کد خبر : 20603
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 شهریور 1399 - 7:18
-

غول کرونا بار دیگر بر استان خوزستان سایه افکند / بازگشایی مدارس آمار مبتلایان را افزایش داد

غول کرونا بار دیگر بر استان خوزستان سایه افکند / بازگشایی مدارس آمار مبتلایان را افزایش داد

افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان حاکی از نادیده‌انگاشتن ضوابط بهداشتی از سوی مردم است, بازگشایی مدارس از دیگر تصمیمات نادرست مسئولان بود که امروز اثرات این تصمیم را در پرشدن تخت‌های بیمارستانی مشاهده می‌کنیم.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از تسنیم؛

کرونا، این ویروس منحوس برای بازگشت به حالت هشدار و طغیانی هیچ تعارفی ندارد و افزایش مبتلایان کرونا با پدیده “خوش خیالی” نسبت مستقیم و تناظر یک‌به‌یک دارند. هر اندازه به این ویروس توجه نکنیم و ضوابط را رعایت نکنیم، همان اندازه کرونا به ما نزدیک‌تر می‌شود.

بی‌تفاوتی به ضوابط بهداشتی برابر است با ابتلا به کرونا

این مهمترین واقعیتی است که در این مدت حضور کرونا در عالم انسانی مشخص شده است و تا زمانی که واکسن قطعی کرونا به دست عموم مردم نرسیده، راهبردی جز پیشگیری و مراقبت و تکیه بر استراتژی شفا نداریم. رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه “هنوز واکسن و درمان قطعی برای کرونا، وجود ندارد” گفت: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید از استراتژی “شفا” یعنی رعایت شستشوی مرتب دست‌ها، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک ضروری است.

روند افزایشی کرونا در شمال، جنوب و مرکز خوزستان

 آمار روزهای اخیر مبتلایان کرونا، روند صعودی گرفته و وضعیت هشدار و قرمز را به بسیاری از استان‌ها برگردانده است. در خوزستان نیز این وضعیت برقرار است؛ این افزایش آمار و نگرانی را می‌توان در پیام هشدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به وضوح مشاهده کرد.

فرهاد ابول‌نژادیان با ابراز نگرانی شدید از افزایش ادامه‌دار شیوع کرونا در خوزستان و احتمال بروز پیک جدید با تلفات بالاتر از گذشته، تصریح کرد: زنگ هشدار جدی که به نظر در بین مردم خیلی جدی گرفته نشد. حداقل شلوغی خیابان‌ها و ماسک های که زده نمی‌شود، این را گواه می‌دهد.

اشباع تخت‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان رازی اهواز

پر شدن مجدد تخت‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان رازی اهواز نشانه دوم قطعی از خوش خیالی مردم نسبت به ویروس کرونا است. به طوری که در روزهای اخیر ظرفیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان رازی اهواز تکمیل شده و شهرهای دیگر نیز رنگ هشدار به خود گرفتند.

در جنوب استان نیز کرونا از ۱۰ روز پیش جولان خود را شروع کرده و اکنون در بیمارستان طالقانی آبادان ۱۲۰ بیمار کرونایی بستری،  تخت‌های ICU اشباع از بیماران است. شکرالله سلمان‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با توصیه به مردم برای رعایت ضوابط بهداشتی؛  از آنان خواست در تجمعات مانند جشن‌های خانگی و مراسم عزاداری خودداری کنند.

میزان استفاده از ماسک در ادارات کاهش یافته است

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: استفاده از ماسک به عنوان بهترین راهکار مقابله با کرونا، در ادارات، اجتماعات و اصناف به شدت کاهش یافته است و این با توجه به طبیعت شیوع گسترده ویروس، خبری تلخ از گسترش بیماری در جنوب غرب استان است.

سلمان‌زاده با اشاره به خلأ قانونی برای الزام مردم به استفاده از ماسک در سطح شهر بیان داشت: فرمانداران شهرها با اتخاذ تدابیر ویژه و اعمال محدودیت‌ها اجازه ندهند کرونا به پیک برسد. هر چند می‌دانیم اعمال محدودیت برای مردم و بازاریان مشکل ایجاد می‌کند ولی برای حفظ سلامت مردم راه دومی نداریم.

همزمانی آنفولانزا و کرونا، وضعیت را دشوارتر می‌کند

وضعیت کرونا در آن سوی خوزستان نیز باب میل نیست و روند صعودی در شمال خوزستان نیز نمایان است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، گفت: شیب ابتلا به کرونا در دزفول ملایم اما فزاینده است. آمار ابتلاء و بستری در شوش نیز افزایش یافته است و این شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارد.

فرارسیدن فصل پاییز و شیوع آنفولانزا، نگرانی مسئولان بهداشتی را دو چندان کرده است. همزمانی آنفولانزا و موج دوم بیماری کرونا خبر بسیار نگران کننده برای خوزستان است. لازم است افراد پرخطر یعنی افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، کسانی که بیماری زمینه‌ای مزمن دارند و افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

خستگی کادر درمان؛ رهاورد رعایت نشدن ضوابط بهداشتی است

خستگی کادر درمان رهاورد بی‌توجهی مردم به ضوابط بهداشتی مقابله با کرونا است. کمبود شدید پرستار و خستگی کادر درمان در صورت تقاطع کرونا و آنفولانزا می تواند حوزه بهداشت خوزستان را با چالش های جدی روبرو سازد.

هر چند سهم زیادی از افزایش آمار کرونا به دلیل رعایت نکردن ضوابط از سوی مردم است ولی سهم مسئولان و تصمیمات آنها را نباید ناچیز انگاشت. به طوری که در روزهای اخیر خود دانشگاه علوم پزشکی اهواز که باید نماد برجسته رعایت ضوابط باشد، امتحان جامع با حضور بیش از یکصد دانشجوی دندانپزشکی اقدام کرد.

امتحان جامع دانشگاه علوم پزشکی اهواز در شرایط کرونا!

دانشجویانی که از استان‌های مختلف برای امتحان به خوزستان سفر کرده بودند. افرادی که ممکن است هر کدام ناقل متحرکی باشند که افراد زیادی از استان را با خود درگیر کنند.

سهم آموزش و پرورش و بازگشایی مدارس بیش از هر چیز دیگری است. تصمیمات شتابزده برخی مسئولان آموزش و پرورش در ۱۵ شهریور، دقیقا امروز یعنی دو هفته بعد از آن معلوم شده و آمار کرونا در حال افزایش است.

بازگشایی مدارس تصمیمی که نباید گرفته می‌شد!

فوت دانش‌آموز گتوندی مبتلا به کرونا موجی از نگرانی را بین خانواده‌ها ایجاد کرده است. هر چند این دانش آموز دارای بیماری زمینه ای بود ولی مثبت بودن آزمایش کرونایی این دانش آموز، نشان داد که بازگشایی مدارس تصمیم حساب شده ای  نبود.

بازگشایی مدارس یکی از تصمیمات نادرستی بود که به‌ویژه در خوزستان با شرایط گرما که استفاده از ماسک را طاقت فرسا می‌کند، اثرات منفی در وضعیت کرونا گذاشته و کنترل این بیماری را سخت کرد.

گزارش از اکبر بهاری

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.