کد خبر : 5570
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مهر 1398 - 0:49
-

به مردم خدمت کنیم

به مردم خدمت کنیم

یکی از مسائلی که دین اسلام به آن اهمیت فراوان داده، خدمت به مردم است از مجموعه تعالیم اسلامی و سیره اولیاء (ع) استفاده می شود که بعد از انجام واجبات، برترین وسیله برای تقرب به خداوند متعال این خصلت نیکو می باشد اولیای خداوند همواره در خدمت مردم بودند و شخصاً در رفع حوائج

یکی از مسائلی که دین اسلام به آن اهمیت فراوان داده، خدمت به مردم است از مجموعه تعالیم اسلامی و سیره اولیاء (ع) استفاده می شود که بعد از انجام واجبات، برترین وسیله برای تقرب به خداوند متعال این خصلت نیکو می باشد اولیای خداوند همواره در خدمت مردم بودند و شخصاً در رفع حوائج آنان اقدام می کردند.

اقسام خدمت به مردم

قسم اوّل: بر اساس بیان نورانی قرآن کریم که می‌فرماید: «وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ»، «لِیُنْفِقْ ذُو سَعَهٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ» هر کسی باید به اندازه وسعش، از آنچه دارد، به دیگران هم در خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج، کمک ‌کند.

قسم دوّم: قسم دوم گره گشودن از کار مردم است. این اگر از قسم اوّل مهم‌تر نباشد، کم‌تر نیست. گره‌گشایی می‌تواند یا با زبان یا با قدم و یا با قلم انسان صورت پذیرد و همه صور آن لازم، مفید و مطلوب است. مثلاً اگر شخصی یک جوانی را ببیند که بیکار باشد فقر و نداری به او فشار آورده باشد و در شُرُف ازدواج باشد اگر در استطاعت وتوان شخص باشد و میتواند آن جوان را استخدام کند یا به آن کمک کند تا استخدام شود یا توصیه آن را به مسئولین ذیربط کند حتما در این امر خیر شرکت نماید زیرا این قسم از قانون مواسات را نیز به صورت جدّی از مسلمانان خواسته‌اند.

آیا میدانستید که خدمت به مردم یک نعمت الهی است که هم محبوبیت می آورد و هم از روزه واعتکاف برتر است؟

نعمت الهی

امام حسین(ع) می فرماید: «إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ. از نعمتهای خدا این است که مردم، حوائج خود را نزد شما می آورند؛ پس از نعمتهای خدا [که حاجت مردم است] خسته و ملول نشوید.»

بحار الانوار، ص ۳۱۸، ح ۸۰٫

محبوب ترین فرد

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «الْخَلْقُ عِیَالُ اللَّهِ فَأَحَبُّ الْخَلْقِ عَلَی اللَّهِ مَنْ أَدْخَلَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِ مُؤْمِنٍ سُرُوراً»؛ مردم عائله و جیره خواران خداوندند. محبوب ترین مخلوقات نزد خدا کسی است که سودش به عائله خدا برسد و خانواده ای را خوشحال کند.»

بحار الانوار، ج ۷۱، ص ۳۳۹، ح ۱۲۱ و اصول کافی، ج ۲، ص ۱۶۴، ح ۷٫

برتر از روزه و اعتکاف

امام صادق(ع) از پدرش و او از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «وَ اللَّهِ لَقَضَاءُ حَاجَهِ الْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ صِیَامِ شَهْرٍ وَ اعْتِکَافِه؛ به خدا قسم، برآوردن حاجت مؤمن بهتر از یک ماه روزه و یک ماه اعتکاف است.»

بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۲۸۵، ح ۶٫

پ ن: این مقاله جمع بندی دیدگاه چند صد برگی اسلام راجب خدمت ب مردم میباشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.