کد خبر : 19021
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 شهریور 1399 - 16:28
-

فاز دوم طرح احیای اراضی خوزستان در تمامی شهرستان‌های خوزستان عملیاتی می‌شود

فاز دوم طرح احیای اراضی خوزستان در تمامی شهرستان‌های خوزستان عملیاتی می‌شود

مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور گفت:در فاز اول، ۲۰ شهرستان استان خوزستان تحت پوشش طرح قرار گرفتند اما با اجرای فاز دوم، همه شهرستان‌های خوزستان تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری قرار می‌گیرند. به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، محمدجواد صالحی‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه خوزستان، با تشکر از خبرگزاری تسنیم در پیگیری

مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور گفت:در فاز اول، ۲۰ شهرستان استان خوزستان تحت پوشش طرح قرار گرفتند اما با اجرای فاز دوم، همه شهرستان‌های خوزستان تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، محمدجواد صالحی‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه خوزستان، با تشکر از خبرگزاری تسنیم در پیگیری مساله طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان اظهار داشت: طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام از طرح های مهم کشاورزی کشور است که مقام معظم رهبری در سخنرانی عید قربان هم ردیف با طرح‌های مهم کشور از آن نام برد.

صالحی نژاد درباره فعالیت‌های این نهاد در خوزستان، بیان داشت:در خوزستان با توجه به موقعیت کشاورزی این استان چندین پروژه انجام شده است. مهم‌ترین و اصلی ترین طرح، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی دشت‌های خوزستان و ایلام که معروف به طرح مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان یکی دیگر از طرح‌هاست که موسسه وظیفه احداث کانال انتقال آب و ایستگاه پمپاژ به منطقه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز را برعهده داشت. تولید علوفه از سرشاخه‌های گیاه نیشکر در صفی آباد دزفول نیز یکی دیگر از طرح‌های موسسه است که در سنوات گذشته انجام شده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور درباره طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری دشت های خوزستان و ایلام گفت: این طرح به عنوان بزرگترین طرح کشاورزی، حاصل مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ به استان خوزستان است.

وی افزود: موسسه در غرب و شمال غرب کشور به عنوان مجری احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی در حوزه غرب کشور، اترک و ارس فعال است.

صالحی نژاد با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری در احیا اراضی خوزستان و ایلام گفت: فاز اول این طرح آبان‌ماه سال ۹۷، طرح در سطح ۲۹۵ هزار هکتار به نتیجه رسید که نزدیک به ۲۸۵ هزار هکتار از این اراضی سال گذشت زیر کشت رفت.

وی افزود: در سال ۱۳۸۹ مؤسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری دشت­های استان‌های خوزستان (حدود ۵۰۰ هزار هکتار) و ایلام (حدود ۵۰ هزار هکتار) مشخص شد.

صالحی نژاد درباره عملیاتی شدن این طرح کشاورزی گفت: در اولین سفر استانی دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ به استان خوزستان و با تخصیص یک ونیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی، عملیات اجرایی طرح با شتاب چشم‌گیری ادامه پیدا کرد .

وی گفت: عملیات اجرایی طرح شامل احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی، اجرای زهکشی زیرزمینی و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی بود.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور بیان داشت: راندمان مصرف آب از ۳۵ درصد (قبل از اجرای طرح) به‌طور متوسط به ۶۰ درصد افزایش یافت و در شبکه‌های تحت فشار به ۸۰ درصد، کم فشار به ۶۰ درصد و ثقلی به ۵۵ درصد رسید.

صالحی‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر آب مورد نیاز ۲۲۵ هزار هکتار از ۲۵۵ هزار هکتار، تعیین تکلیف شده و ۳۰ هزار هکتار باقی‌مانده نیز در حال نهایی شدن است و تعیین تکلیف خواهد شد.

وی گفت: برای شروع طرح ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شده است که ۷۵ درصد این ردیف‌ها ابلاغ می‌شود و منتظر ابلاغ موافقت‌نامه هستیم. این اعتبار برای اجرای شبکه‌های فرعی در نظر گرفته شده است. این مبلغ برای پروژه ناچیز است.

صالحی نژاد تصریح کرد: در فاز اول، زمانی که اجرای شبکه‌های فرعی را آغاز کردیم، شبکه‌های اصلی توسط وزارت نیرو احداث شده بود اما اکنون برای فاز دوم، احداث شبکه‌های اصلی و فرعی باید به صورت همزمان و با همکاری وزارت نیرو اجرایی شود. برای احداث شبکه‌های اصلی و فرعی این طرح، ۵ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: در سال جاری با همکاری وزارت نیرو برای اجرای طرح در حوضه‌های آبریز خوزستان در کارون، کرخه، زهره ـ خیرآباد و مارون، ۵۰ هزار هکتار را مشخص کرده‌ایم که ۴۱ هزار از این میزان در خوزستان و ۹ هزار هکتار آن در حوزه استان ایلام است و در تامین آب این ۵۰ هزار هکتار مشکلی وجود ندارد.

صالحی‌نژاد ادامه داد: سال آینده نیز ۳۹ هزار هکتار از این طرح اجرایی می‌شود و برای تخصیص آب آن نیز مشکلی وجود ندارد. در مجموع در صورت تامین اعتبار در سال جاری و آینده، آمادگی اجرای عملیات در ۸۹ هزار هکتار را داریم و تعداد پیمانکاران و ماشین‌آلات را افزایش می‌دهیم تا سرعت کار افزایش یابد.

