیای سیاست و اقتصاد و ادارات هستیم؛ یک نفر را منصوب به کاری می کنند که اصلا در آن تخصص ندارد. لازم نیست از ضرر این کار چیزی بگوییم هر عاقلی این واقعیت را درک می کند که کار را باید به کار دانش سپرد.

همچنین یک اشتباه دیگری که در چند دهه گذشته به وجود آمده و آن اینکه تعهد به یک نظریه و یا یک جریان را ملاک اولی و اصلی برای انتخاب مدیران ارشد قرار داده اند. یعنی اگر شخصی از لحاظ فکری با ما می ساخت حالا چه اهمیتی دارد که کار بلد باشد؟

اما براستی کدامیک مهم ترند؟

بیهقی‏‏ از‏‏ ابن عباس‏‏ نقل کرده که رسول خدا(ص) فرمود: ‏‏«من استعمل عاملاً من‏‎ المسلمین و هو یعلم ان فیهم اولی بذلک منه و اعلم بکتاب الله  و سنه نبیّه فقد خان الله  و رسوله و جمیع المسلمین؛ کسی که کارگزار و مدیری را به‎کار گمارد درحالی‎که می‎داند در میان مسلمانان فردی وجود دارد که برای آن مسئولیت ‎شایسته‎تر و به قرآن و سنت آگاه‎تر است در این صورت قطعا به خدا و رسول خدا و همه مومنان خیانت کرده است.

قطعا منظور از شایسته تر توانا تر در مدیریت است. پس با این حساب اهمیت تخصص از دیدگاه روایت قابل خدشه نیست.

 

از شهید گرانقدر دکتر چمران پرسیدند تعهد بهتر است یا تخصص؟ وی در جواب گفت می‎گویند تقوا از تخصص لازم‎تر است، آن را می‎پذیرم. اما می‎گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‎پذیرد، بی‎تقواست.

در آن دوران که این بحث در جامعه پررنگ بود، شهید چمران معتقد بود کسی که عهده‎دار مقام و مسندی می‎شود ولی تخصص لازم برای مدیریت در آن مسند را ندارد، در واقع تعهد هم ندارد. زیرا انسان متعهد، هیچ‎گاه به خودش اجازه نمی‎دهد کاری را قبول کند که از علم و توانش خارج است.

سخن شهید چمران در حقیقت بیان دیگری از سختگیری‎‎های مربوط به «پذیرش مسئولیت» در فرهنگ اسلامی است. سختگیری‎‎هایی که در دین اسلام نسبت به پذیرش مقام و منصب شده، یکی از مدلول‌های اصلی‎اش این است که انسان متعهد (از نظر اسلام) انسانی است که از قبول مسئولیت در حوزه‎ای که در آن، فاقد دانش، تجربه و توانایی کافی است، سر باز می‎زند و با پذیرش امر اداره دنیای دیگران و به بهای آبادکردن دنیای خودش، آخرت خودش و دنیای دیگران را خراب نمی‎کند.

و در آخر از مجموع مطالب می توان فهمید که هم تقوا و تعهد مهم است و هم تخصص، اما نباید یکی از اینها فدای دیگری شود کما اینکه امروز تخصص را فدا کرده ایم. اما امروز در آستانه دور دوم انتخابات اهواز که رقابت بین آقای شبیب جویجری و آقای احمد سراج است بهتر است امت حزب الله با یک انتخاب صحیح و جامع  در راستای عمل به دین، به رسول خدا و حمایت از مردم متدین فردی را به بدنه مجلس بفرستند که  هم تعهد ، هم تقوا و هم تخصص را باهم داشته باشد  که با موارد ذکر شده آقای شبیب جویجری  هر شه مورد را یکجا باهم دارد و این کار اولین گام در جهت پیشرفت و توسعه شهرهای حوزه انتخابیه اهواز،باوی،حمیدیه و کارون است.

 

به قلم : محمد امین بشیری

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.