کد خبر : 3188
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مرداد 1398 - 11:35
-

هشدار هشدار | شهر اولین ها نباید به سرنوشت کرمانشاه دچار شود / یک زمین لرزه ۵٫۷ ریشتری محرومیت مردم مسجدسلیمان را فریاد زد

هشدار هشدار | شهر اولین ها نباید به سرنوشت کرمانشاه دچار شود / یک زمین لرزه ۵٫۷ ریشتری محرومیت مردم مسجدسلیمان را فریاد زد

مسجدسلیمانِ کنونی در وضعیت بحران قرار دارد و آسیب های وارده به ساختمانها، اماکن آموزشی از جمله مدارس و اماکن اداری از جمله اداره تعاون روستایی ، ساختمان تامین اجتماعی، اداره ارشاد اسلامی، پارک علم و فن آوری، ساختمان آگاهی و محیط زیست خود بخشی از گواه این ادعاست

ایمان کاکش | وضعیت زندگی شهروندان مسجدسلیمانی پس از زمین لرزه ۵٫۷ ریشتری اگر چه در برخی مناطق نامطلوب و بغرنج است، اما حضور مسئولین کشوری و استانی در شهرستان، بازدید از مناطق زلزله زده و تأکید بر تعمیر و بازسازی واحدهای آسیب دیده موجب گردیده تا امید بار دیگر به اهالی شهر اولین ها لبخند بزند.

نیمروز سه شنبه هفدهم تیرماه بود که زمین لرزه ای با شدت ۵٫۷ ریشتر مسجدسلیمان را لرزاند تا ضعف اجرایی ساخت و سازها و بافت فرسوده ساختمان ها در برخی مناطق موجب شود که بر اساس امار اعلام شده بنیاد مسکن تاکنون ۹۵۰ واحد تخریبی و حدودا ۴۵۰۰ واحد تعمیری شناسایی شوند. هرچند بازدیدها و ارزیابی‌ها در این زمینه ادامه دارد اما شاید شدت و عمق فاجعه این بلایای طبیعی آنگونه که می بایست در سطح کشور مخابره نشده است. در مقایسه با آمار به جامانده از زمین لرزه در شهرهای بم و کرمانشاه که طی دو دهه اخیر به وقوع پیوست اگر چه آمار فوتی و مجروحین زمین لرزه در مسجدسلیمان بسیار کمتر بوده اما ناایمن بودن بسیاری از واحدهای مسکونی و عدم استحکام کافی آن ها در بسیاری مناطق شهرستان موجب شده تا در صورت وقوع زمین لرزه های احتمالی، خطرات جبران ناپذیری بخش عمده شهروندان را تهدید کند.

مسجدسلیمانِ پس از زلزله فراموش نشود

واقعیت تلخی است که علی رغم اینکه نزدیک به دو سال از زمین لرزه کرمانشاه می گذرد، اما هنوز برخی خانوارها  در کانکس زندگی می کنند و وعده های مسئولین علیرغم آنچه گفته شد تاکنون محقق نشده است. شهرستان مسجدسلیمان نیز اگر چه تاکنون میزبان افرادی همچون معاون پارلمانی رئیس جمهور، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی و … بوده است اما حداقل انتظار شهروندان مسجدسلیمانی حضور یک مقام بلندپایه کشور از جمله رئیس جمهور یا وزیر برای بازدید میدانی و تصمیم گیری مبتنی بر شرایط حساس منطقه بود. انتظاری که می توانست با یک نطق نماینده مردم شهرستان در صحن مجلس نیز نگاهها را به عمق فاجعه زمین لرزه در مسجدسلیمان معطوف کند. علیرغم این به گفته رئیس ستاد‌ اجرایی فرمان امام، مجموعه کارهایی که هم به صورت بلاعوض و هم‌ در غالب سرمایه گذاری در نظر گرفته شد حدود ۱۱۰ میلیارد تومان است و در آسیب هایی که به مدارس و خانه ها وارد شده هم هماهنگی‌هایی خواهد شد و آنجا هم کمک‌هایی خواهیم کرد.

