کد خبر : 6674
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 مهر 1398 - 23:31
-

برگزاری نشست منطقه ای شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان در رامهرمز

برگزاری نشست منطقه ای شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان در رامهرمز

شبکه خبری خوزستان//نشست منطقه ای شورای هماهنگی و نظارت تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان در رامهرمز با حضور انجمن های محیط زیستی این شهرستان برگزار گردید. در این نشست که با حضور جمعی از سمن های استان انجام گرفت در خصوص مسائل مختلف محیط زیستی استان بویژه رامهرمز به بحث و تبادل

شبکه خبری خوزستان//نشست منطقه ای شورای هماهنگی و نظارت تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان در رامهرمز با حضور انجمن های محیط زیستی این شهرستان برگزار گردید. در این نشست که با حضور جمعی از سمن های استان انجام گرفت در خصوص مسائل مختلف محیط زیستی استان بویژه رامهرمز به بحث و تبادل نظر پرداخته شد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، نشست منطقه ای شورای هماهنگی و نظارت تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان در رامهرمز با حضور انجمن های محیط زیستی این شهرستان برگزار گردید. در ابتدای نشست رضا محمدیان مدیر بنیاد پاکبانان محیط زیست رامهرمز ضمن خیرمقدم به حاضرین اظهار داشت: امروزه مهمترین رسالت انجمن ها فرهنگ سازی در میان اقشار مختلف جامعه بویژه کودکان است و همزمان با پیشرفت تکنولوژی ترویج فرهنگ محیط زیست نیز بایستی در جامعه صورت پذیرد تا این فرهنگ به نسل های بعدی نیز انتقال یابد. وی با بیان این مطلب که در زندگی سنتی گذشته محیط زیست آسیب کمتری متحمل می شد افزود: تخریب محیط زیست در شرایط کنونی به شکل قابل توجهی افزایش یافته و اجرای برنامه های آموزشی بایستی در اولویت انجمن ها قرار گیرد.

حکیمه بارانی مدیر انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز نیز ضمن قدردانی از شورای هماهنگی و نظارت تشکل های محیط زیستی خوزستان بابت حضور در شهرستان اظهار داشت: اولویت اصلی تشکل ما آموزش در مدارس بوده که در قالب طرح محیط یار حدود ۳۶ مدرسه را پوشش دادیم و طی سالهای اخیر نیز پیگیر اجرای آموزش در مدارس بوده ایم اما عدم تعامل اداره آموزش و پرورش شهرستان با انجمن و مخالفت با اجرای آموزش در مدارس توسط مدیریت مجموعه موجب شد تا این طرح فعلاٌ متوقف شود.

وی با برشمردن بیشه زارها، باغات، رودخانه و حیات وحش رامهرمز بعنوان ظرفیت های مهم محیط زیستی شهرستان افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم باغات، وجود هزاران شکارچی مجوزدار و بدون مجوز، کوه خواری برخی نهادهای نظامی، برداشت بی رویه از بستر رودخانه ها که همچنان نیز ادامه دارد، تغییر کاربری ها در اکثر زمین های کشاورزی، استفاده بیش از اندازه کشاورزان از سموم و کود شیمیایی و مواردی از این قبیل مهمترین چالش های محیط زیستی رامهرمز به شمار می روند که انجمن دوستداران طبیعت با رصد نمودن این تخلفات تاکنون پیگیری ها و اقداماتی نیز در خصوص کاهش این معضلات نیز صورت داده است.

