کد خبر : 6328
تاریخ انتشار : جمعه 19 مهر 1398 - 22:50
-

برگزاری نشست جمعی از فعالین محیط زیست خوزستان با تنی چند از مسئولین حمیدیه

برگزاری نشست جمعی از فعالین محیط زیست خوزستان با تنی چند از مسئولین حمیدیه

شبکه خبری خوزستان//نشست منطقه ای شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با حضور جمعی از نمایندگان سازمانهای مردم نهاد استان و مسئولین شهرستان حمیدیه در این شهر برگزار گردید. به گزارش شبکه خبری خوزستان، در ابتدای این نشست هاشمی فرماندار حمیدیه ضمن خیرمقدم به حاضرین از پویایی تشکل های محیط زیستی

شبکه خبری خوزستان//نشست منطقه ای شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با حضور جمعی از نمایندگان سازمانهای مردم نهاد استان و مسئولین شهرستان حمیدیه در این شهر برگزار گردید.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، در ابتدای این نشست هاشمی فرماندار حمیدیه ضمن خیرمقدم به حاضرین از پویایی تشکل های محیط زیستی در سطح استان ابراز خشنودی نمود و افزود: سمن ها گروههای فشار مثبت هستند و می توانند مسائل و مشکلات این حوزه را بصورت مستمر و هدفمند تا حصول نتیجه پیگیری کنند. بطور قطع ما هم در کنار سمن ها هستیم و از هر گونه راهکار و پیشنهاد آنان استقبال خواهیم نمود.

فرماندار حمیدیه افزود: این شهرستان به نوعی هویت خود را پیدا نموده و با وجود کم و کاستی های موجود انتظار می رود تا در برخی شاخص ها موانع و مشکلات مرتفع گردند. نبود بیمارستان و مشکلات فاضلاب شهرستان از مهمترین مسائل موجود است و کمبود اعتبارات موجب شده تا قطار توسعه شهرستان به کندی حرکت کند. مواردی از این قبیل می تواند جزو مطالبات مردمی باشد و مطالبه گری شهروندان و پیگیری آنان می تواند به نتایج مطلوبی منجر شود. علاوه بر این حماسه مردمی در جریان سیل اخیر شهرستان و  همگرایی مردم و مسئولین باعث شد تا شهر دچار آب گرفتگی نشود.

وی اظهار داشت: جنگل های خسرج سرمایه طبیعی منطقه به شمار می روند که برای تولید اکسیژن و ایجاد هوای پاک مطلوب هستند. ضمن اینکه به همت فعالان محیط زیست و اجرای برنامه های نهالکاری می توانند این سرمایه ها را افزایش داد. علاوه بر این در حوزه تفکیک پسماند نیز می توانیم شاهد تعامل بین شهرداری و سمن ها باشیم تا فرهنگ تفکیک زباله نیز در سطح شهرستان فراگیر شود.

مولایی شهردار حمیدیه نیز ضمن اشاره به مشکلات آبهای سطحی و فاضلاب شهرستان اظهار داشت: متولی فاضلاب اداره آبفاست و هر چه سریعتر بایستی برای رفع این معضل چاره ای جدی اندیشیده شود. در بخش اعتبارات شهرستان نیز انتظار می رود تا با پیگیری فرماندار شهرستان شاهد جذب اعتبارات سهم حمیدیه باشیم. وی افزود: با جدیت پیگیر موضوع تفکیک زباله هستیم و انجمن ها نیز در این زمینه برای ترویج فرهنگ و مباحث آموزشی در کنار ما باشند. در بحث المان ورودی شهر نیز پیگیر هستیم و دروازه ورودی حمیدیه اجرا خواهد شد.

عطشانی رییس اداره محیط زیست حمیدیه نیز بیان داشت: امروز سازمان های مردم نهاد نقش مهمی در فرهنگسازی و توسعه نگاه مطالبه گری در بین اقشار مختلف جامعه دارند و ایجاد تشکل های مردمی در حوزه محیط زیست شهرستان به رشد و بالندگی جامعه کمک شایانی خواهد نمود. ما نیز در کنار این تشکل ها در اجرای برنامه های محیط زیستی مشارکت و تعامل خوبی خواهیم داشت.

ناصر منابیه مدیر انجمن حامیان طبیعت حمیدیه نیز گفت: پیگیری هایی در خصوص لایروبی رودخانه ها، حصارکشی اطراف کانال های آبیاری، رفع مشکلات فاضلاب شهرستان و جمع آوری نخاله های ساختمانی سطح شهر صورت گرفته و امیدواریم تا با نگاه ویژه مسئولین به مسائل محیط زیستی شهر بخشی از این مشکلات مرتفع گردند. علاوه بر این انتظار می رود تا در کنار سمن های استان بتوانیم اقدامات مطلوبی در جهت حفاظت از محیط زیست صورت دهیم.

