کد خبر : 15573
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 - 7:38
-

خبرهای نگران‌کننده از فروش قدیمی‌ترین سینمای اهواز / فعالان فرهنگی هنری خوزستان به تکاپو افتادند

خبرهای نگران‌کننده از فروش قدیمی‌ترین سینمای اهواز / فعالان فرهنگی هنری خوزستان به تکاپو افتادند

مدتی است شنیده‌های فعالان فرهنگی و بعضا فصای مجازی حاکی از فروش, تخریب و به شکل خوشبینانه‌تری واگذاری سینما قدس به عنوان قدیمی‌ترین سینمای اهواز است چیزی که سبب نگرانی و تکاپوی فعالان فرهنگی شده است. درگیر و دار روزهای کرونایی زیر پوست شهرِ درگیر با ویروس منحوس، مواردی برای برخی مجموعه‌های فرهنگی و هنری

مدتی است شنیده‌های فعالان فرهنگی و بعضا فصای مجازی حاکی از فروش, تخریب و به شکل خوشبینانه‌تری واگذاری سینما قدس به عنوان قدیمی‌ترین سینمای اهواز است چیزی که سبب نگرانی و تکاپوی فعالان فرهنگی شده است.
درگیر و دار روزهای کرونایی زیر پوست شهرِ درگیر با ویروس منحوس، مواردی برای برخی مجموعه‌های فرهنگی و هنری در خوزستان در حال رخ دادن است که مانند ویروسی بنده فرهنگ و هنر این استان را درگیر می‌کند.

قدیمی‌ترین سینمای اهواز با ۶۰ سال قدمت که قبل از انقلاب به عنوان سینما اریا یا ایران نام داشت و دارای مجموعه ای بزرگ است. در این سینما ساختمان مسافرخانه ای به نام قصرشیرین نیز وجود داشت که ساختمان ان همچنان نیز در درون این سینامن وجود دارد. این سینما پس از انقلاب به سینما قدس نامگذاری شد ولی این روزها به یکی از دل نگرانی‌های مردم و فرهنگ دوستان شهر تبدیل شده است.

قدس تنها سینمای اهواز است که دارای سالن تابستانه، پارکینگ و دسترسی به خیبان پشتی نیز هست و در معروف ترین بازار اهواز بنام بازار امام قرارگرفته، حال تصور حذف این فضای فرهنگی شناشنامه دار و با قدمت نیز ذهن فعالان فرهنگی و سینمادوستان را مشوش کرده است.

یکی از فعالان فرهنگی اهواز به خبرنگار ما می‌گوید: در این روزها که بدلیل شیوع کرونا درِ سینماها و مکان‌های عمومی را تخته کرده است گفته‌ها حاکی از تخریب سینما قدس و احیانا واگذاری آن به بخش خصوصی است.

روابط عمومی حوزه هنری در مصاحبه‌ای که در دو سال پیش در اسفند ۹۷ انجام شد اعلام کرد: تعطیلی سینما قدس دایمی نیست و در بازگشایی این سینما هیچ تردیدی وجود ندارد و این سینما در حال بازسازی است و پس از پایان عملیات تعمیرات بازگشایی می‌شود.

ابتدای سال ۹۸ بود که موسسه بهمن سبز تصمیم به بازسازی این سینما گرفت و تعمیر ارتقای کیفیت فضای فیزیکی، تجهیزات و تاسیسات این سینما را در دستور قرار داد و بیش از ۲۰۰ ملیون تومان در آن هزینه کرد.

نامه‌ای دریافت نکردیم؛ از اساس مخالفیم

رئیس حوزه هنری استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با واگذاری سینما قدس تصریح کرد: با توجه به اینکه متولی سینما‌ها در استان حوزه هنری استان است تا کنون هیچ نامه مکتوب مبتنی بر فروش و یا تغییر کاربری دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: اما اقدامات اخیری که توسط بخش خصوصی صورت گرفت از جمله باز کردن صندلی‌ها، دیوار کوب‌ها، و سایر تاسیات سینمای مذکور حاکی از فروش و تخریب و یا به شکل خوشبینانه‌تری تغییر کاربری سینما است.