بارانی افزود: اجرای برنامه های کاشت نهال به مناسبت های مختلف همراه با مراقبت و آبیاری آن ها، نصب بنرهای فرهنگی در سطح شهر با محوریت کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف و پاکیزه نگه داشتن معابر عمومی، دیدارهای چهره به چهره با هیئات عزاداری و امامان جماعت در این خصوص و انتقال مفاهیم محیط زیستی، تولید کیسه های پارچه با طرح گونه های در خطر انقراض شهرستان، مشارکت در اطفاء حریق آتش سوزی جنگل ها و مراتع و آموزش جوامع محلی و شهروندان و تأکید بر حفاظت از محیط زیست بخشی از اقدامات این انجمن بوده است.
ایمان کاهکش دبیر شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی نیز اظهار داشت: این شورا در نظر دارد با برگزاری نشست های منطقه با سمن ها و فعالین محیط زیست شهرستان ها معضلات و چالش های آن منطقه را کانون توجه قرار دهد و با هم اندیشی و همگرایی بیشتر درصدد کاهش این معضلات برآییم. وی ابراز امیدواری نمود: این نشست می تواند زمینه ای برای توجه بیشتر مسئولین استانی و شهرستان برای رفع مسائل محیط زیستی رامهرمز تلقی شود.

در ادامه نشست حفیظ ا… هرمزی از اعضای بنیاد پاکبانان رامهرمز ضمن خوانش شعری با موضوعیت بیان مانیفست این تشکل خاطرنشان ساخت: دامنه خواسته های انسان امروزی آنچنان افزایش یافته که بدون توجه به عواقب رفتار خود همچنان در پی تخریب محیط زیست است. زمین خاستگاه اکثر منابع و نعمتهایی ست که ما توجه خود را از این خاستگاه دریغ نمودیم اما با فعالیت های کنونی می توان بخشی از این تخریب ها را کاهش داد و امیدواریم تا ضمن آگاهی بخشی به آحاد مختلف شهروندان و همسو نمودن آن ها با اهداف خود بتوانیم فرهنگ محیط زیستی را فراگیر کنیم.

یکی از اعضای انجمن دوستداران محیط زیست رامهرمز نیز بیان داشت: در خصوص سوزاندن کاه و کلش جلسات متعددی با کشاوران و جوامع محلی توسط کارشناسان انجمن صورت گرفته و ضمن آگاه نمودن آنان از عوارض زیانبار آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و آسیب های غیرقابل جبرانی که از این طریق به مزارع وارد می شود، روش های جایگزین فواید حفظ بقایای کشاورزی برای کشاورزی و محیط زیست نیز به آنان آموزش داده شده و میزان اثربخشی این اقدامات را نیز تاکنون مشاهده نموده ایم.

وی همچنین با اشاره به آب های خاکستری و چرخه بازگشت آن به طبیعت افزود: در این زمینه نیز درصدد افزایش سطح آگاهی شهروندان بوده ایم و تأکید بر استفاده مجدد از بخش عمده مجموعه فاضلاب های خانگی تولیدی ضمن کاهش مصرف آب های سطحی و زیرزمینی، میزان آبیاری فضای سبز شهری، گلدان و نهال ها نیز از این طریق نیز بر پایه همین آموزش ها افزایش یافته است.

حسن ناصر عضو شورای نظارت و داوری تشکل ها نیز اظهار داشت: مهمترین معضل بشر امروزی که به شکل قابل توجهی در تخریب محیط زیست و تولید پسماند نیز اثر گذاشته مصرف گرایی است. اگر هر یک از ما در این زمینه مصرف خود تا حد امکان کاهش دهیم در تولید زباله تأثیرگذار خواهیم بود.

وی افزود: از مهمترین مواردی که می تواند در اثربخشی فرهنگ سازی محیط زیستی مورد توجه قرار گیرد زمان قدسی است و در این زمان ها هوش محیط زیستی جامعه بیش از هر زمان دیگری می توان پویاتر نمود. انجام برنامه های محیط زیستی در ایام نوروز، سیزده بدر و دهه محرم از مهمترین زمان های تأثیرگذار در تغییر نگرش جامعه به محیط اطراف خود است و خرسندم که اجرای برنامه از طریق سمن ها در این ایام طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

مدیر جمعیت درختکاران خوزستان همچنین از تهیه و انتشار وصیت نامه های محیط زیستی بعنوان یکی دیگر از تأثیرگذارترین اقدامات محیط زیستی نام برد و افزود: افزایش این فرهنگ در بین جامعه بویژه از طریق سمن ها به تغییر نگاه شهروندان به محیط زیست و حفاظت بیشتر از آن کمک شایانی خواهد نمود. وی گفت: می توان طی نشستی با دادستان شهرستان از مشارکت و حضور برخی زندانیان در اجرای برنامه های محیط زیستی برای استفاده حداکثری از ظرفیت تمامی اقشار جامعه در این راستا بهره برد.

