کد خبر : 16233
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 خرداد 1399 - 16:36
-

نقطه ای مبهم در آمار مبتلایان به کرونا در مسجدسلیمان

نقطه ای مبهم در آمار مبتلایان به کرونا در مسجدسلیمان

شبکه خبری خوزستان//برپایه آمار رسمی منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی تعداد مبتلایان به کرونا در مسجدسلیمان به ۱۷۰ تن افزایش یافته و تاکنون ۹ تن جان خود را از دست داده اند. این آمار در حالی منتشر شده که علیرغم تعیین مراکز تست گیری از افراد مشکوک به کرونا در برخی شهرستان ها و افزایش

شبکه خبری خوزستان//برپایه آمار رسمی منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی تعداد مبتلایان به کرونا در مسجدسلیمان به ۱۷۰ تن افزایش یافته و تاکنون ۹ تن جان خود را از دست داده اند. این آمار در حالی منتشر شده که علیرغم تعیین مراکز تست گیری از افراد مشکوک به کرونا در برخی شهرستان ها و افزایش آمار مبتلایان، این آمار در مسجدسلیمان طی سه ماه اخیر به ندرت دورقمی بوده و لازم است تا مدیریت شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان نسبت به میزان آزمایش روزانه نفرات مشکوک اطلاع رسانی نماید.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، با گسترش شیوع کرونا در سطح خوزستان در برخی شهرستان ها نسبت به افزایش میزان آزمایش نفرات مشکوک و شناسایی مبتلایان به کرونا اقداماتی برنامه ریزی و انجام گرفته است. افزایش آمار مبتلایان به کرونا در اهواز، دزفول، شوشتر و برخی شهرستان های دیگر خود نشان دهنده این است که میزان تست های ارسالی نفرات مشکوک جهت بررسی و آزمایش افزایش یافته است. علاوه بر این ناگفته پیداست که دلیل اصلی افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان، بیشتر شدن موارد آزمایش و غربالگری از افرادی ست که علائم ظاهری این بیماری را ندارند.

با این حال آمار مبتلایان به کرونا در مسجدسلیمان طی سه ماه اخیر به ندرت عددی دورقمی بوده است و به نظر می رسد که امکانات و تجهیزات حال حاضر اجازه چند نمونه گیری بصورت معدود را می دهند. از طرفی شنیده می شود که کیت نمونه گیری سهمیه شهرستان بصورت روزانه کمتر از ده مورد است و در صورت صحت این موضوع، با آمار فعلی مبتلایان به کرونا در مسجدسلیمان نمی تواند آنچنان هم به بهبود وضعیت موجود امیدوار بود.
این روزها مسئولین و شاید مردم شهر اولین ها با بررسی آمار وضعیت مبتلایان و مقایسه آمار مسجدسلیمان با شوشتر، دزفول و اهواز دچار نگرانی کمتری می شوند، اما پرسش اینجاست اگر آمار مبتلایان دزفول طی ۲۴ ساعت اخیر ۵۳ تن بوده حاصل بررسی چه تعداد تست است و آمار تک رقمی مسجدسلیمان نتیجه چه تعداد تست ارسالی به استان می باشد؟
این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این آمار از میان چه تعداد تست از نفرات انجام گرفته و ارسالی بوده است؟
علاوه بر این باید دانست که از اوایل اسفند که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد چه تعداد غربالگری در مراکز بهداشتی جهت شناسایی مبتلایان خاموش قبل از بروز علائم بیماری در شهرستان صورت گرفته است؟
مطابق دستورالعمل های وزارت بهداشت می بایست از افراد خانواده بیمار مشکوک، محتمل، قطعی،همکار و یا هر فردی که با بیمار در فضای بسته بیش از ۱۵دقیقه در فاصله کمتر از دومتر همراه یا همسفر بوده نمونه گیری شود؛ آیا این اتفاق با این حساسیت صورت گرفته است؟ اگر پاسخ مثبت است، گزارشاتی که نقض کننده پاسخ مثبت است نیز شنیده می شود! پرسش دیگر در خصوص شیوع قابل توجه بیماری در میان پرسنل پرتلاش و با عملکرد جهادی مرکز بهداشت است که ریشه در چه موضوعی داشته است.
با تمام این تفاسیر به نظر می رسد علت آمار تک رقمی مبتلایان به کرونا در مسجدسلیمان در مقایسه با برخی شهرستان های دیگر را نمی بایست با عدم ابتلای شهروندان به این ویروس مرتبط دانست؛ بلکه با افزایش تعداد تست ها از افراد مشکوک و دارای علائم، چه بسا شاهد افزایش آمار مبتلایان در شهرستان باشیم و عادی جلوه دادن وضعیت موجود در مسجدسلیمان نمی تواند به بهبود شرایط و پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا کمک کند.

از سوی دیگر و با در نظر گرفتن پیشنهاد «تدروس ادهانوم گبریسوس»، رییس سازمان بهداشت جهانی که خطاب به کشورهای دنیا برای مقابله با ویروس کرونا ارایه شد، افزایش تعداد آزمایش کرونا و همچنین کاهش فاصله زمانی بین انجام آزمایش و اعلام نتیجه به عنوان یکی از مهمترین راه حل ها برای مقابله با کرونا تلقی می گردد. وی گفته بود: 
«یک پیام برای همه کشورها داریم؛ تست بگیرید، تست بگیرید و تست بگیرید. از همه موارد مشکوک تست بگیرید»؛
از این رو امیدواریم تا مجموعه مدیریت شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان ضمن ارائه شفاف آمار تعداد تست های روزانه و تلاش برای شناسایی مبتلایان بیشتری در سطخح شهرستان از طریق افزایش آمار تست از افراد مشکوک و دارای علائم، گام مهمی در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا برنامه ریزی و عملیاتی نمایند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.