کد خبر : 7204
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آبان 1398 - 16:06
-

معضل فاضلاب شهرستان کارون فوق‌العاده بحرانی است!

معضل فاضلاب شهرستان کارون فوق‌العاده بحرانی است!

متأسفانه فاضلاب شهرستان کارون به یک معضل اساسی مبدل شده است بطوریکه وضعیت آن به مرز بحران رسیده و در موقعیت بسیار خطرناکی قرار دارد. بعضاً مردم در اعتراض به این وضعیت جلوی فرمانداری شهرستان مزبور تجمع می‌کنند که این امر وقت و امکانات دستگاههای اجرائی را معطوف خود می‌کند. عوامل خلق معضل: ۱.عامل اساسی

متأسفانه فاضلاب شهرستان کارون به یک معضل اساسی مبدل شده است بطوریکه وضعیت آن به مرز بحران رسیده و در موقعیت بسیار خطرناکی قرار دارد. بعضاً مردم در اعتراض به این وضعیت جلوی فرمانداری شهرستان مزبور تجمع می‌کنند که این امر وقت و امکانات دستگاههای اجرائی را معطوف خود می‌کند.

عوامل خلق معضل:

۱.عامل اساسی که مسبب وضعیت مذکور شده این است که شهرستان کارون فاقد خروجی فاضلاب است و فاضلاب از غرب شهرستان به رودخانه کارون وارد می‌شود. شبکه‌های فاضلاب در بعضی از مناطق شهرستان کارون بطور استاندارد پیاده سازی نشده و در قسمت هایی نیز که بطور استاندارد پیاده سازی شده است، بعلت آنکه خروجی ندارد یا وارد رودخانه کارون می‌شود یا وضعیت غیرقابل قولی بوجود می‌آورد.

۲.عامل دیگر، فرسوده بودن شبکه فاضلاب شهرستان کارون می باشد.

۳.عامل دیگر، شیب شبکه های فاضلاب می باشد که در بعضی از مناطق شیب شبکه‌های فاضلاب مناسب نیست و حتی در جاهایی شیب معکوس است و باعث می‌شود تا فاضلاب به سمت معابر سرازیر و تردد عابرین را با مشکل مواجه می کند.

۴.بسیاری از مناطق شهرستان کارون اصلاً فاقد شبکه فاضلاب هستند.

حل مقطعی:

علیرغم تلاش کل دستگاه‌های ذیربط همچنان این معضل باقی و پابرجاست و بتدریج وخیم تر می گردد و توسعه می یابد، تا زمانیکه مشکل خروجی فاضلاب شهرستان حل نشود، این معضل قابل حل نیست.

البته بعضی اقدامات مقطعی جهت رفع این معضل صورت می گیرد؛ بطوریکه بوسیله واترجت اقدام به تخلیه سبتیک‌های فاضلاب و کانال‌ها و جوی جدول‌ها می‌پردازند.

این عملیاتِ مقطعی معضل فاضلاب شهرستان را حل نخواهد کرد.

حل اصولی و پایدار:

جهت رفع این معضل یک کلکتور طراحی شده که فاضلاب این شهرستان را به شرق اهواز متصل می‌کند و می‌تواند کل این شهرستان را تحت پوشش قرار دهد. اعتبار لازم برای اجراء این پروژه ۷۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است؛ درصورتیکه فقط حدود ۲۷۰ میلیارد تومان جهت توسعه شبکه فاضلاب شهرهای استان اختصاص یافته است و رقم پرداخت شده برای اصلاح شبکه فاضلاب شهرستان کارون بسیار کم است.

البته وظائفی متوجه شهرداری کارون و شهروندان این شهرستان نیز می باشد و باید دو اصل را خوب رعایت کنند: اولاً چاه‌های جذبی خود را مؤقتاً تخلیه کنند و ثانیاً شهرداری کارون، کانال‌های خود را لایروبی کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.