کد خبر : 17546
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 تیر 1399 - 17:36
-

استراتژی نگاه به شرق با برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک ایران و چین

استراتژی نگاه به شرق با برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک  ایران  و چین

البته یک پیوست قوی و شفاف امنیتی و سیاسی در کنار این قرارداد باعث تقویت اطمینان دستیابی به منافع حداکثری با حفظ تمامیت ارضی و امنیتی کشورمان خواهد شد .

استراتژی نگاه به شرق با برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک ایران و چین

نوشتاری از جهانفردانش

دانش آموخته مدیریت استراتژیک و علوم سیاسی

در سال ژانویه ۲۰۱۶ (بهمن ۹۴) با سفر آقای شی جین پین رئیس جمهور چین به ایران و دیدار با مقام معظم رهبری توافقی امضاء شد تا روابط اقتصادی دو کشور در طول ۲۵ سال ۶۰۰ میلیارد افزایش یابد.

اما این توافق تحت تاثیر برجام و نگاه به غرب مورد بی توجهی دولت قرار گرفت.
پس از خروج آمریکا از برجام و شدت گرفتن تحریم ها علیه ایران در سال ۹۷ هیات بلند پایه از طرف ایران با شخص رئیس جمهور چین در خصوص گسترش روابط بر اساس توافق ۲۵ ساله مذاکره کردنند.

اول تیرماه ۹۹ پیش نویس نهایی سند برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع ایران و چین به تصویب هیات دولت جمهوری اسلامی ایران رسید و وزارت امور خارجه مامور انجام اقدامات نهایی تا امضای این سند با طرف چینی شد.

اکثر تحلیلگران معتقدند در ۲۰ سال آینده چین از نظر اقتصادی و برخی فناوری ها رتبه نخست جهان را خواهد داشت .
و به نظر می رسد یک نظام تصمیم گیری ارزشی جدید ژئو پلیتیکی در جهان در حال شکل گیری است . و کانون قدرت از غرب به شرق در حال گذار است.

که آمریکا و متحدان غربی اش در تلاشند با انحصار و جلوگیری از انتقال تکنولوژی و با استفاده از سلاح دلار و جنگ ارزی و ممانعت از ارتباطات بازارهای مالی از شکل گیری این نظام جدید جهانی جلوگیری کند .

همین امر سبب شده کانون اصلی تحلیل سیاست بین الملل رقابت بین چین و آمریکا باشد.

در این میان بدعهدی ها ی آمریکا و بی اعتمادی و بی اعتباری قول های کشورهای غربی و عدم پایبندی به قرار دادهای بین المللی و عدم تامین منافع کشور در نگاه به غرب در طول این ۴۰ سال ،باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران تامین منافع کشور را در نزدیکی به چین و نگاه به شرق تعریف کند.

و اولویت همکاری های اقتصادی خود را در نگاه به شرق با محوریت چین قرار دهد.
چین مشتری راهبردی نفت ایران است
قرارداد همکاری ۲۵ ساله با چین یک برنامه جامع است که برای سازمانها و دستگاههای مختلف اجرایی به تفکیک تعریف شده است و حوزه های برنامه ریزی اقتصادی ،نفت و گاز،صنایع الکترونیک ،حوزه های دانش بنیان و پژوهشی و علمی و…. را در بر می گیرد .

به نظر می رسد اگر این قرارداد به صورت کامل عملیاتی شود شاهد رشد و توسعه همه جانبه ای در اقتصاد و صنعت کشور خواهیم بود .

و در حوزه ژئو پلیتیک نیز قوی خواهیم شد .
و از طرف دیگر می توان گفت جذابیت های این قرارداد برای چینی ها آنقدر بالا است که در برابر تحریم های آمریکا مجبور به عقب نشینی از همکاری با ایران نشود .

البته یک پیوست قوی و شفاف امنیتی و سیاسی در کنار این قرارداد باعث تقویت اطمینان دستیابی به منافع حداکثری با حفظ تمامیت ارضی و امنیتی کشورمان خواهد شد .

در هر صورت آنچه مبرهن است این برنامه ۲۵ ساله به تعبیر سر لشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح :

سند مهمی در جمهوری اسلامی ایران درباره راهبرد روابط ۲۵ ساله با چین تدوین شده که این سند در عالی ترین سطوح کشور تهیه شده و مورد تایید رهبری است .

ایران قدرتمند آرزوی هر ایرانی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.