کد خبر : 12204
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اسفند 1398 - 17:49
-

روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست؟/ ماسک‌ حداکثر ۸ ساعت برای مقابله با ویروس کارایی دارد

روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست؟/ ماسک‌ حداکثر ۸ ساعت برای مقابله با ویروس کارایی دارد

استادیار گروه میکروبیولوژی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سخنرانی با عنوان «نگاهی به ویروس کرونای جدید» درباره روش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت کرونا توضیح داد: دستهایتان را مکرر با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر آب و صابون ندارید از ضد عفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. دهان و بینی‌تان

استادیار گروه میکروبیولوژی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سخنرانی با عنوان «نگاهی به ویروس کرونای جدید» درباره روش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت کرونا توضیح داد: دستهایتان را مکرر با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر آب و صابون ندارید از ضد عفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. دهان و بینی‌تان را هنگام عطسه یا سرفه دیگران بپوشانید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

 

مراسم «نگاهی به ویروس کرونای جدید»
روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست؟/ ماسک‌ حداکثر ۸ ساعت برای مقابله با ویروس کارایی دارد

استادیار گروه میکروبیولوژی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سخنرانی با عنوان «نگاهی به ویروس کرونای جدید» درباره روش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت کرونا توضیح داد: دستهایتان را مکرر با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر آب و صابون ندارید از ضد عفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. دهان و بینی‌تان را هنگام عطسه یا سرفه دیگران بپوشانید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.
روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست؟/ ماسک‌ حداکثر ۸ ساعت برای مقابله با ویروس کارایی دارد
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شقایق یزدانی نیشابوری در سخنرانی علمی خود در مراسم «نگاهی به ویروس کرونای جدید» که به همت انجمن علمی دانشجویی دانشگاه علوم و فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران صبح امروز در سالن آمفی تئاتر شهید احدی این دانشگاه برگزار شد، گفت: بحث کرونا ویروس در یک ماه و نیم اخیر بسیار اوج گرفته و امروز صحبت ما درباره نگاهی به ویروس کرونای جدید است.
او اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی تا امروز یعنی سال ۲۰۲۰ چند وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. سال ۲۰۰۹ بود که همه گیری جهانی آنفولانزای خوکی اعلام شد، سال ۲۰۱۴ بازگشت مجدد بیماری فلج اطفال و بیماری ابولا در غرب آفریقا و سال ۲۰۱۶ شیوع ویروس زیکا در آمریکای جنوبی اعلام شد.
او ادامه داد: سال ۲۰۱۸ تایید یک مورد ابولا در شهر ووهان و هم اکنون شیوع ویروس کرونا در چین اعلام شده است. تا دیروز عصر آمار مبتلایان به این ویروس ۲۴ هزار و ۴۳۶ مورد آلوده به ویروس کرونای جدید اعلام شد و ۱۳۸۳ نفر در دنیا فوتی داشتیم. امروز صبح این آمار به ۱۵۲۳ نفر رسید. ویروس کرونا دغدغه‌ای جهانی است؛ شاید میزان مرگ و میر آن چندان بالا نبوده باشد، در واقع طبق آمارها حدود ۲‌درصد آمار مرگ و میر این بیماری بوده، عددی که رقم بالایی نیست.
این استادیار گروه میکروییولوژی دانشکده علوم و فناوری های نوین گفت: اما سوال اینجاست که چرا این ویروس دغدغه جهانی شده است؟ دلیل این است که شیوع این ویروس بسیار زیاد بوده و به راحتی به سایر افراد سرایت پیدا می‌کند.
یزدانی نیشابوری در بخش دیگری از سخنان خود درباره روش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت کرونا توضیح داد: دستهایتان را مکرر با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر آب و صابون ندارید از ضد عفونی کننده های حاوی الکل استفاده کنید. دهان و بینی تان را هنگام عطسه یا سرفه دیگران بپوشانید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.
او اضافه کرد: در تجمعات انبوه حتماً از ماسک استفاده کنید و فاصله یک متری با کسانی که علایم بیماری دارند را رعایت کنید. هنگام سرفه یا عطسه دستمال جلوی دهان گرفته و بعد آن را در سطل زباله بیندازید. سطوحی که لمس می شود را ضدعفونی کنید و در مکان‌های شلوغ و حمل و نقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید.
او گفت: سعی کنید دستکش یکبار مصرف همراه داشته باشید و گوشت و تخم‌مرغ را کاملا بپزید و هنگام بیماری در خانه بمانید.
دکترای تخصصی ویروس شناسی پزشکی عنوان کرد: در صورت ابتلا به ویروس کرونا فعالیت های خارج از خانه را محدود کنید و به جز دریافت مراقبت‌های پزشکی به محل کار مدرسه یا محل‌های عمومی نروید. از حمل و نقل و استفاده نکنید و در یک اتاق متفاوت با افراد دیگر در خانه بمانید.

دکترای تخصصی ویروس شناسی پزشکی عنوان کرد: ویروس ها با اندازه کم خود می توانند جهان را آلوده کنند. طی ۱۵ سال اخیر کتاب ویروس شناسی حوزه های ناشناخته زیادی دارد که نشان دهنده عملکرد هوشمندانه ویروس ها است.

او گفت: با وجود اقدامات پیشگیرانه امکان عبور این ویروس از مرزهای کشور وجود دارد؛ از همین رو نیاز است اطلاع رسانی های لازم انجام شود.