حجت الاسلام سید شهاب الدین طباطبایی افزود: از اساس با فروش سینمای قدس مخالف بودیم و قطعا سرانجام این مسئله هر چه باشد بخشی از آن به توان استان و بخشی به اراده‌ کشوری و تصمیمات گرفته شده از مرکز و بخشی از آن نیز به بخش خصوصی و مالکان بستگی دارد.

و آنجا از آنجا که سینمای مذکور قدمت تاریخی و جزیی از بافت میراث فرهنگی محسوب می‌شود مسئله متوقف بر تصمیم یک حوزه خاص نیست و تمام جنبه‌ها باید در نظر گرفته شوند.

عدم استقبال مردم از سینمایی که در بهترین نقطه است

رئیس حوزه هنری در استان با اظهار گلایه مندی از مردم اهواز، عدم استقبال آنها از سینما قدس را یکی از دلایل تجدید نظر بخش خصوصی درباره سینمای مذکور عنوان کرد و گفت: علی رغم قرار گرفتن در بهترین نقطه جغرافیایی استان و کلانشهر اهواز عدم استقبال مردم از سینما قدس باعث قرار گرفتن آن در زمره‌ی ضرر‌ده ترین سینماهای حوزه هنری کشور شده.

طباطبایی افزود: موسسه‌ی بهمن سبز وابسته به حوزه هنری مسله عدم استقبال مردم را کارشناسی کرد در ابتدا به اکران پرفروش ترین فیلمها شروع کردیم و تاسیسات سینمای مذکور را در سال گذشته به طور کامل بازسازی کردیم اما نتیجه چندان تغییر نکرد و همچنان با عدم استقبال مردم مواجه بودیم.

رئیس حوزه هنری در استان خوزستان اذعان کرد: واکنش تکاپو و تقلای ما در رابطه با مسله تخریب سینمای قدس به علت کمبود سینما نیست و در صورت تخریب یا عدم تخریب ما در حال احداث ۱۰ سالن دیگر در استان هستیم عمده واکنش ما برای میراث فرهنگی بودن سینمای قدس است.

ناصر آریایی معاون هنری سینما در رابطه با فروش و تخریب سینما قدس اهواز گفت: در مراودات اخیری که با بخش خصوصی داشتیم فروش سینما را تکذیب کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: اما از زمانی که متوجه اقدامات اخیر حاکی از فروش از جمله باز کردن تاسیسات صندلی‌ها و دیوار کوب ها شدیم مکاتبات و پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و همچنان در حال پیگیری هستیم در صورتی که اقدامات غیر قانونی انجام داده باشند برخورد قاطعی خواهیم داشت.

فعالین هنر و هنرمندان ضمن ابراز نگرانی با توجه به گمانه‌ها و زمزمه‌های فروش و تخریب سینما گفتند: هر چند که حوزه هنری استان از افزودن ۱۰ سالن سینما خبر داد اما قدس از قدیمی‌ترین‌ سینماهای‌کلانشهر اهواز است و جفای مردم در واپسین روز‌ها چیزی از ارزش تاریخی آن کم نمی‌کند.

با این اوصافِ گفته‌ها و شنیده‌ها سرانجامِ سرنوشتِ قدس در دستان بخش خصوصی است اما در صورت تخریب سینمای قدس که نمادی از نمادهای میراث فرهنگی استان خوزستان و کلانشهر اهواز است آیا صرف ضررده بودن مجوزی برای خارج شدن یک بنای با ارزش از سازوکار فرهنگ و هنر است؟

آیا دولت وظیفه ندارد در این شرایط سخت اقتصادی با تفکری بلند مدت خیر عمومی را تشخیص دهد و از حذف یک بنای فرهنگی تارخ دار جلوگیری کند؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.