کد خبر : 5932
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 - 7:55
-

کمبود نیروی انسانی استان خوزستان در حوزه آموزش و پرورش باید برطرف شود

کمبود نیروی انسانی استان خوزستان در حوزه آموزش و پرورش باید برطرف شود

کمبود نیروی انسانی استان خوزستان در حوزه آموزش و پرورش برطرف شود نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی خواستار جبران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و همچنین پاسخ وزیر آموزش و پرورش به این سواد شدند که چرا خوزستان به رتبه آخر کشور سقوط کرده است. به گزارش شبکه خبری خوزستان

کمبود نیروی انسانی استان خوزستان در حوزه آموزش و پرورش برطرف شود
نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی خواستار جبران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و همچنین پاسخ وزیر آموزش و پرورش به این سواد شدند که چرا خوزستان به رتبه آخر کشور سقوط کرده است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از تسنیم ، قاسم ساعدی در شورای آموزش و پرورش خوزستان باحضور وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیروی انسانی اظهار داشت: خوزستان با ۱۶ هزار و ۷۰۰ نیروی انسانی با پایه‌ها و مقاطع کار خود را آغاز کرد این استان با تعطیلی های بسیار گرد و غبار سیل زلزله روبه‌روست و با این شرایط چگونه می‌توان مدعی شد که خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها در حد استاندارد ملی ما قرار دارد.

وی بیان کرد: از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم مشکل نیروی انسانی را در نظر بگیرد و کارگروه‌های ویژه‌ای را برای آن فعال شود و مشکل خوزستان باید حل شود چراکه این استان در خط مقدم و در همه مشکلات کشور اثری از خوزستان است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: همان به خودتان ختم شود اما همه مشکلات و سرد یا گرم روزگار را چشیده‌ایم و می‌دانیم که بچه‌های ما را به زنجیر در مدارس می‌کشند.

وی با اشاره به کمبود معلم در همه روستاها و مناطق ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش از دید امام راحل در خط مقدم هستید و باید بدانید چه اتفاقی در حال رخ دادن است، ۱۰ روز از مهر گذشته کلاس‌ها خالی و بلاتکلیف هستند.

ساعدی اظهار داشت: رشته‌های طلایی های خوزستان را غیربومی کردید و مشکلات و چالش های استان را نگاه نمی‌کنید، در حال حاضر سرباز معلم ها و نهضتی ها را به کار می‌بریم و ۷ هزار و ۳۰۰ نفر هم خود تدریسی یعنی بیش از ۱۰ هزار نفر نیرو داریم امام دوره های ضمن خدمت برای آنها دیده نشده و اعتباری برای کیفیت‌بخشی ها و روش های تدریس و آشنایی با سیستم سایت آموزش و پرورش ایجاد نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان عنوان کرد: بسیاری از معلمان اطلاعی از شیوه و سیستم نظام آموزشی ما ندارند و هنوز توصیفی را نمی‌دانند و نمره وارد می‌کنند، آیا این ظلمی که به نظام آموزشی خوزستان به خانواده‌ها شده نیست.

وی تصریح کرد: آیا بودجه کیفیت بخشی به پیش دبستانی ها به نوع سند هزینه شده است. در خوزستان متنوع‌ترین گویش‌ها را داریم و برای همه آنها باید جای مخصوص خود را در نظر بگیریم.

ساعدی با اشاره به این‌که هنرستان‌های خوزستان هنرستان هستند و تابلوی آن را دارند، ادامه داد: کدام کارگاه، ابزار کارگاهی در آن وجود ندارد تا امروز یک هنرستان رشته تعمیر مکانیک خودرو خودروی پراید را هم نداریم بالاخره باید کارگاه ها ارتقا یابند.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به هدایت ۳۲ درصد از دانش‌آموزان به سمت و سوی فنی و حرفه و کاردانش، اظهار داشت: برای این تعداد دانش‌آموز که یک‌سوم دانش‌آموزانی که تشکیل می‌دهند کارگاه‌ها را تجهیز و به‌روز آوری نکردیم هنرستانهای ما در همه نقاط استان فقیرترین مراکز آموزشی هستند.

وی با اشاره به تعطیلی مدارس در طول سال تحصیلی، بیان کرد: به جرات می‌توان گفت سه ماه از مدت زمان سال تحصیلی تعطیل هستند. در دشت آزادگان از بهمن ماه تا اردیبهشت ماه و سپس این دانش‌آموزان با همه مشکلات در کنکور شرکت می‌کنند.

همچنین علی عسگر ظاهری عبده‌وند اظهار داشت: زلزله مسجدسلیمان ۶۲ مدرسه را تحت تاثیر خود قرار داد و آیا ما حق نداریم سهم اعتباری که برای نوسازی گرفته شده از سرعت خوبی برخوردار شود.