کهزاد جعفری مسئول روابط عمومی شورای هماهنگی تشکل ها ضمن اعلام حمایت از انجمن های نوپا خاطرنشان ساخت: حمیدیه از جمله شهرهایی است که به واسطه جنگل ها خسرج از اهمیت بالایی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی برخوردار بوده و نگاه ویژه مسئولین را می طلبد. ضمن اینکه ایجاد یک تشکل محیط زیستی در افزایش سطح آگاهی محیط زیستی و مطالبه گری شهروندان در حوزه محیط زیست شهرستان موثر خواهد بود.

وی اظهار داشت: حمایت از تشکل های مردمی بعنوان حلقه واصله مردم و مسئولین نقش مهمی در بیان مشکلات و پیگیری و به نتیجه رساندن آن ها خواهد داشت، از اینرو  امیدواریم تا بسترسازی های لازم جهت فعالیت آنان در چهارچوب قانون صورت پذیرد. وی افزود: در برخی مسائل و تخلفات محیط زیستی سمن ها ضمن اعلام جرم و پیگیری قضایی مطالبات محیط زیستی می توانند در کنار نهادها به بهبود وضعیت موجود کمک شایانی نمایند. علاوه بر این شهرداری می تواند در خصوص ایجاد نقاهتگاه سگهای ولگرد و راه اندازی آن پیگیری کند تا این معضل نیز به شکل شایسته ای مرتفع شود. جعفری با تاکید بر ظرفیت رودخانه های موجود در شهرستان حمیدیه افزود: بایستی از این ظرفیت بهترین استفاده رو برد چرا که این یک فرصت طلایی است که حمیدیه دارد. ضمن اینکه ایجاد یک نهالستان می تواند در اولویت برنامه تشکل ها در شهرستان باشد.

در ادامه نشست شبنم قنواتی مسئول کارگروه های تخصصی شورای هماهنگی تشکل ها اظهار داشت: جنگل های خسرج در جریان سیل اخیر پناهگاه افراد زیادی بوده و با توجه به اجرای نهالکاری در جنگل های گمبوعه لزوم برنامه های آموزشی جهت حفظ سرمایه های طبیعی از این قبیل بویژه از حیث زباله را جدی تر جلوه می کند. علاوه بر این با توجه به در پیش بودن مراسم اربعین حسینی که حمیدیه نیز محل عبور زوار بوده می بایستی به مقوله فرهنگسازی جهت پاکیزه نگهداشتن خیابان ها، ایجاد معابر جداگانه برای زوار و روشنایی آن نیز توجه گردد.

وی با اشاره به وظایف شهرداری ها در حمایت از تشکل های محیط زیستی تصریح کرد: شهرداری می بایستی در بسترسازی فعالیت ها و فرهنگسازی محیط زیستی پویاتر عمل کند. در بحث مدارس سبز، مراسمات محیط زیستی و اجرای برنامه های آموزشی ظرفیت های خوبی فراهم شده و امیدواریم تا با مشاکرت بیشتر شهرداری و انجمن ها این اقدامات محقق شود.

ناصر عبیات عضو شورای نظارت و داوری تشکل های استان نیز ضمن قدردانی از تلاش عطشانی رییس اداره محیط زیست حمیدیه ابراز امیدواری نمود تا معضل پسماند شهرستان به طور کامل حل شود. وی ضمن انتقاد از خلاء اداره منابع طبیعی در شهرستان افزود: امروزه درختان زیادی به واسطه تولید زغال در شهرستان از بین می روند و این موضوع ایجاد یگان حفاظت از جنگل ها را در اولویت قرار داده است.
در ادامه همچنین آلبوعبید، دکتر مشعشع،  قاسم عبیات و خانم سعیداوی از جمله فعالین محیط زیست حاضر در این نشست نیز به بیان دیدگاههای خود در خصوص مسائل محیط زیستی منطقه پرداختند.

گفتنی است در خاتمه این نشست یک اصله نهال توسط هاشمی فرماندار حمیدیه در حیاط فرمانداری کاشته شد. علاوه بر این بازدید فعالین محیط زیست از روند توسعه فضای سبز و کاشت گل و گیاه در یکی از سرسبزترین خیابان های حمیدیه که توسط منابیه مدیر انجمن حامیان طبیعت شهرستان انجام شده صورت پذیرفت.لازم به ذکر است این نشست با حضور انجمن های حامیان طبیعت حمیدیه، دیده بان جلگه سبز خوزستان، نجات طبیعت زاگرس ایذه، آوای طبیعت کارون، تشکل آینده سازان طبیعت خوزستان، دیده بان محیط زیست مسجدسلیمان، احیاگران طبیعت خوزستان و تنی چند از فعالین محیط زیست خوزستان برگزار گردید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.