وی با اشاره به اولویت‌ها برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، عنوان کرد: در فاز نخست در جاهایی که شبکه‌های اصلی اجرا شده بود، شبکه‌های فرعی را اجرا کردیم. در فاز دوم برای تعادل‌بخشی اجرای طرح، اولویت اجرا در شمال استان است زیرا در فاز یک، عملیات اجتناب‌ناپذیر بود و در جایی که شبکه اصلی اجرا شده بود، نسبت به اجرای شبکه‌های فرعی اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در دستور کار دولت است، افزود: با عنایت مقام معظم رهبری، اقدامات خوبی در زمینه زیرساخت‌های بخش کشاورزی در خوزستان، غرب و شمال غرب کشور و همچنین در سیستان انجام شده است و در چند سال گذشته از محل صندوق توسعه، حدود ۱۰ میلیارد دلار برای وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی هزینه شده است که سهم وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۴ میلیارد تومان بود.

صالحی‌نژاد در پاسخ به تسنیم درخصوص الگوی کشت، گفت: در ارتباط با الگوی کشت پیشنهاداتی داشتیم اما مسئولیت این کار بر عهده جهاد کشاورزی خوزستان است. وزرات جهاد کشاورزی نیز هر ساله الگوی کشت استان‌ها را ارائه می‌کند. با توجه به احداث شبکه‌های مدرن در خوزستان، الگوی کشت نیز تعریف شده که جهاد کشاورزی آن را دنبال می‌کند. همچنین در این راستا باید آموزش‌هایی که منجر به تغییر رفتار کشاورزان می‌شود را انجام دهند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با بیان اینکه در فاز نخست اجرای این طرح میزان اشتغال به صورت مستقیم حدود ۷۹ هزار نفر بوده است، عنوان کرد: در دوره اجرای این طرح نیز بیش از ۵۶۰ قرارداد پیمانکاری، تولیدکننده و مشاوره منعقد شده بود. در طول اجرای طرح نیز ۹ هزار و ۳۰۰ نفر مشغول به کار بودند. با پایان فاز نخست این طرح زمینه اشتغال مستقیم ۷۹ هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم ۸۲ هزار نفر فراهم شده است. همچنین با اجرای کامل این طرح، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۰۰ هزار نفر فراهم می‌شود. از نتایج این طرح نیز ۹٫۵ میلیون تُن افزایش محصولات کشاورزی و ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش درآمد در سال است.

وی در ادامه در خصوص اقدامات انجام‌شده در زمینه مقابله با گرد و غبار و ریزگردها، گفت: از سال ۹۵ که گرد و غبار در خوزستان رخ داد، با توجه به مطالعاتی که موسسه جهاد نصر انجام داده بود، کانون‌های بحرانی شناسایی شدند و بنابراین، اولویت کار در کانون فوق بحرانی جنوب و جنوب شرق اهواز به مساحت ۸۹ هزار هکتار بود؛ مقرر شد در این کانون چند عملیات انجام شود که تأمین آب این عرصه‌ها بر عهده موسسه جهاد نصر قرار گرفت.

صالحی‌نژاد افزود: ۲۶ هزار هکتار آب برای مرطوب‌سازی تالاب شریفیه و منصوریه و ۳۴ هزار هکتار هم برای نهال‌کاری در نظر گرفته شد. در مجموع، تامین آب ۶۰ هزار هکتار بر عهده ما بود. در این راستا کانالی به طول ۶۰ کیلومتر از رودخانه کارون تا جراحی طراحی و عملیات اجرایی آن انجام شد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده، حدود ۲۰ هزار هکتار نهال‌کاری انجام شده و نهال‌ها نیز سرپا هستند. به نوعی ۶۰ درصد این عرصه از نظر گرد و غبار تثبیت شد. نتیجه این اقدامات این بود که در چند سال اخیر شاهد پدیده گرد و غبار در استان خوزستان نبودیم.

وی افزود: اجرای این طرح هنوز کامل نشده و نیاز به اعتبار دارد. تا این مرحله نیز مبلغ قابل توجهی بدهکار هستیم و پیمانکاران مطالبات بسیاری از ما دارند بنابراین اگر قرار است این طرح به صورت کامل بهره‌برداری شود، بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا گرد و غبار در جنوب و جنوب شرق اهواز تثبیت شود.

صالحی‌نژاد بیان کرد: در فاز نخست، ۲۰ شهرستان استان خوزستان تحت پوشش طرح قرار گرفتند اما با اجرای فاز دوم، همه شهرستان‌های خوزستان تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری قرار می‌گیرند و در فاز دوم مشارکت بیشتر مردم را خواهیم داشت.

وی گفت: در فاز دوم شاید برخی مناطق آمادگی بیشتری برای اجرا داشته باشند که در اولویت هستند و شهرهای شمال استان خوزستان مدنظر هستند. در فاز نخست اجرای این طرح در اوج فعالیت‌ها، ۹ هزار و ۳۰۰ نفر را در اجرای پروژه داشتیم که بیش از ۸۵ درصد از این تعداد، نیروهای بومی و نیروهای هر منطقه بودند و در فاز دوم نیز از ظرفیت استان استفاده می‌شود.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر تصریح کرد: در فاز نخست به صنعتگران داخلی توجه شد. در اوج فعالیت‌ها از ۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات استفاده کردیم که ۵۵۰ دستگاه از این تعداد، دستگاه تخصصی بود و ۳۳۱ دستگاه از این تعداد در کشور و عمدتا در خوزستان ساخته شد. تا قبل از آن، این دستگاه‌ها باید از خارج از کشور وارد می‌شدند اما با این اقدام از خروج ارز جلوگیری شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.