نماینده مردم مسجدسلیمان ،لالی ،اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: استان خوزستان با کمبود نیرو مواجه است و در سال گذشته کمک‌هایی به ما شد حدود ۱۰ هزار نفر در دستور جذب قرار گرفت. دانش‌آموزان بعد از چهل سال هنوز در چادر و سنگ تحصیل می‌کنند چهل سال از انقلاب گذشته و همچنان داریم حرف میزنیم امروز اگر خیرین نبودند آبروی ما رفته بود.

عبدالله سامری، نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استان خوزستان فقیر نیست اما هیچ چیزی در زمینه آموزش و پرورش ندارد. وزرایی که سابقاً در وزارت آموزش و پرورش بودند، آمدند و قرارهایی را دادند و همه مواردی که نمایندگان مطرح کردم قبلا نیز بیان شده اما به کجا رسیده است.

وی بیان کرد: مدارس شهرستان های متعدد استان خوزستان چادر زدند و به کانکس منتقل شدند که این برای خوزستان فاجعه است چشمم آب نمی‌خورد و آن را جلوی دوربین و رسانه‌ها اعلام می‌‌کنم که اگر خیرین نبودند امروز آموزش و پرورش باید به سر خود می‌زد و همچنان منتظر خیرین هستیم اتفاق خاصی نمی‌افتد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: خرمشهر بعد از سی سال و باتوجه به بحرانی که به آن آسیب زده، و این خاک را در بر گرفته بلکه دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران آن را با خاک یکسان کردند اما در روستاهای غرب کارون دانش آموز می بینم که در کانکس هستند و آیا فرزند وزیر و فرزند رئیس جمهور در کانکس درس می خواندند.

وی عنوان کرد: اگر این ملت نبودند ما و شما در این مسند نبودیم، در رابطه با تعیین تکلیف ماده ۱۷ آموزشیاران نهضت سوادآموزی و پیش دبستانی که دو سال از آن می‌گذرد از ۹۶ تاکنون چه کاری انجام داده‌اید؟

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از پیش دبستانی‌ها در بلاتکلیفی هستند و شخصی که در بلاتکلیفی است نمی‌تواند رویه کاری را در این زمینه داشته باشد.

همچنین علی گلمرادی نماینده مردم بندر امام خمینی ،بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر برای خوزستان فکری جدی نشود تا ۲۰ سال آینده با بحران جدی مواجه می شویم و هر کس به هر توان مالی که برسد از خوزستان خارج می شود.

وی گفت: آیا ۱۶ هزار معلم کمبود شایسته خوزستان است و ثروت این کشور و درآمد این کشور مال خوزستان است اما ما همچنان در زمینه معلم مانده ایم با این همه درآمد و ظرفیت وضعیت ما در نهایت به شکل امروزی می شود یعنی چی از تعهد اخلاقی تعهد اجتماعی کجاست یعنی همه دولت‌ها خیانت کردم.

گلمرادی ادامه داد: هنگامی که بعضی از افراد انتقالی می‌گیرند مدیر پروازی می‌آوریم در استان وقتی خوب بهره برداری کردند و زن و بچه اش در استان‌های دیگر هستند و در مواقعی که برای خوزستان ندارند دغدغه ای برای خوزستان ندارد.

نماینده مردم بندر امام خمینی ،بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دولت به خوزستان توجه نکند کشور در مخاطره قرار می گیرد، یکی از عوامل بدبختی کشور همین آقای نوبخت و تفکرات آن است استان خوزستان و قیاس کنیم که نسبت به استان‌های دیگر بیشتر با آن داریم و بعد با اختلاف ۲ یا ۳ میلیون تومان در خصوص آموزش و پرورش تکلیف مدیریت آموزش و پرورش استان را مشخص کنید.

وی گفت: نباید در جلسات شب نشینی بر اساس سلایق شخصی و همبازی تصمیم گرفته شود انسانی شایسته و توانمند برای استان در نظر بگیریم.

همچنین سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید باید کارگروهی جهت رفع مشکلات تشکیل شود تا به حال دانش آموزان بازمانده از تحصیل وضعیت رسیدگی به مدارس و بحث سرمایش مدارس دیده شود.

وی بیان کرد: مشکلات معلمان و مشکلات معیشتی آنها و مشکلات خاص دانش آموزانی که بازمانده از تحصیل هستند باید به صورت کارشناسی شده و برنامه‌ریزی شود.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه مشکلات از لحاظ کمی و کیفی واقف هستند و وزیر آموزش و پرورش به دنبال حل مشکل آنها است اما پیشنهاد ما این است که یک کارگروه تشکیل شود و یک نیروی انسانی در حد معاونت در وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات را در استان خوزستان پیگیری کنیم.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تقاضای ما این است که در سفر به مناطق محروم و مشکلات را ببینید سفر شما امروز دو قسمت شد، یکی در مرکز استان و سپس در دزفول برای یک مدرسه بزرگ اگر به جای اینها مشکلات و محرومیت ها را می دید تاثیر دیگری و بهتری داشت.