ناصر منابیه مدیر انجمن حامیان طبیعت حمیدیه نیز در ادامه نشست اظهار داشت: افزایش سطح مطالبه گری در بین مردم امروزه توسط انجمن ها صورت می پذیرد و برای تحقق اهداف محیط زیستی بایستی خود مسئولین مربوطه را در این اقدامات درگیر نمود. وی افزود: در محلات نیز می توان مشارکت اهالی را برای افزایش سرانه فضای سبز به همراه داشت و در صورت تحقق این امر علاوه بر توسعه پوشش درختی و گیاهی سطح شهر، هریک از اهالی خود عضوی از انجمن ها بشمار خواهند آمد.

جاسم میاحی عضو شورای نظارت و داوری تشکل ها نیز با انتقاد از اقدام ضدمحیط زیستی قطع درختان محوطه امامزاده بی بی تاج تصریح نمود: شورای تشکل ها ضمن محکوم نمودن این اقدام در کنار انجمن های محیط زیستی رامهرمز پیگیری های خود را تا حصول نتیجه صورت خواهد داد. وی همچنین با موثرخواندن اینگونه سلسه نشست ها در مناطق مختلف تصریح داشت: فلسفه وجودی شورای تشکل ها ایجاد تعامل و همگرایی بیشتر میان سمن های استان است و برگزاری نشست هایی از این قبیل در پیگیری معضلات محیط زیستی شهرستان ها و تبادل تجربیات موفق سمن ها قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

کهزاد جعفری روابط عمومی شورای هماهنگی تشکل ها نیز ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این نشست و میزبانی شایسته انجمن های محیط زیستی رامهرمز اظهار داشت: تعامل با نهادها و ادارات در جای خود موثر و شایسته است اما زمانی که برخی نهادها در اجرای وظایف سازمانی خود ضعیف عمل کنند انجمن ها ضمن ورود به موضوع و پیگیری آن می توانند در رفع موانع و معضلات پیش آمده موثر باشند. وی افزود: پیشرفت فرهنگ محیط زیستی و رفع معضلات این حوزه در شهرستان در گرو پویایی بیشتر انجمن های رامهرمز است و ایجاد نهالستان مستقل توسط سمن ها، آبیاری دائمی و مراقبت از نهال ها از طریق ایجاد خط لوله به محل، اجرایی نمودن مقوله تفکیک زباله از مبداء و احداث نقاتگاه حیوانات بی سرپرست نیز از جمله اقداماتی است که می تواند با پیگیری انجمن ها و عملی نمودن آن در بهبود وضعیت محیط زیستی رامهرمز موثر باشد.

شایان ذکر است پیش از این نشست از طرح های نهالکاری در منطقه پارک جنگلی و حاشیه قلعه باستانی دا و دختر که توسط دو تشکل محیط زیستی رامهرمز انجام شده و جنگل های منطقه شهدای مربچه که طی ماههای اخیر مورد آتش سوزی قرار گرفته صورت پذیرفت. علاوه بر شرکت کنندگان در نشست ضمن حضور در منطقه امامزاده بی بی تاج موضوع غیر قابل پذیرش قطع بی دلیل درختان بلوط به بهانه های واهی و سودجویی عده ای خاص را بررسی و در حرکتی نمادین با ایجاد حلقه انسانی اطراف درختان قطع شده حمایت خود را جهت پیگیری موضوع اعلام و قطع آنها را محکوم کردند.

گفتنی است این برنامه با حضور انجمن های بنیاد پاکبانان محیط زیست و دوستداران طبیعت رامهرمز، آینده سازان طبیعت خوزستان، تلاشگران محیط زیست کارون، جمعیت درختکاران خوزستان، دیده بان محیط زیست مسجدسلیمان، حامیان طبیعت حمیدیه و دوستداران آوای طبیعت کارون برگزار شد.

               

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.