کد خبر : 16199
تاریخ انتشار : شنبه 3 خرداد 1399 - 21:52
-

ویژه و مهم | مالیات بر سود سپرده در کنار مالیات بر ثروت‌ راه جبران کسری بودجه

ویژه و مهم | مالیات بر سود سپرده در کنار مالیات بر ثروت‌ راه جبران کسری بودجه

سال ها برآیند نظام بانکی درخدمت تولید نبوده و سبب فروش رفتن کارخانه و تبدیل شدن به سپرده و دریافت سود شده است.

عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور: مالیات بر سود سپرده در کنار مالیات بر ثروت‌ راه جبران کسری بودجه

 

شبکه خبری خوزستان | محمد رضا یزدی زاده عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور، با تاکید بر فراهم بودن شرایط تحقق مالیات بر سود سپرده، گفت: این مالیات در کنار مالیات بر ثروت‌های غیر مولد، در مسیر تحقق شفافیت نظام مالی و مقابله با اقتصاد زیر زمینی و فرار مالیاتی است که از فعالیت‌های سوداگرانه و سفته بازی جلوگیری می‌کند. پیش بینی ها حاکی از درآمد ۱۰۰ هزار میلیاردی از محل تحقق مالیات بر سود سپرده و ثروت های غیر مولد است و با توجه به ماهیت غیر تورمی این نوع مالیات، بخشی از کسری بودجه دولت باید از این طریق جبران گردد.

 

محمدرضا یزدی زاده عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی در مورد مالیات بر سود سپرده، ضمن اینکه تلاش برای تحقق مالیات بر سود سپرده را اقدام مناسبی در حرکت به سمت نظام مالیاتی عادلانه دانست، خاطر نشان کرد: در هیچ جای دنیا چنین برخوردی با سود سپرده های بانکی نمی‌شود؛ در طول ۳۰ سال گذشته همواره یک جریان فکری سعی در آسیب‌پذیر نشان دادن نظام بانکی داشته و آن را خط قرمز نشان می‌دهد؛ در حالیکه در همه جای دنیا شفافیت اقتصادی، جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی اقتصاد زیرزمینی توسط نظام بانکی انجام می‌شود.

 

با تحقق مالیات بر سود سپرده خروج سرمایه از بانک ها حرفی بی اساس است

 

یزدی زاده درباره خروج سرمایه از نظام بانکی با تحقق مالیات بر سود سپرده گفت: هر زمان از دسترسی نظام مالیاتی به اطلاعات بانک مرکزی صحبت می‌کردیم حرف از خروج سرمایه مطرح می‌شد. در حالی که پولی از نظام بانکی خارج نمی‌شود و تنها جا به ‌جایی در حساب های افراد اتفاق می‌افتد. در حالی که می‌توان با توجه به ترکیب سپرده ها یک کمینه ای برای دریافت مالیات بر سود سپرده گذاشت اما تمام افراد باید مشمول باشند ولی سود سپرده کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان معاف از مالیات باشد و یا با نرخ های ترجیحی یک درصد از ۱۵ درصد سود دریافتی سپرده را مشمول دریافت مالیات کنیم.

 

اکثر کشورها با نرخ بهره حقیقی منفی از سود سپرده مالیات می‌گیرند

 

یزدی زاده در مورد لزوم یا عدم لزوم مثبت بودن نرخ بهره حقیقی سپرده‌های بانکی به عنوان شرط اخذ مالیات بر سود سپرده گفت: این استدلال صحیح نیست چرا که در اکثر کشور ها مثل ژاپن و سوئیس علی رغم نرخ بهره حقیقی منفی مالیات از سپرده های بانکی دریافت می‌شود. این در حالی است که فعالیت های تولیدی در کشور با تمام مشقت های موجود مالیات می‌دهند.

 

نرخ بهره حقیقی مثبت بازی نظام بانکی برای حفظ قدرت خلق پول بانک هاست

 

این کارشناس سازمان مالیاتی خاطرنشان کرد: نرخ بهره حقیقی مثبت، بازی نظام بانکی برای حفظ خلق پول بانک هاست چرا که این مسئله وابسته به سپرده‌های مردم است و با خروج نقدینگی قدرت خلق پول بانک ها تضعیف می‌شود. وی افزود: خلق پول بی حساب بانک ها به ضرر اقتصاد تورمی کشور است؛ در طول این سال ها برآیند نظام بانکی درخدمت تولید نبوده و سبب فروش رفتن کارخانه و تبدیل شدن به سپرده و دریافت سود شده است.

 

مالیات بر ثروت های غیر مولد راه جبران بخشی از کسری بودجه است

 

یزدی زاده با اشاره به مسئله کسری بودجه دولت گفت: پیش بینی کارشناسان از درآمد مالیاتی حاصل از وضع مالیات بر سود سپرده حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که با توجه به رقم حداقل ۱۵۰ هزار میلیاردی کسری بودجه دولت قابل توجه نیست و برای جبران این کسری بودجه باید به سمت وضع مالیات بر ثروت های غیر مولد برویم. مالیات بر سود سپرده از پایه های مالیاتی درآمدی است که در سال آینده اثر درآمدی خود را نشان می‌دهد در حالی که مالیات بر ثروت قابلیت وصول آنی دارد.
وی افزود: با تصویب مالیات بر ثروت در لایحه قانون مالیات های مستقیم و تحقق مالیات بر سود سپرده، ظرفیت درآمد مالیاتی کشور تقریبا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 

با تحقق مالیات بر سود سپرده خروج سرمایه از کشور وجود ندارد

با وجود تحریم های بانکی امکان خروج سرمایه از کشور وجود ندارد؛ در ضمن سپرده های کلان نظام بانکی قابلیت خروج را ندارند چرا که صاحبان این سپرده‌ها در ازای سپرده های خود از بانک وام و خط اعتباری گرفته اند و این موضوع باعث قفل شدن این سرمایه ها در بانک شده است. هم چنین لازم است بانک مرکزی قانون چک را اجرا و امکان استفاده از چک حامل و حواله‌کرد را متوقف کند تا با فرار مالیاتی و اقتصاد زیرزمینی مقابله شود و این اقدام باعث شفافیت در نظام مالی کشور و در نتیجه کاهش تبعیض و افزایش عدالت در میان مردم خواهد شد.

 

گفتگو با مقاومتی نیوز

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.