به گفته یزدانی نیشابوری ویروس کرونا حتی به اقتصاد کشور چین تاثیر گذاشته است. ویروس ها با اندازه های نانومتری می توانند تمام سلول های حیوانات، انسان ها و گیاه ها را تحت تاثیر قرار دهد هم چنین ویروس ها هوشمند و به روز هستند و می توانند بسیاری از ارگان‌های بدن انسان را آلوده کنند.
دکترای تخصصی ویروس شناسی پزشکی گفت: بسیاری از حیوانات به عنوان منبع ویروس کرونا شناخته شده اند. این ویروس دارای تاج هایی است که شبیه تاج خورشید است و نام این ویروس از همین موضوع گذاشته شده است.
به گفته یزدانی ویروس ها برای تکثیر خود مجبور هستند از سلول های بدن انسان استفاده کند. خانواده ویروس کرونا دارای ویروس های نوپدید و نوظهور است.

او اضافه کرد: سال ۲۰۰۲ کورونا ویروس سارس (خفاش، گربه چینی و انسان) با ۱۰ درصد کشتگی همراه بود. ۸ هزار ۴۳۷ نفر آلوده این ویروس شدند که ۸۱۳ نفر فوت کردند.
یزدانی افزود: ویروس سارس از طریق گربه به انسان منتقل شده است و همچنان برخی افراد دچار آن می‌شوند و این ویروس ریشه کن نشده است. همچنین طبق آمار بین ۴۰ الی ۵۰ درصد ویروس مرس کشته داشته است.

دکترای تخصصی ویروس شناسی پزشکی با اشاره به ویروس کورنا ۲۰۱۹ گفت: کرونا هدیه خفاش به انسان است. ویروس کرونا از خفاش و استفاده از حیوانات آبزی به انسان منتقل شده است.
یزدانی نیشابوری درباره علائم این بیماری نیز گفت: تب بالا، کوتاه شدن تنفس از جمله علائم ویروس کرونا است. ویروس کرونا تنها ریه انسان را درگیر نمی‌کند؛ پس از ریه، کلیه فرد مبتلا شده به کرونا از کار می افتد.

او اظهار کرد: افراد مبتلا به سرطان، ام اس، افرد داری مشکلات ریوی، کلوی و افرادی که پیوند داشته باشند بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند. کودکان نیز مبتلا به این ویروس می شوند اما آمار نشان میدهد افراد بالای ۶۰ سال ۸۰ درصد ابتلا به این بیماری را شامل شده اند.

یزدانی با تاکید بر این که واکسن ویروس کرونا ساخته نشده است تصریح کرد: طبق گفته محققین ساخت واکسن این بیماری حداقل ۱۸ ماه آینده خواهد بود.
او درخصوص مصرف ماسک در کشور گفت: اکنون نیازی نیست مردم عادی از ماسک استفاده کنند. افراد باید فاصله یک متری با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند را باید رعایت کنند. کشور چین اقدامات زیادی از جمله تاسیس ۲ بیمارستان مجهز در مواجهه با ویروس کرونا را داده است.
دکترای تخصصی ویروس شناسی پزشکی گفت: استفاده از ماسک های n95 برای ویروس کرونا مناسب است. اکنون بیمارستان های کشور آماده باش هستند. ماسک های جراحی تنها ۲ ساعت و ماسک‌های n۹۵ تنها ۸ ساعت کارایی دارند. درمان برای ویروس کرونا و بسیاری از ویروس ها نداریم؛ ویروس ها وابسته به سلول هستند از همین رو ساخت واکسن و درمان برای ویروس ها سخت است.

وی ادامه داد: تا کنون یک هزاو ۷۰۰ نفر افراد حوزه پزشکی دچار ویروس کرونا شده اند. طی دو روز اخیر تعداد افراد آلوده های ویروس جهانی چندهزار نفر افزایش یافت زیرا معیارهای تشخیص و سنجش خود را تغییر داد. امروزه در چین کسانی که علائم و بالینی داشته باشد به عنوان افراد آلوده شدگان ویروس کرونا شناخته می‌شود.

یزدانی نیشابوری با اشاره به سخنان ویروس کرونا طی روزهای اخیر گفت: حدود سه هفته اقدامات لازم برای جلوگیری از مبتلا به ویروس کرونا در کشور صورت گرفته است. تنها راه شیوع شکست کرونا همبستگی بین تمام کشورهای سراسر دنیا است.

این استادیار گروه میکروبیولوژی دانشکده علوم و فناوری های نوین بیان کرد: طی سال ها ممکن است هزاران نفر در اثر بیمارهای عفونی جان خود را از دست بدهند؛ از همین رو نمی توان گفت ویروس کرونا در کشور وجود دارد.

وی افزود: در دی و بهمن ماه سال جاری ۲ دستورالعمل کشوری کرونا ویروس جدید توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور ابلاغ شده است و تمام ارگان های بهداشتی کشور در حالت آماده باش قرار دارند.

یزدانی نیشابوری با اشاره به شایعاتی که در خصوص ویروس کرونا در کشور گفت: دستورالعمل کشوری کرونا ویروس جدید توسط وزارت بهداشت به حوزه های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شده است. کشور در حالت آماده باش قرار دارد و نباید به اخبار منتشر شده در فضای مجازی استناد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.