کد خبر : 14634
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 فروردین 1399 - 8:01
-

خطر پسماندهای بیمارستانی شهرستان کارون برای سلامت شهروندان

خطر پسماندهای بیمارستانی شهرستان کارون برای سلامت شهروندان

شبکه خبری خوزستان// رها نمودن پسماندهای بیمارستانی در منطقه قلعه چنعان موجب شده تا در صورت اهمال در جمع آوری و دفع بهداشتی شان به دلیل عفونی بودن آن ها پیامدهای ناگواری برای سلامتی شهروندان داشته باشد. به گزارش شبکه خبری خوزستان، زباله های حوزه بهداشت و درمان همه پسماندهای تولید شده در بیمارستان ها،

شبکه خبری خوزستان// رها نمودن پسماندهای بیمارستانی در منطقه قلعه چنعان موجب شده تا در صورت اهمال در جمع آوری و دفع بهداشتی شان به دلیل عفونی بودن آن ها پیامدهای ناگواری برای سلامتی شهروندان داشته باشد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، زباله های حوزه بهداشت و درمان همه پسماندهای تولید شده در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه های تشخیص طبی و تحقیقاتی و سایر مراکز مشابه را شامل می شود. بدیهی است زباله های عفونی در صورتی که به درستی دفع نشوند، تهدیدی جدی برای بهداشت و سلامت عمومی قلمداد می شوند. در اغلب موارد نیز مقدار بسیاری از زباله های دفع شده عفونی و بیمارستانی به عنوان عوامل بیماری زا محسوب می شوند و اگر به درستی دفع نشوند، در محلی که دفع شده اند باقی می مانند و زمین و آب آن منطقه را آلوده می کنند و ممکن است هر نوع محصول کشاورزی که از آن زمین به عمل می آید نیز تحت تاثیر این آلودگی قرار بگیرد و پس از مدتی می توانند (از طریق آب و هوا و خاک) خود را به بافت های موجودات زنده و حیوانات و یا انسان های دیگر برسانند و باعث بیماری های مختلف شود.

شرایط کنونی سکوی تخلیه زباله شهرستان کارون و رها نمودن پسماندهای بیمارستانی در منطقه قلعه چنعان موجب شده تا در صورت اهمال در جمع آوری و دفع بهداشتی شان به دلیل عفونی بودن آن ها پیامدهای ناگواری برای سلامتی شهروندان داشته باشد. به نظر می رسد در این خصوص پیگیری ادارات محیط زیست و شبکه بهداشت بهمراه اعضای شورا از اهمیت به سزایی برخوردار است. علاوه بر این لزوم ورود فرماندار شهرستان به این موضوع جهت تسریع در ساماندهی بهینه سکوی زباله شهرستان کارون از یک فاجعه انسانی در منطقه پیشگیری خواهد نمود.

با توجه به اهمیت موضوع جمع آوری و دفع اصولی پسماندهای عفونی سطح شهر ،خلاصه ای از قوانین مدیریت پسماندهای پزشکی جهت اطلاع عمومی عنوان می شود:

ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها : مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش آنها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است
ماده ۱۸ قانون مدیریت پسماندها : در شرایطی که آلودگی، خطر فوری برای محیط و انسان دارد، با اخطار سازمان مدیریت پسماند و وزارت بهداشت و درمان، متخلفین و عاملین آلودگی موظفند فورا اقداماتی را که منجر به بروز آلودگی و تخریب محیط زیست می شود، متوقف نموده و بلافاصله مبادرت به رفع آلودگی و پاکسازی محیط نمایند. در صورت استنکاف ، مرجع قضایی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و متخلفین و عاملین را علاوه برپرداخت جریمه تعیین شده، ملزم به رفع آلودگی و پاکسازی خواهد نمود.
ماده ۷ آیین نامه مدیریت پسماندهای پزشکی: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به تاسیس مرکز درمانی اعم از بیمارستان، درمانگاه و کلینیک می نمایند، موظفند برنامه مدیریت اجرایی پسماند واحد یاد شده را به تایید وزارت بهداشت و درمان برسانند.
ماده ۱۰ آیین نامه مدیریت پسماندهای پزشکی: کلیه مراکز تولید کننده پسماند پزشکی (اعم از بیمارستانها، درمانگاهها، مراکز بهداشت، آزمایشگاهها، مراکز تزریق، رادیولوژی ها، دندانپزشکی ها، فیزیوتراپی ها، دفاتر کار مامایی؛ موظفند در مبداء تولید، پسماندهای عادی و پسماندهای پزشکی ویژه خودرا با رعایت موارد قانونی تفکیک، جمع آوری و بسته بندی کنند. ونیز در ادامه متذکر می شود:
ماده ۲۱: پسماندهای تفکیک شده باید در ظروف و کیسه های مورد تایید قرار داده شوند
ماده ۲۲:کلیه پسماندهای تیز و برنده باید در ظروف safety box جمع آوری و نگهداری شوند.
( در توضیح ماده اخیر یادآور می شود که ظروف مذکور به رنگ زرد و نشان زباله خطرناک در بازار ارائه می شود. بنابراین از قرار دادن ظرف بطری آب مصرف شده، جعبه مقوایی و… که در گذشته بصورت سنتی این روش ها مورد استفاده بوده است، خودداری فرمایید.)
ماده ۴۰ : محل ذخیره و نگهداری موقت باید در داخل مرکز تولید زباله طراحی شود. بنابراین از رها کردن زباله های مذکور در کوچه و خیابان و در معرض معابر عمومی خودداری شود.
فصل پنجم آیین نامه مدیریت زباله های بیمارستانی: تولید کنندگان پسماند پزشکی موظفند پسماندهای تولیدی خودرا شناسایی و آمار تولید را به تفکیک “عفونی”،”تیز و برنده”،”شیمیایی” و”عادی” بصورت روزانه ثبت نمایند
ماده ۶۲: هر تولید کننده پسماند پزشکی ویژه می بایست یکی یا تلفیقی از روش های بی خطر سازی ، تصفیه و امحاء را انتخاب و پس از تایید وزارت بهداشت و درمان، به اجرا گذارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.