کد خبر : 11638
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 بهمن 1398 - 15:43
-

یادداشت ویژه | آیا سبد رای اصولگرایان در اهواز به شدت کوچک می شود ؟

یادداشت ویژه | آیا سبد رای اصولگرایان در اهواز به شدت کوچک می شود ؟

یادداشت ویژه | آیا سبد رای اصولگرایان در اهواز به شدت کوچک می شود ؟     وقتی نتایج ثانویه تایید صلاحیت شدگان حوزه اهواز از سوی هیات نظارت اعلام شد و بسیاری از چهره های اصولگرا رد صلاحیت شدند، این تحلیل مطرح شد که ۳ چهره ی تایید صلاحیت شده یعنی دکتر حسینی، میرزاده

یادداشت ویژه | آیا سبد رای اصولگرایان در اهواز به شدت کوچک می شود ؟

 

 

وقتی نتایج ثانویه تایید صلاحیت شدگان حوزه اهواز از سوی هیات نظارت اعلام شد و بسیاری از چهره های اصولگرا رد صلاحیت شدند، این تحلیل مطرح شد که ۳ چهره ی تایید صلاحیت شده یعنی دکتر حسینی، میرزاده و فلاحی مقدم همان چهره هایی خواهند بود که از فرصت نبود رقیبان درون جریانی، کُل سبد رای موسوم به آراء تکلیفی – سنتی را تصاحب خواهند کرد و در غیاب گزینه های شاخص اصلاحات به مجلس راه خواهند یافت.

اما دریافت جواز از شورای نگهبان و بازگشت تعداد زیادی از اصولگرایان معادله ی قبلی را بشدت بر هم ریخت و معادله ای کاملاً متفاوت ایجاد کرد.

اگر فرض تقریبی آراء سنتی جریان اصولگرایی عدد ۶۰ هزار باشد و با نسبتهای مختلف چنین عددی به ۳ گزینه ی مذکور تعلق می گرفت، با حضور رقیبان جدی از درون جریان اصولگرایی که تعدادشان از ۱۰ نفر تجاوز می کند، این نسبتِ ۶۰ هزار رای مفروض با نسبتهای متفاوت باید میان ۱۰ نفر تقسیم بشود که سهم هر کدام از انها را بشدت کاهش خواهد داد و شانس نامزدهای غیرجریانی یا مستقل را افزایش خواهد داد.

بر این اساس می توان گفت که با تکاثر تعداد نامزدان اصولگرایی و پراکندگی احتمالی آراء میان چهره های مطرح آن جریان، روند رقابت به سمت واقعی تر شدن نسبی حرکت خواهد کرد و کاندیداهای مستقل همچون فردوس پناه، دکتر لویمی، یکتا و… از وضعیت بهتری برخوردار خواهند شد.

بدیهی است با آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی، تحلیل های صاحب این قلم با ذکر صریح مصادیق خواهد بود.

▫ علی عبدالخانی
▫ روزنامه نگار
▫ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.