کد خبر : 9841
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1398 - 21:17
-

چرا جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی نباید تحویل متهم ردیف اول شود / آمریکا متهم ردیف سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی در تهران

چرا جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی نباید تحویل متهم ردیف اول شود / آمریکا متهم ردیف سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی در تهران

درحالی شرکت بوئینگ آمریکا با سقوط‌های مکرر هواپیماهایش متهم ردیف اول سانحه اخیر هواپیمای اوکراینی است که لابی قدرتمند رسانه‌ای آمریکا در تلاش است جعبه سیاه این هواپیما در اختیار بوئینگ قرار گیرد تا دلایل اصلی این سقوط را مخفی کنند. 

چرا جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی نباید تحویل متهم ردیف اول شود / آمریکا متهم ردیف سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی در تهران

 

 

شبکه خبری خوزستان : سه روز پیش و چند ساعت بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص مرجع رسیدگی به این سانحه گفته بود:‌ رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی بر اساس قوانین ایکائو، توسط ایران انجام می‌شود و اوکراینی‌ها نیز می‌توانند در این بررسی حضور داشته باشند.
علی عابدزاده با بیان اینکه علت وقوع سانحه هنوز مشخص نیست افزود: جعبه‌های سیاه هواپیما پیدا شده که آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و دلایل را اعلام خواهیم کرد. هواپیمای مسافربری بوئینگ‌۷۳۷ اوکراینی ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی داشت و از این تعداد حدود ۱۴۰ نفر ایرانی بودند.

عابدزاده در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم مبنی بر تأثیر اطلاعیه هوانوردی آمریکا (نوتام) بر پروازهای منطقه اظهار کرد: در این رابطه باید تأکید کنیم که پروازهای ما تغییری نکرده است و هیچ کاهشی را در پروازهای عبوری از آسمان ایران شاهد نبوده‌ایم و فقط مسیرهای پروازی جابه‌جا شده است. تا زمان بررسی تجزیه و تحلیل جعبه سیاه امکان اظهارنظر درخصوص دلایل سقوط این هواپیما وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا خواندن جعبه سیاه در ایران صورت می‌گیرد گفت: برای پاسخ به این سؤال باید ببینیم که نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل جعبه سیاه چیست پس از آن مشخص می‌شود که این جعبه سیاه در کجا بررسی خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از تسنیم ، بر اساس قوانین ایکائو در صورت بروز سانحه برای هواپیماهای مسافربری، تجزیه، تحلیل و بررسی جعبه‌های سیاه باید در کشوری انجام شود که حادثه در آن صورت گرفته است. همچنین نماینده کشور سازنده هواپیما (آمریکا)، و کشورهای سوئد، انگلیس، افغانستان و کانادا (دارای تبعه در هواپیما) در پروسه بررسی دلایل سقوط حضور خواهند داشت.

در این وضعیت بحث تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به سازنده هواپیما یعنی بوئینگ آمریکا مطرح شده است.

اما توجه به سابقه بد هواپیماهای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ در بروز سوانح مرگبار این کار (تحویل جعبه سیاه به یانکی‌ها) اقدام درستی نیست زیرا سقوط‌های پی‌درپی هواپیماهای بوئینگ این شرکت را به مرز ورشکستگی کشانده است و به‌عقیده تحلیلگران، این شرکت و همچنین دولت آمریکا با فرافکنی سعی می‌کنند نقص فنی احتمالی در سقوط هواپیمای اوکراینی را لاپوشانی کنند، به همین دلیل هم ادعای مضحک برخورد موشک با این هواپیما را مطرح کردند.

بر اساس آمار از سال ۲۰۰۶ میلادی به این سو یعنی طی ۱۵ سال گذشته (با احتساب سال ۲۰۰۶) ۲۴ فروند از هواپیماهای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ در سراسر جهان دچار حادثه شده‌اند و ۷۶۷ نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست داده‌اند.
۱۰ مورد از حوادث مرگبار سقوط هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷

۱ ــ پرواز شماره ۱۹۰۷ گول ایر ترنسپورت در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ با ۱۵۴ نفر مسافر بر اثر برخورد با یک هواپیمای دیگر به‌نام امبرائر لگسی ۶۰۰ (Embraer Legacy 600) در آسمان دچار حادثه شد و تمامی مسافرانش جان باختند.

۲ ــ همچنین در تاریخ ۵ ماه مه سال ۲۰۰۷ میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ در پرواز شماره ۵۰۷ متعلق به شرکت کنیا ایرویز با ۱۰۵ نفر مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی دچار حادثه شد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

۳ ــ در ۲۵ فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ مدل ۷۳۷-۸۰۰ با شماره پرواز ۱۹۵۱ متعلق به شرکت ترکیش ایرلاین از استانبول به پرواز درآمد و درحالی که تلاش می‌کرد بر باند فرودگاه آمستردام هلند فرود بیاید، دچار حادثه شد و از ۱۳۵ نفر مسافر و خدمه پروازی آن، ۹ نفر کشته و ۸۴ نفر نیز به‌شدت مجروح شدند. نتایج بررسی‌های صورت‌گرفته حاکی از نقص فنی و خروج هواپیما از رادار بود.

۴ ــ در ژانویه سال ۲۰۱۰ یک فروند از این نوع هواپیما در پرواز شماره ۴۰۹ شرکت اتیوپیا ایرلاینز دقایق کوتاهی بعد از برخاستن از فرودگاه بیروت لبنان، در دریای مدیترانه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.

۵ ــ در ۲۲ می ۲۰۱۰ پرواز شماره ۸۱۲ ایندیا اکسپرس هنگام فرود در فرودگاه بین‌المللی مانگالور از باند خارج شد و  از ۱۵۸ مسافر آن به‌همراه شش خدمه فقط هشت نفر زنده ماندند.

۶ ــ در ۱۶ اوت ۲۰۱۰ پرواز شماره ۸۲۵۰ آیرس در جزیره سان‌اندرز سقوط کرد و به سه قطعه تقسیم شد. دو نفر در این حادثه جان باختند.

۷ ــ در ماه مارس ۲۰۱۶ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ متعلق به هواپیمایی فلای دوبای (FlyDubai) از شهر دوبی برخاست و در حالی که تلاش می‌کرد بر باند فرودگاه روسیه فرود بیاید، با سانحه روبه‌رو شد که منجر به جان باختن ۶۲ نفر از مسافران آن شد.

۸ ــ در ۱۷ آوریل ۲۰۱۸ پرواز شماره ۱۳۸۰ سوث‌وست ایرلاینز در فرودگاه بین‌المللی فیلادلفیا فرود اضطراری کرد. موتور چپ این هواپیما دچار نقص فنی شده بود. در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد.

۹ ــ در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ نیز پرواز شماره ۷۳ نوجینی ایر از پونپی به‌مقصد پاپوآ گینه‌نو بلند شد اما فرودی اضطراری در فرودگاه بین‌المللی چوک داشت و با خروج از باند باعث مرگ یک نفر از ۴۷ مسافر این هواپیما شد.

۱۰ ــ جدیدترین مورد از حوادث مرگبار رخ‌داده برای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ مربوط به هواپیمای اوکراینی در تهران است که در پی آن ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی جان خود را از دست دادند. این هواپیما اندکی بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی دچار حادثه شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.