کد خبر : 15854
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 - 12:51
-

آتش زدن کاه و کلش و بر باد رفتن خرمن امید در سال‌های بعد

آتش زدن کاه و کلش و بر باد رفتن خرمن امید در سال‌های بعد

شبکه خبری خوزستان//با توجه به اتمام برداشت محصولات زراعی نظیر گندم و جو و شروع برداشت شلتوک، به منظور حفظ و حراست از محیط زیست و نیز جلوگیری از هر گونه آلودگی هوا توجه بهره برداران عزیز را به فوائد مواد آلی خاک و مضرات آتش سوزی کاه و کلش به شرح ذیل جلب می

شبکه خبری خوزستان//با توجه به اتمام برداشت محصولات زراعی نظیر گندم و جو و شروع برداشت شلتوک، به منظور حفظ و حراست از محیط زیست و نیز جلوگیری از هر گونه آلودگی هوا توجه بهره برداران عزیز را به فوائد مواد آلی خاک و مضرات آتش سوزی کاه و کلش به شرح ذیل جلب می نماییم:

 ۱- با توجه به اینکه مواد آلی خاک یکی از مهمترین موادی است که موجب پایداری و حاصلخیزی خاک می گردد لذا شایسته است با کشت گیاهان خانواده بقولات، افزایش مواد آلی خاک میسر گردد.

۲- در خاک زمین های زراعی، موجودات ریز میکروسکوپی (قارچ ها و باکتری ها و…) و نیز موجوداتی چون کرم ها، کنه ها و حشرات مفید وجود دارند که در حاصلخیزی خاک زراعی نقش دارند، لذا تأکید می گردد  کشاورزان عزیز در حفظ و حراست از اکوسیستم طبیعی جدیت لازم را بکار گیرند.

۳- سوزاندن بقایای گیاهی باعث از بین رفتن مواد آلی و معدنی خاک در قشرهای سطحی آن می گردد و در این صورت مواد آلی خاک تبدیل به خاکستر شده و در نهایت مواد غذایی خاک از بین می روند و به صورت قشر نازک خاکستر در سطح زمین تشکیل شده و این ماده نیز به راحتی در اثر باد و شستشوی آب فرسایش و از دسترس گیاه خارج می گردد، لذا تأکید میگردد از هر گونه آتش سوزی کاه و کلش جلوگیری گردد.

۴- آتش سوزی کاه و کلش موجب افزایش PH خاک وکاهش فضاهای خالی خاک شده که در نتیجه دانه بندی مطلوب خاک را از بین برده که به مرور زمان در اثر تردد ماشین آلات، خاک فشرده و وزن مخصوص ظاهری خاک به دلیل کاهش شدید مواد آلی و تخلخل خاک، افزایش یافته و در این صورت موجب اثرات سوء بر رشد گیاه و میکروارگانیسم های خاک می گردد.

۵- با کاهش مواد آلی خاک، چسبندگی میان ذرات خاک بیشتر شده که در هنگام شخم زدن کلوخه های بزرگی تشکیل گردیده که موجب افزایش هزینه خاکورزی می شود و فشردگی بیش از حد خاک باعث گردیده تا نفوذ پذیری مناسبی نداشته باشد و آب بارش باران به صورت رواناب جاری و در نتیجه موجب شستشو و فرسایش خاک گردد.

۶- به دلیل نزدیکی اراضی به خانه های مسکونی در برخی روستاها و احیاناً شهرها، آلودگی هوا و استنشاق این گازها بر اثر آتش سوزی کاه و کلش، موجبات حساسیت های تنفسی افراد در منطقه می گردد. از سوی دیگر گازهای تولید شده از فرایند آتش زدن مزارع شامل گازهای گلخانه ای بوده و از عوامل اصلی آسیب رساندن به لایه ازن و تغییرات جوی نامطلوب می گردد.

 و سخن آخر اینکه

برابر با ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند(سوزاندن پسماند در محیط آزاد و در پسماندسوزهای غیر استاندارد و تخلیه به آبهای سطحی مغایر با ضوابط و شیوه نامه های مربوط ممنوع می باشد) و با توجه به مضرات سوزاندن بقایای گیاهی برای کلیه متخلفین که علاوه بر از بین بردن خاک که به عنوان سرمایه ملی تلقی می گردد، موجب تخریب اکوسیستم های همجوار، آلودگی هوا، تبدیل شدن ماده با ارزش آلی بقایای گیاهی به گازهای مخرب محیط زیست می شوند، پرونده ای تشکیل و به مراجع قضایی معرفی می شوند. براساس ماده دو قانون جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۱۳۷۴، پخش و انتشار هرگونه مواد آلوده کننده هوا بیش از حد مجاز از منابع تجاری، خانگی و متفرقه در هوای آزاد ممنوع است و متخلف به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تحت تعقیب قضائی قرار می‌گیرد.

همچنین به صراحت در ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور آمده که اگر آتش ناشی از آتش زدن کاه و کلش مزارع به جنگل‌ها سرایت کند، مرتکب به حبس تادیبی از دو ماه تا یکسال محکوم می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.