امروز

یکشنبه, ۳ تیر , ۱۳۹۷

  ساعت

۰۳:۵۲ قبل از ظهر

سایز متن   /

از ظهور تا بٌروز
بررسی حواشی نمایندگی علی عسگر ظاهری
(نماینده مردم حوزه انتخابیه مسجدسلیمان ،لالی، هفتگل و اندیکا در دور دهم مجلس شورای اسلامی )

✍🏽سارا امانی بابادی
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی استان خوزستان

درمیان کاندیدای دور دهم مجلس شورای اسلامی، علی عسگر ظاهری عبده وند کاندیدایی که آخرین روزهای فرصت باقی مانده از ثبت نام ، خود را به فرمانداری رساند و نامش رادر میان کاندیدا ثبت کرد، در ابتدا بسیار غریب و مجهول می نمایاند و در نظرسنجی ها و تحلیل ها معمولا جایگاهی بهتر از دهم یا دوازدهم نداشت و گویا تنها آمده بود تا بعدازبازنشستگی و فراغت از سیستم اداری وارد میدانی دیگر شود و شاید بخت خو را در این کارزار هم بسنجد.

تقویم انتخاباتی به روزهایی رسید که اسامی کاندیدای شورای نگهبان مشخص شد وکم کم میرفت تا نظرسنجی ها و تحلیل های قبلی را باطل و صفحه شطرنجی با سربازان جدید بیاراید، گزینه های اول تا پنجم با وجود به پایگاه های قومی ، سیاسی و اجتماعی از دور رقابت ها کنارگذاشته شدند و حتی نماینده وقت به عنوان گزینه ای قدرتمند نیز نتوانست فرصت ماندن در میدان رقابت را بدست بیاورد.

سرنوشت کاندیدا، حوزه انتخابیه و جهت دهی آرا در جایی دیگر رقم میخورد و موجهای سیاسی از جایی دیگر تحمیل میشد ، گویا حوزه انتخابیه مسجدسلیمان پذیرفته بود بخشی از یک حوزه بزرگتر به نام کشور است و باید در یک جمعیت هشتاد میلیونی و جغرافیایی بزرگتر نقش خود را بازیابد، آن دوره امیدی فزاینده در مردم مسجدسلیمان خصوصا تحول خواهان، دغدغه مندان و روشنفکران شکل گرفت مبنی بر اینکه میتوان برای همیشه سد قومگرایی را پشت سر گذاشت و به جرگه انتخابات دموکراتیک پیوست حتی اگر کاندیداهای مطلوب تر فرصت و امتیاز رقابت برابر را پیدا نکنند و قبل از مرحله انتخابات حذف شوند.

علی عسگرظاهری عبده وند از فرصت حذف کاندیدای دیگر بزرگترین بهره را برد و توانست فرصت ظهور بین کاندیدای پر شانس را بدست آورد و نامش در چهار شهر حوزه انتخابیه مطرح شود و این معادله مشترک در بسیاری از شهرهای دیگر کشور نیز رقم خورد و شد آنچه اتفاق افتاد.

ظاهری در واپسین روزهای انتخابات با نگاهی به رقبای خود دریافت قومگرایی آنچنان در اذهان مردم و لیدرهای ایلیاتی و قومی حوزه ریشه دوانده است که تنها با پناه بردن به رای قومی خود نمیتواند از خط پایان انتخابات عبور کند و خود را به صندلی سبز مجلس برساند لذا در لیستی قرار گرفت که برای اولین بار در کشور به عنوان لیست حزبی رونمایی شد و هدفش ساماندهی آرای حزبی پس از ردصلاحبت های گسترده شورای نگهبان و برهم زدن توازن سپهر سیاسی کشور بود. لیست امید پس از کش و قوس های فراوان رونمایی شد و شاید بزرگترین هدف این لیست پس از قلع و قمع کاندیدای جبهه اصلاحات بازیابی پایگاه آرای سیاسی و اجتماعی و همچنین تزریق امید به اقشار و لایه های سرخورده از سیاست بود.
اینکه مسجدسلیمان پس از سالها توانسته بود زمزمه های توسعه سیاسی را مجددا بشنود و کاندیدای حزبی روانه مجلس کند مانند خونی تازه در رگهای سیاست زده مسجدسلیمان بود که برای قدیمی ترها یادآور روزهای پرنشاط سیاسی شهر و برای جوانترها بازشدن میدانی متفاوت،دموکراتیک تر و جدید از سیاست بود و صدالبته دیری نپائید که کام مردم از بٌروز چهره واقعی و رفتارهای دوگانه ظاهری تلخ شد.
گویا ظاهری لیست را نردبانی برای عبور از سد آرای قومی و کاندیدای دیگر تصور کرده بود که تعهد اخلاقی و سیاسی به آن را لازمه ادامه راه نمیدانست و فعالین حزبی و سیاسی شهر را هم صرفا بیقرارهای سیاسی میدانست که از بد ماجرا به او اعتماد کرده بودند، اندکی بعد از اینکه ظاهری حضور در فراکسیون امید را نپذیرفت ، موج اعتراضات به شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان فزونی یافت.

