کد خبر : 13842
تاریخ انتشار : جمعه 8 فروردین 1399 - 17:17
-

ویروس کرونا از علم تا روایت | یادداشتی از محمد سرکوهکی

ویروس کرونا از علم تا روایت | یادداشتی از محمد سرکوهکی

کووید ۱۹ تاکنون خدمتی به محیط زیست کرد که سالها با هزاران میلیارد دلار؛ یک دهم این خدمت نشده بود!!!! تا جاییکه در بعضی نقاط مردم بعد از دهها سال توانستند با پاک شدن جو ؛ ستاره ها را ببینند و نشان داد جهان پاک چقدر زیباتر و سالمتر از جهان ناپاک است !!! و اگر فکری برای زمین وجو نشود زمین توان زیستی خود را از دست خواهد داد.

ویروس کرونا از علم تا روایت | یادداشتی از محمد سرکوهکی

 

 

سال ۲۰۱۹ در تاریخ بشر بعنوان یک سال سرنوشت ساز ثبت خواهد شد و از سالهایی خواهد بود که سرنوشت انسان و زمین را تا قرن ها متاثر از خود خواهد کرد. اما از زمان شروع ماجرای این سال ماندگار با “ویروسی بنام کرونا” واقعیت ها و شایعات مختلفی در خصوص وجود و تاثیر این ویروس برسر زبانها افتاده است ولی چیزی که بیشتر از واقعیت علمی این ویروس حائز اهمیت است؛ تاثیر این ویروس بر کره زمین و موجودات روی آن است.

در این مقاله به بخش هایی از ابعاد این ویروس با یک مطالعه همه جانبه و نظرخواهی از متخصصین رشته های مختلف میپردازیم.

۱- ویروس کرونا (کووید۱۹) برخلاف شایعاتی که در خصوص آن وجود دارد ویروسی است که با یک جهش ژنتیکی در سایر ویروس های خانواده کرونا مانند سارس بوجود آمده است و برخلاف بعضی از فیلم های سینمایی هالیوودی به نظر نمی رسد بشر به سطحی رسیده است که بتواند باعث تغییر ژنوم یک ویروس شود چرا که اگر این توان را داشت تا کنون ژنتیک انسانها را تغییر و اصلاح و به وسیله آن بشر را مقاوم به بیماری ها میکرد.

۲- هر ویروسی در یک نقطه از بدن زمینه تکثیر بهتری دارد و ویروس کرونایی کووید۱۹ که از خانواده ویروس های سرماخوردگی است ؛ در ریه زمینه رشد و فعالیت بهتری دارد همانطور که مثلا مننژیت در مغز زمینه رشد دارد و هپاتیت در کبد و از آنجا که جزو خانواده دسته از ویروس ها با نام سرماخوردگی است در هوای سرد امکان فعالیت ، شیوع و ماندگاری بیشتری دارد.

۳- تاکنون برای ویروس های سرماخوردگی هیچ درمانی بوجود نیامده و از آنجا که ویروس های سرماخوردگی ؛ دسته ای از هزاران نوع ویروس هستند؛ تولید واکسن برای صدها نوع ویروس که مرتبا در حال ارتقا و تغییر هستند توجیه ندارد و حتی کرونا هم از این موضوع مستثنی نیست چرا که همانطور که سارس طی ده سال ارتقاء یافت ممکن است کوید ۱۹ هم با ارتقا دیگری چند سال دیگر نمایان شود و در آن صورت واکسن کووید۱۹ روی آن تاثیر ندارد!!!

۴- بدن انسان به محض ورود یک ویروس توسط سه دسته گلبول سفید موجود در خون؛ اول اقدام به شناسایی ویروس مهاجم میکند بعد با فرمان مغز توسط دسته ای دیگر سلاح یا آنزیم (آنتی بادی) از بین بردن ویروس شناسایی و تولید میشود و سپس دسته سوم یا گلبول های مدافع اقدام به دفع و مبارزه با سلول میکنند که تب و حتی عفونت در بیشتر افراد از علائم این مبارزه در شرایط بحرانی است . اما مطلب مهم این است که در اولین حضور یک ویروس در بدن فرد؛ فرایند تکثیر وشناسایی و تولید آنتی بادی ممکن است زمان ببرد و این به ویروس مهاجم فرصت تکثیر و پیشروی و حتی شکست ویروس های مدافع تا حد مرگ فرد(بسته به نوع ویروس و توان فرد) را میدهد ولی وقتی فرد در نهایت از بیماری عبور کند این ویروس در حافظه ژنوم سلول میماند و در صورت ورود مجدد این ویروس به بدن آن فرد؛ سریعا آنتی بادی تولید و ویروس نابود میشود وبه همین دلیل افراد مسن کمتر سرما می خورند!!

اما بعضی از تحقیقات حاکی از این است که این ویروس تنها ویروس شناخته شده ای است که در حافظه سلولها نمی ماند و در صورت اثبات ؛این یعنی فرد ممکن است پس از بهبودی مجددا دچار بیماری کووید ۱۹ شود ولی اینبار با ریه ای آسیب دیده ناشی از بیماری کووید۱۹!!! ✔️ و به عبارت دیگر ؛ اگر با نظر رییس جمهور کشورمان مبنی بر ابتلا ۷۰ درصد مردم پیش میرفتیم نه یک فاجعه بلکه یک نسل کشی در کشور رخ می داد!!!

۵- یکی از خصوصیات ویروس ضعیف تر شدن براساس تعداد انتشار آن و محیط تکثیر است و از طرفی بر اساس پروتکل های استاندارد؛ حداقل زمان لازم برای تولید دارو و واکسن حداقل یکسال است و این یعنی یا خود ویروس باید آنقدر انتشار یابد تا ضعیف شود و یا با رعایت مسائل بهداشتی مانند قرنطینه؛ همه ویروس ها در محیط(مخصوصا با گرم شدن هوا) میزبان نتوانند راه پیدا کنند و ازبین بروند!!! که شکل دوم امکان پذیرتر و بسیار مطمئن تر است چون اطلاعاتی در زمینه مقدار انتشار و زمان لازم برای ضعیف تر شدنش وجود ندارد!!!

۶- در کنار رعایت مسائل بهداشتی مقاوم کردن بدن ها در مقابل ویروس مانند تغذیه غذایی و ویتامینی (مانند سی و دی ) و کاهش نقاط ضعف و زمینه ای مانند ترک سیگار و محافظت از افراد ضعیف مانند افراد پیر و بیمار از بهترین رفتارهای ما در مقابله با این بیماری است.

اما فارغ از این موضوعات کووید ۱۹ تاکنون خدمتی به محیط زیست کرد که سالها با هزاران میلیارد دلار؛ یک دهم این خدمت نشده بود!!!! تا جاییکه در بعضی نقاط مردم بعد از دهها سال توانستند با پاک شدن جو ؛ ستاره ها را ببینند و نشان داد جهان پاک چقدر زیباتر و سالمتر از جهان ناپاک است !!! و اگر فکری برای زمین وجو نشود زمین توان زیستی خود را از دست خواهد داد.(که این موضوع جای توضیح و سئوال دارد)

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.