کد خبر : 16837
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 خرداد 1399 - 18:15
-

از مدیران ناکارآمد تا سوق دادن ورزش کشور به سوی ناکجا آباد

از مدیران ناکارآمد تا سوق دادن ورزش کشور به سوی ناکجا آباد

از مدیران ناکارآمد تا سوق دادن ورزش کشور به سوی ناکجا آباد   چند سالی است که تمامی کارشناسان ورزشی، از نحوه مدیریت در ورزش خصوصا فوتبال به ستوه آمده و از به کارگیری مدیران غیرفوتبالی و ناکارآمد گلایه مند هستند. اکنون قصد داریم برخی از ویژگی های یک مدیر و مهم ترین بخش های

از مدیران ناکارآمد تا سوق دادن ورزش کشور به سوی ناکجا آباد

 

چند سالی است که تمامی کارشناسان ورزشی، از نحوه مدیریت در ورزش خصوصا فوتبال به ستوه آمده و از به کارگیری مدیران غیرفوتبالی و ناکارآمد گلایه مند هستند. اکنون قصد داریم برخی از ویژگی های یک مدیر و مهم ترین بخش های جدایی ناپذیر مدیریت را توضیح داده تا مشخص شود چرا این قدر از مدیران نالایق ورزشی صحبت به میان می آید.

الف) داشتن مهارت های فنی

ب) استراتژی

ج) ارتباطات

د) تصمیم گیری

اگر بخواهیم راجع به موارد چهارگانه فوق توضیح داده و یک یا دو مورد آن ها را مهم ترین عامل قلمداد کنیم، باید عرض کنم تمامی ویژگی های فوق به همراه موارد بسیار زیاد دیگری لازم و ملزوم هم و به نوعی جدایی ناپذیر بوده و از ویژگی های یک مدیر قابل و توانمند هستند. هیچ کدام به تنهایی عنصر اصلی و اساسی نبوده و نمی توان یکی را تافته جدا بافته از بقیه دانست. در توضیح تک تک موارد یاد شده باید گفت:

الف) یک مدیر می بایست مهارت های فنی و تخصصی در حوزه کاری خود داشته باشد تا بتواند با همسو کردن بخش های مختلف و آگاهی از تمامی زوایای روند پیشبرد کار ها، به صورت دقیق و اصولی اهداف را دنبال و مجموعه را هدایت کند.

ب) یک مدیر باید همچون یک مربی فوتبال، تاکتیک ها، استراتژی ها و سیستم های خاصی در شیوه مدیریتش داشته باشد. باید بتواند بهترین چیدمان نفرات متناسب با توانمندی های آن ها در قسمت های مربوطه به لحاظ افزایش بازده کار را مدنظر داشته باشد. از طرفی برای رسیدن به اهداف مجموعه از تاکتیک های متنوع استفاده نماید. یک مدیر می بایست اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را تعیین نموده و به خوبی بشناسد تا با در نظر گرفتن اولویت ها و خطی مشی ها، با چیدمان درست نیرو ها در بخش‌های مختلف متناسب با توانمندی آن ها و ارائه راهکار های منطقی و راهبردی، مجموعه را به سوی اهداف از پیش تعیین شده رهنمون کند.

ج) یک مدیر باید دارای روابط عالی با مجموعه خود و سایر بخش های مرتبط با حوزه کاری اش باشد و از ارتباطات خود، بهترین بهره در جهت موفقیت مجموعه اش را ببرد. اما متاسفانه در کشور ما، اکثر مواقع روابط ناسالم بیش از ضوابط موثر و کارگشایند. چرا که ارتباطات نادرست، لابی گری ها، قانون گریزی ها، دور زدن ها، فرار های مالیاتی، پولشویی ها و… بسیار آسان‌ تر، راهبردی تر و زود بازده تر از ضوابط و قوانین دست و پاگیر موجود در کشور ما به حصول نتایج مطلوب می انجامند. از طرفی هزینه خاصی در بر نداشته و ردپای خاصی نیز بر جای نمی گذارند.

د) نحوه صحیح تصمیم گیری، از مهم ترین خصوصیات یک مدیر است. زمان و مکان تصمیم گیری، در نظر گرفتن اولویت ها حین تصمیم گیری و تصمیم سازی از بارز ترین ویژگی های یک مدیر بادانش و باتجربه است. چه بسا یک تصمیم درست مدیر ورزشی، مسیر عملکردی یک مجموعه به سوی اهداف را کوتاه تر نموده و بالعکس اخذ تصمیمی نابخردانه، مجموعه را از آنچه مدنظر بوده، فرسنگ ها دور کند. پس تمامی ویژگی های یاد شده، همچون حلقه های زنجیری به اسم مدیریت، به هم متصل بوده و جدا کردن یا گسستن یکی، سبب انفصال مجموعه حلقه ها خواهد شد. تمام این حلقه های زنجیر شبیه به هم، به یک شکل و اندازه و کاملا به هم متصل بوده و هر کدام در جای خود مهم و موثر است. بودن تمامی آنها در کنار هم، مجموعه ای به اسم مدیر را شکل داده و بدون هر یک از آن ها، یک مدیر ناتوان خواهد بود. البته در برخی مواقع ممکن است برخی از آن ها بر دیگری بچربد. حال در نظر بگیرید کدام یک از مدیران فوتبالی ما، تمام ویژگی های یاد شده را در حد اعلا داشته یا کسب نموده و سپس مدیریت مجموعه های خرد و کلان ورزشی را پذیرفته است! اگر پاسخی برای آن یافتید، به دلایل ناکارآمدی مدیران نیز پی خواهید برد.

🖋️ محسن بابادی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.