عدم حضور ظاهری در فراکسیون امید چیزی از وزن این فراکسیون به عنوان یکی از فراکسیون های مجلس کم نکرد اما تقریبا از اولین روزها ظاهری چیزهای زیادی از دست داد و یکی از آنها اعتماد مردم بود.
ظاهری تلویحاً نشان داد فرصت طلبی و موج سواری دالان خوبی برای ورود و نشستن روی صندلیهای سبز و قرمز است اما فراموش کرد افکارعمومی او را رها نخواهند کرد و بعداز دوسال افکار عمومی ناظرند و همه چیز را رصد میکنند ، کسی که اولین تعهد اخلاقی خود را میشکند دیری نمی پاید که قول و شعارهای انتخاباتی اش را نیز فراموش میکند.

بیشتر بخوانید»  نهضت مردم بحرین به مرحله عاشورایی نزدیک شده است

شعارهای انتخاباتی برادر گرامی امان آقای ظاهری شامل خردجمعی، شایسته سالاری، توسعه همه جانبه و رفتار فراقومیتی بودند که در پایان دومین سال از نمایندگی ایشان با بٌروز رفتارها، تصمیم گیری ها و عملکرد متفاوت همه وعده ها و شعائر ایشان کم رنگ و کم رنگ تر گشته است، تقریبا همه فعالین سیاسی و اجتماعی، نخبگان، صاحب نظران و مردمی که همواره ناظر اصلی هستند متفق القولند که آقای ظاهری امور اصلی حوزه را رها کرده است و با به دست گرفتن انتصابات چهار شهر خصوصا در حوزه وزارت کشور( فرمانداریها و بخشداریها ) و همچنین در فاز دوم انتصابات ادارات دولتی که همانا نادیده گرفتن فصل پنجم قانون اساسی کشور که شامل اصول تفکیک قواست ، از حدود اختیارات خود تخطی نموده است.

شایسته سالاری،خردجمعی، توسعه همه جانبه ( که قطعا توسعه سیاسی یکی از شاخه های اصیل و مهم آن است) و رفتار فراقومیتی از بارزترین دیدگاه های جبهه اصلاحات است که اقای ظاهری در انتخابات نیک دریافته بود ، مردم حوزه انتخابیه نیز عطش دست یافتن به این چهار شاخصه اساسی یک جامعه روبه توسعه و تحول را دارند و درد بزرگ مردم ایران و مردم حوزه انتخابیه مسجدسلیمان نیز همین شاخص های فراموش شده است، لذا با وعده این چهار شعار و باحمایت موج امید وارد مجلس گشت اما به زودی مقابل شعارهای خود ایستاد و نشان داد میتواند با شعارهای اصلاح طلبانه اما تصمیمات و رفتارهای جزم اندیشانه، محافظه کارانه و خود محور در قامت یک نماینده به تحمیق مردم بپردازد.

شایسته سالاری به مسلخ قومگرایی رفت و مهره چینی های اقای ظاهری از میان اقوام و لیدرهای قومی اش در ادارات و حوزه وزارت کشور نشان داد ایشان پتانسیل بالایی برای کنارگذاشتن همه به جز حلقه ای خاص داشته باشد یعنی همان اصلی که نمایندگان پیشین با در دست گرفتن آن باعث سرکوب احزاب، سیاسیون، فعالین حوزه های مختلف اجتماعی، دغدغه مندان، انسانهای شریف و آزاده ای که شان خود را با بست نشینی جلوی میز نمایندگان جهت کسب پست و مقام نمیشکنند و در حاشیه و انزوا در کنار مردم عادی جامعه رنج دوران میخورند، جامعه بانوان وسیل مردم مشتاق را پس زدند و سرخوردگی سیاسی و یاس فلسفی که سالهاست مسجدسلیمان و شهرهای دیگر حوزه انتخابیه از آن در عذابند را تشدید نمودند.

