کد خبر : 19851
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 شهریور 1399 - 18:01
-

یادداشت ویژه | آیا به گاری کشیدن یا گاری به دست شدن غیر اخلاقی است

یادداشت ویژه | آیا به گاری کشیدن یا گاری به دست شدن غیر اخلاقی است

بقلم:نعیم حمیدی اخیرا حجت الاسلام علیرضا پناهیان از خطبای مشهور کشور در یکی از مجالس شب های دهه نخست محرم با اشاره به موضوع بی آبی در مناطق نفتی از جمله خوزستان بدون ذکر نام استان مورد نظر یا نام فردی خاص، گفت : اگر من بودم استاندار آنجا را به گاری می کشیدم تا

بقلم:نعیم حمیدی

اخیرا حجت الاسلام علیرضا پناهیان از خطبای مشهور کشور در یکی از مجالس شب های دهه نخست محرم با اشاره به موضوع بی آبی در مناطق نفتی از جمله خوزستان بدون ذکر نام استان مورد نظر یا نام فردی خاص، گفت : اگر من بودم استاندار آنجا را به گاری می کشیدم تا هر روز به مردم آن مناطق آبرسانی کند”

اما چند روز نگذشت که این عبارت تلخ اما واقعی به مذاق برخی خوش نیامد و ضمن حمله به شخص حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ، سخنان او را غیر اخلاقی و بر خلاف تقوا قلمداد کردند

همزمان با واکنش برخی شخصیت های مذهبی خوزستان برای بسیاری از شهروندان و صاحب نظران سئوالی پیش آمد ؛ کدامین بخش سخنان آقای پناهیان غیر اخلاقی بود که موجب تکدر خاطر سه تن از علمای محترم و بزرگوار شده تا نسبت به فروریختن مرزهای اخلاق هشدار دهند ؟

جناب پناهیان نه نام و نشان فردی بر زبان آورده و نه استان مورد نظر را و از این باب هیچ خطایی جه از جهت شرعی و چه از بعد حقوقی متوجه او نیست .

اما سئوال اینجاست که آیا “گاری” یک وسیله زشت و غیر اخلاقی است و کار کردن با آن برخلاف مروت و شوون انسانی می باشد ؟

آنگاه باید جواب پرسش مهمتری را بدهیم که ایا انتساب عبارت “بستن به گاری” به یک مسئول زشت تر است یا دست به گاری شدن هزاران کودک و جوان در شهرها و روستاها از رهگذر سوء مدیریت و سیاست گذاری های برخی مدیران و نمایندگان ؟

امروز فقط در اهواز حدود سه هزار زباله گرد که همگی در مقطع سنی ۸ تا ۳۰ سال بوده ، روزانه در حال فعالیت و امرار معاش از رهگذر جمع آوری زباله و مواد قابل بازیافت هستند که با وجود دهها صنعت کوچک و بزرگ نفتی ، گازی ، کشاورزی و فولادی مجبور به اشتغال در این حوزه پر چالش از جمله به جان خریدن آسیب ها و تهدید سلامت جسمی و ابتلا به بیماری های پوستی ، انگلی و تنفسی، می باشند.

همچنین بدلیل تنش آبی و نبود آب شرب سالم در بسیاری از روستاها (مانند ۸۰ روستای غیزانیه ، ۸ روستای رامهرمز ‌و دهدز) و مناطق شهری ، روزانه صدها شهروند با گاری و حمل دبه ها بدنبال تهیه و خرید آب هستند که نمونه های آنرا به وفور در آبادان و خرمشهر و همچنین روستای سودان و دب حردان شاهد بودیم.

حال اگر گاری بدست شدن و یا به گاری بستن شدن فقط گفتن اش برای مسئولان زشت و بر خلاف اخلاق است ، پس موضع این بزرگواران در قبال این همه کودک و جوانان گاری بدست چیست؟ آیا نباید این مساله نیز موجب نگرانی اساتید محترم اخلاق می شد؟

ایا پناهیان بابت طرح موضوع گاری بدست شدن مردم خوزستان نباید مورد تشویق قرار می گرفت؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.