کد خبر : 12323
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اسفند 1398 - 14:01
-

برگزاری کارگاه آموزشی “جنگل های بلوط زاگرس؛ تهدیدها و فرصت ها” در شهرستان لالی + تصاویر

برگزاری کارگاه آموزشی “جنگل های بلوط زاگرس؛ تهدیدها و فرصت ها” در شهرستان لالی + تصاویر

شبکه خبری خوزستان// یک دوره کارگاه آموزشی با عنوان “جنگل های بلوط زاگرس؛ تهدیدها و فرصت ها” در شهرستان لالی برگزار گردید. در این کارگاه که به همت شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان برگزار شد در خصوص تهدیدهای جدی جنگل های بلوط زاگرس و شیوه های جلوگیری و مدیریت آن مطالبی ارائه شد.

شبکه خبری خوزستان// یک دوره کارگاه آموزشی با عنوان “جنگل های بلوط زاگرس؛ تهدیدها و فرصت ها” در شهرستان لالی برگزار گردید. در این کارگاه که به همت شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان برگزار شد در خصوص تهدیدهای جدی جنگل های بلوط زاگرس و شیوه های جلوگیری و مدیریت آن مطالبی ارائه شد.

محمد علی کلی مسئول اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی منابع طبیعی خوزستان در این کارگاه ضمن اشاره به ارزش و اهمیت جنگل های ایران بویژه جنگل های زاگرس، علاوه بر معرفی گونه بلوط در خصوص عوامل بیماری و تخریب آن مواردیرا بیان داشت. وی گفت: آگاهی بخشی و اطلاع از ارزش این جنگل ها با مشارکت جامعه و سازمان های مردم نهاد مثمرثمر خواهد بود.

کلی تأکید نمود: ما در وهله اول بایستی همیار طبیعت باشیم و با رفتار و کردارمان شرایط حفاظت، نگهداری، توسعه و احیاء را برای این جنگل ها بوجود آوریم و هر گونه بهره برداری با آگاهی و طبق دستورالعمل های لازم صورت پذیرد. وی با اشاره به این که انفال متعلق به مردم است و تخریب و بهره برداری بدون اجازه مصداق بارز ضایع نمودن حقوق عامه مردم است یادآور شد: جهت عضویت دانش آموزان، مروجین و محافظین تحت عنوان همیار طبیعت سامانه ای راه اندازی شده و امکان عضویت افراد با مراجعه به سامانه فراهم شده است.

ایمان کاهکش دبیر شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان نیز اظهار داشت: طغیان آفت ها و آتش سوزی جنگل های بلوط زاگرس، از جمله مواردی است که خسارت‌های شدید و جبران ناپذیری بر پیکره درختان ارزشمند بلوط وارد ساخته است. از این رو آگاهی بخشی سمنی و راهبردها برای نجات جنگل های زاگرس یکی از اولویت‌های کاری این شورا خواهد بود.

وی افزود: اکوسیستم زاگرس بعنوان یکی از مهمترین و بزرگترین ناحیه رویش جنگلی کشور نیازمند توجه ویژه‌ مسئولین است. انتظار می رود تا با تدوین دستورالعمل خاصی برای حفظ اکوسیستم جنگلی زاگرس و احیای بلوط‌ نگاهی ویژه و منطقه ای به این سرمایه ارزشمند ملی معطوف شود.

کاهکش خاطرنشان ساخت: اگر چه گستردگی جنگل‌های بلوط در دامنه های زاگرس عملیات حفاظت و مراقبت را با مشکل مواجه نموده اما مشارکت تشکل های محیط زیستی در عملیات اطفاء حریق و صیانت از این منابع غنی و مهم منطقه طی سالهای اخیر قابل ستایش بوده است.

شاهین حاجی پور رییس اداره منابع طبیعی لالی با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در حفظ، احیاء و بهره برداری از عرصه های طبیعی بیان داشت: طی سالهای اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته و امیدواریم تا این برنامه ها تداوم پیدا کند. وی افزود: خوشبختانه نگرش جامعه تا حدود زیادی با برنامه های صیانت از منابع طبیعی همسو شده و این موضوع نویدبخش فراگیری بیشتر در بین آحاد جامعه است.
مریم حسینوند مدیرانجمن دوستداران محیط زیست لالی نیز به فعالیت های این تشکل در فرهنگ سازی و آموزش جوامع محلی اشاره نمود و گفت: حفاظت از جنگل ها با تعامل جمعی امکان پذیر است و فعالین محیط زیست شهرستان آمادگی خود را جهت تعامل و مشارکت با دیگر نهادها در راستای برنامه ریزی و انجام فعالیت ها با محوریت حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اعلام می دارند.

کهزاد جعفری مسئول روابط عمومی شورای هماهنگی نیز اظهار داشت: از آنجایی که سالانه بخش عمده ای از جنگل ها در آتش سوزی از بین می روند یکی از اهداف این کارگاه آموزشی کانون توجه قراردادن سرمایه عظیم جنگل های بلوط است و امیدواریم با حمایت حداکثری سمن ها گام بلندی برای حفاظت از جنگل های بلوط زاگرس برداریم.

جعفری همچنین ضمن اشاره به نقش تأثیرگذار آموزش جوامع محلی و شهروندان در تضمین آینده جنگل های زاگرس از تلاش مدیران ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست لالی و اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان در برگزاری کارگاه آموزشی قدردانی نمود.

          

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.