با این حال پیگیری وضعیت زلزله زدگان در مناطق مختلف مسجدسلیمان و گلگیر ادامه دارد و توزیع ارزاق و اقلام مورد نیاز از طریق شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد شهرستان همچنان ادامه دارد، هر چند آسیب های جدی وارده به منازل مسکونی به گونه ای است که برخی شهروندان نیاز عمده خود را در پیگیری و اجرایی نمودن روند تعمیر و بازسازی محل سکونت عنوان داشته اند. از این رو امیدواریم تا تجربه تلخ زلزله کرمانشاه در مسجدسلیمان تکرار نشود و پیش از فرارسیدن فصل بارندگی و سرما عملیات تعمیر و بازسازی خانه های آسیب دیده نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

زمین لرزه ای که محرومیت مردم مسجدسلیمان را فریاد زد

این موضوع که مسجدسلیمان در چهل سال اخیر همواره مورد کم توجهی دولت های اخیر قرار گرفته امری بدیهی بوده که در اظهارات بسیاری مسئولین در جریان بازدید از مناطق مختلف بیان شده است. مردم نجیب و محرومی که همواره به حداقل ها قانع بوده اند و در برخی مناطق کمتر برخوردار از امکانات ساده شهری و اولیه برای زندگی طی چند دهه اخیر موفق به دیدار و گفتگو با هیچ مسئول کشوری و استانی نشده اند. اما متأسفانه باید گفت که زمین لرزه بهانه خوبی شد تا حداقل بسیاری مناطق با ساختار فرسوده و نیازمند اجرای طرح بازآفرینی شهری از نزدیک قابل مشاهده باشند.

علاوه بر این پرسش بزرگ بسیاری از شهروندان این است که در رسانه ملی و استانی آنچنان که می بایست به زمین لرزه اخیر در مسجدسلیمان پرداخته نشد و بحران در شهر اولین ها را پراهمیت و در سطح بالا جلوه نداد. شاید اگر تعداد تلفات جانی و میزان تخریب خانه ها در مسیر جاده اصلی و خیابان های شهرستان با شدت بیشتری ایجاد شده بود اکنون بیش از این مسجدسلیمان کانون توجه قرار می گرفت. اما باید در نظر داشت از آنجایی که مسجدسلیمان بر روی کانون خطرناک و گسل زلزله قرار دارد حداقل طی دو دهه اخیر زمین لرزه های زیادی را با شدت و ضعف تجربه نموده است. این موضوع نمی تواند برای شهری با بیش از پنج هزار واحد مسکونی نیازمند تعمیر که استحکام بنای اولیه را ندارند موضوعی قابل چشم پوشی باشد. چه بسا وقوع زمین لرزه ای با شدت کم نیز خسارات جبران ناپذیر و حوادث ناگواری را در مسجدسلیمان رقم بزند.

با تمام آنچه گفته شد مسجدسلیمانِ کنونی در وضعیت بحران قرار دارد و آسیب های وارده به ساختمانها، اماکن آموزشی از جمله مدارس و اماکن اداری از جمله اداره تعاون روستایی ، ساختمان تامین اجتماعی، اداره ارشاد اسلامی، پارک علم و فن آوری، ساختمان آگاهی و محیط زیست خود بخشی از گواه این ادعاست. حضور هر یک از مسئولین استانی و کشوری می تواند به نوبه خود از حیث بیان وعده هایی در خصوص اعتبارات جهت تعمیر و بازسازی و نیز چگونگی کمک به خانوارهای آسیب دیده مثمر ثمر باشد. امیدواریم تا نماینده مردم در مجلس و فرماندار شهرستان بعنوان مدیریت ستاد بحران ضمن در نظر گرفتن تصمیمات اتخاذ شده در نشست های متعدد دو هفته اخیر و دیگر مواردی که در آینده اظهار خواهد شد، پیگیری های ویژه ای را تا حصول نتایج مطلوب و رضایتمندی شهروندان زلزله زده صورت دهند.

 

مرجع : شهر اولین ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.