کد خبر : 12671
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 12:51
-

بررسی کارایی واکسن MMR و Polio در مقابله با بیماری کرونا ویروس

بررسی کارایی واکسن MMR و Polio در مقابله با بیماری کرونا ویروس

مقدمه: کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها و دستگاه تنفس فوقانی می‌شود. این بیماری براساس گزارش‌های مقامات بهداشت چین علاوه بر شهر ووهان در ۲۹ استان و منطقه این کشور مشاهده شده است.بررسی ها نشان داد بیش از نیمی از مبتلایان در این بیمارستان بین ۴۰ تا ۵۹ و ده

مقدمه:
کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها و دستگاه تنفس فوقانی می‌شود. این بیماری براساس گزارش‌های مقامات بهداشت چین علاوه بر شهر ووهان در ۲۹ استان و منطقه این کشور مشاهده شده است.بررسی ها نشان داد بیش از نیمی از مبتلایان در این بیمارستان بین ۴۰ تا ۵۹ و ده درصد کمتر از ۳۹ سال داشتند و “موارد بیماری در کودکان نادر بوده است”.چندین نظریه وجود دارد که چرا اینقدر موارد بیماری در کودکان کم بوده، اما متخصصان جواب قطعی برای آن ندارند. ایان جونز پروفسور ویروس شناسی در دانشگاه ردینگ به بی‌بی‌سی گفت: “به دلایلی که کاملا روشن نیست، به نظر می‌رسد کودکان از دست این عفونت فرار می‌کنند یا عفونت شدید نمی‌گیرند. “به عبارت دیگر کودکان بیماری خفیفی می‌گیرند که علائم ندارد در نتیجه نیاز به مراجعه به پزشک یا بیمارستان نیست پس گزارش هم نمی‌شود
یک موضوع باید بررسی شود با توجه به اینکه بسیاری از افراددر زمان نوزادی و نوپایی علیه بیماری های ویروسی تک رشته ای RNAدار مصون می‌شوند اما مصونیت در کودکی محافظت تا پایان عمر را تضمین نمی‌کند. همۀ بزرگسالان در کودکی مصون نشده‌اندبه عنوان یک قانون کلی، بزرگسالانی که قبل از سال ۱۹۵۷ متولد شده‌اند باید برای اوریون و سرخک مصون شوند. اما مرکز CDC برای بسیاری از کسانی که از ۱۹۵۷ به بعد متولد شده‌اند واکسن MMR را توصیه می‌کند.همچنین بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷، واکسن نامعلومی به آنها تزریق شده است.پس ممکن است به دلیل اینکه افراد بالای ۴۰ سال از تزریق واکسن های ویروسی تک رشته ای RNAدار بی نصیب مانده اند بیشتر مبتلا می شوند.

واکسن ام‌ام‌آر: واکسنی جهت پیشگیری از سرخک، اوریون و سرخجه است.

۱-دوز اول این واکسن معمولاً حوالی ۹ تا ۱۵ ماهگی و دوز دوم بین ۲۵ ماهگی تا ۶ سالگی تجویز می‌شود و میان این دو دوز، باید دست‌کم ۱ ماه فاصله باشد.۲۳با دو نوبت واکسن، ۹۷٪ افراد علیه سرخک، ۸۸٪ علیه اوریون و ۹۷٪ علیه سرخجه مصونیت می‌یابند.۲ این واکسن برای افرادی که شواهدی از ایمنی ندارند۲ و آنهایی که ایدز تحت‌کنترل دارند، توصیه می‌شود.۴۵ همچنین افرادی که هیچگونه مصونیتی علیه سرخک ندارند تا ۷۲ ساعت پس از مواجهه با ویروس سرخک می‌توانند از این واکسن بهره‌مند شوند.۳ این واکسن به‌صورت تزریقی تجویز می‌شود.

۲-واکسن ام‌ام‌آر به‌طور گسترده‌ای در جهان مورد استفاده است و تا سال ۲۰۰۱ میلادی بیش از ۵۰۰ میلیون دوز در ۱۰۰ کشور جهان تجویز شده بود.۶۷ پیش از تجویز این واکسن، سرخک همه‌ساله موجب مرگ ۲٫۶ میلیون نفر می‌شد.۷ پس از تجویز این واکسن، میزان مرگ سالیانه ناشی از سرخک تا سال ۲۰۱۲ به ۱۲۲٬۰۰۰ در سال رسید که بیشتر در کشورهای کم‌درآمد بوده‌است.۷ به‌سبب واکسیناسیون، میزان بروز سرخک در آمریکای شمالی و جنوبی بسیار کم است۷ و میزان آن در افرادی که واکسیناسیون انجام نمی‌دهند رو به افزایش است.۷ تنها مابین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶، این واکسن میزان مرگ ناشی از سرخک را بیشتر از ۸۴٪ کاهش داد.۸
روش بررسی:

مطالعه به صورت توصیفی و در نمونه های در دسترس انجام شد. برای انجام این مطالعه از سیستم ثبت بیماری کرونا ویروس که یک برنامه کشوری و جهانی است استفاده گردید.

نتایج :

نتایج از مقالات و آمار منتشر شده سازمان جهانی بهداشت WHO نشان داد بیش از نیمی از مبتلایان در این بیمارستان بین ۴۰ تا ۵۹ و ده درصد کمتر از ۳۹ سال داشتند وکودکان کمتر به بیماری مبتلا می شوند باتوجه به شیوع بیماری چند نظریه مطرح است:

یک .در همه ی کشورها برای کودکان زیر ۸ سال واکسن پولیو و MMR تزریق می شود که به مرور ایمنی و سطح پادتن کمتر می شود
دو.افراد چاق بیشتربه بیماری کرونا مبتلا می شوند چون سطح ایمنی بدن اونها بدلیل BMI بالا کمتره مقدار دوز واکسن نسبت به شاخص توده ی بدن کمه
سه.بیشتر مبتلایان افراد بالای ۴۰ سال هستند چون به مرور زمان سطح ایمنی واکسن های کودکی کمتر میشه در نتیجه برای مقابله با ویروس پادتن ندارند یا اینکه در دوران کودکی واکسن دریافت نکردند.
چهار:اکثر درمان هایی که برای بیماران انجام شده داروهای بیماری ویروسی تک رشته ای RNAدار می باشد مانند اسلتامیویر و..

نتیجه گیری:

 

با توجه به اطلاعات و مقالات علمی به نظر می رسد بدلیل اینکه ویروس کرونا RNAدار تک رشته ای
واکسن MMRهم تک رشته و RNAدار پولیو هم جزو ویروسهای تک رشته ای و RNAدار پس واکسن MMR یا پولیو ایمنی نسبت به کرونا خواهد دادلذا پیشنهاد می شود کارایی واکسن MMR و پولیو در مقابله با بیماری کرونا ویروس بیشتر بررسی شود.

کلمات کلیدی: واکسن MMR ، Polio ،کرونا ویروس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.