وی بیان کرد: تقاضا داریم که مناطق سیل زده و مناطقی که گرفتار سیل شدند را ببینید و اکنون وقتی برای بازدید از این مناطق می گذاشتید، در مناطق محروم به ویژه شادگان مشکلات جدی به وجود آمده و در خصوص مجمع خوزستان نیز پیشنهاد ما این است که جلسه برای مجمع نمایندگان خوزستان گذاشته شود.
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از نمایندگان ناراحتی دارند اما به دلیل کمبود وقت متاسفانه نمی‌توانیم از صحبت های آنان استفاده کنیم و مشکلات گفت شود آخرین رتبه خوزستان در آموزش و پرورش به رتبه آخر در کشور تبدیل شده و برای ما بسیار نگران کننده است.

وی تأکید کرد: خوزستان ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی دارد برای ماندگاری نیروهای آموزش و معلمی خوزستان راهکاری پیدا شود که اینها ترغیب به ماندن شوند. یکی از مشکلات جدی ما در آموزش و پرورش به مهاجرت است، میل به مهاجرت بسیاری از دوستان مراجعه می‌کنند که فشار بیارید برای اینکه فلان معلم با انتقالی موافقت شود.

ناصری‌نژاد ادامه داد: در زمینه جذب مشکلاتی وجود دارد که حتماً باید از نیروهای بومی استفاده شود و برای هر منطقه می‌شود درست است که در دیوان عدالت اداری گفتند جذب بومی را قبول نداریم اما برای خوزستان نیاز است از نیروهای بومی استفاده شود.

همچنین همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس اظهار داشت: نظام آموزشی کشور و نظام آموزشی نوین تقریبا از زمان ۱۰۱ سال پیش به وجود آمد و نظام آموزشی قوی طراحی شده بود و با اطلاعاتی که ما شاهد باشیم یکی از قوی ترین نظام های آموزشی در زمان خودش در ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: این نظام آموزشی در طی یک سال گذشته تقریباً دچار استهلاک شده و به نوعی دچار استهلاک شده اما این نظام آموزشی در حال حاضر متناسب با نیاز کشور نیز حدود ۱۰۰ هزار مدرسه داریم که ۹۲ درصد مدارس دولتی هستند.

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس با اشاره به این‌که بزرگ‌ترین سازمان اجتماعی کشور ما در حوزه آموزش و پرورش است، افزود: از تولید ناخالص ملی ما یعنی پولی که در کشور ما جاری است فقط یک و نیم درصد آن در حوزه آموزش و پرورش صرف می‌شود که این عدد در کشورهای توسعه یافته نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

وی بیان کرد: استان خوزستان قطعاً محکوم به پیشرفت است نمایندگان و مسئولان ملی باید راه‌های آن را پیدا کنند چراکه نعمت های خدادادی که به خوزستان داده شده به خودی خود را به پیشرفت می‌شوند.

همچنین هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در دو سال گذشته حدود ۱۲۳ مدرسه در منطقه شهرستان ایذه ساخته شد. سیستم آموزشی کشور در حال هدر دادن منابع ملی است چراکه اکنون نتیجه آن شده است مدیرانی که ناکارآمد هستند و بسیاری از آنها درگیر فساد اقتصادی هستند.

وی بیان کرد: اگر وضعیت سیستم آموزشی درست است و اکنون باید در کشوری مانند ژاپن باشد. آلمان اگر امروز غول صنعتی اروپا شده به دلیل سیستم آموزشی قوی است که در این کشور وجود دارد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه سیستم آموزشی ما اکنون وضعیت کشور را به وجود آورده و مدیران بخش را در این کشور تولید نکنند و مدیران همگرا تولید و ایجاد نکندد که اگر ترک می تواند به عنوان می‌رسد اگر گیلانی بود به خوزستان می رسد.

وی عنوان کرد: برخی از استان‌هایی که پنج وزیر دارند چقدر امکانات می‌گیرند اما ما چه میزان می‌توانیم جذب کنیم، تنها راه نجات اصلاح سیستم آموزش و پرورش است اکنون می توان یک نامه به مدیران بنویسد چرا که سیستم آموزشی تاکنون با آن چنین چیزی را آموزش نداده است و سیستم آموزشی کشور را نابود کرده است.

همچنین عامر کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در آبادان و اروند کنار سیل و زلزله نیامده اما جنگی سی سال پیش همچنان خرابی‌های آن باقی مانده است. در آبادان ۱۷۰ معلم نیاز داریم اما همچنان این تعداد به ما اختصاص داده نشده است.

وی بیان کرد: معلم‌ها که در دو شیفت کار می‌کند و بیشتر از صرف وقت خود را در اضافه کاری است و نمی تواند انگیزه برای ادامه کار داشته باشد و تعهد کافی ندارند. ۱۷۰ نفر در آموزش ابتدایی نیاز داریم و بیش از ۴۰ مدرسه نیاز به بهسازی و تعمیرات اساسی و لوازم بهداشتی و رنگ آمیزی دارند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدهی ایاب و ذهاب دانش آموزان از سال گذشته سبب شد که بسیاری از دانش آموزان روستاهای کم بضاعت ترک تحصیل کنند و چندین سال است و سرانه مدارس پرداخت نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.