استخدام های سفارشی آموزش و پرورش پس از لو رفتن اسامی پذیرفته شدگان نشان داد اقای ظاهری سهم قوم خود را هیچ جا فراموش نمیکند و کاندیدای به اصطلاح حزبی تبدیل به یک چانه زن قومی میشود که فرصتی برای رشد قوم و طایفه خود پیدا کرده و از هیچ تلاشی در این راستا فروگذاری نمیکند اما گویا ایشان فراموش کرده است که وقتی در مجلس قسم نمایندگی را ادا میکرد قرار بوده است برای احقاق حقوق هشتاد میلیون ایرانی و حوزه انتخابیه اش تلاش کند و در آنجا پرانتزی باز نکرده بودند که اسم طایفه خاصی رانوشته باشند.

ظاهری میتوانست از ظرفیت فراکسیون امید و همچنین احزاب شهرستان و استان با توجه به دولت حاکم که رویکرد اعتدال گرایانه و اصلاح طلبانه داشت استفاده کند ، مقاصد حوزه انتخابیه را پیش ببرد ، امتیازگیری کند و حتی ظرفیت سازی کند.
اما دوراندیشی محافظه کارانه ایشان برای حضور در دورهای آتی مجلس باعث شد او این ظرفیت را نادیده بگیرد و در لابی های سیاسی مجلس جز بی نقش ترین کاندیدا باشد تا جایی که بعداز گذشت دوسال از انتخابات مجلس ترس فلج کننده اقای ظاهری از قضاوت و نظارت شورای نگهبان اجازه نداده است ایشان نطقی به کوتاهی یک عطسه از تریبون مجلس داشته باشد و متاسفانه نام مسجدسلیمان با همه دردها و کمبودها، در مجلس کم رنگ و فراموش شده است.

بیشتر بخوانید»  کاهش آسیب های اجتماعی با حفظ فرهنگ صلح و سازش / مسئولان امر نسبت به بسط و توسعه جاده‌های اندیکا اقدامات لازم را به عمل آورند / رفع مشکلات پاسگاه‌های انتظامی و کلانتری شهرستان

عدم مشاورت و انعطاف ایشان در مقابل احزاب شهرستان شعار توسعه همه جانبه ایشان را در حد شعار باقی نگه داشت تا جایی که وقتی در خبرها میخوانیم ایشان با معاون عمرانی وزیر کشور( آقای افشانی، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی کشور) جهت اخذ کمک های بلاعوض به شهرداریها و بخشداری های شهرهای محروم حوزه مذاکره کرده است اما حزب مطبوع اقای افشاری که در شهرستان مسجدسلیمان و استان خوزستان جز احزاب فعال باحضوری پررنگ است به مشورت طلبیده نشده و پیش از آن نیز آقای سلطانی فر وزیر محترم ورزش و جوانان که نیز از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی کشور است در مسجدسلیمان حضور بهم رسانید و اقای ظاهری حاضر نشد با حزب مطبوع وزیر محترم در شهرستان مشاورتی برای کسب امتیازاتی بیشتراز افتتاح یک سالن ورزشی بیست سال معطل شده ! داشته باشد و این رفتارها نتیجه ای در ذهن متبادر نمیکند جز اینکه خردجمعی به عنوان شعاری دیگراز اقای ظاهری عملا فریبی کودکانه است!

چه بسا آقای ظاهری به جای اینکه وقت میگرفت تا با آقای افشانی معاون عمرانی دیدار کند ، وظیفه اش به عنوان نماینده این بود که در مجلس طرحی برای تخصیص کمک های بلاعوض به شهرها و روستاهای محروم به مدت پنج سال یا ده سال ارائه دهد وتصویب نماید تا جبران عقب ماندگی شود .

این کمک های مقطعی از نمایندگان نه تنها با عدم وجود شفاف سازیهای مالی به سرانجام مثبتی نمیرسد بلکه نوعی تبلیغات انتخاباتی و وامدار کردن مردم محروم است.

علی عسگر ظاهری عبده وند در میانه راه است ، هنوز فرصت هایش برای بٌروز تصمیماتی از روی هم افزایی به پایان نرسیده است.

هنوز هم میتواند بخشی از عملکرد خود را تصحیح کند و از دخالت در انتصابات دست بکشد و تنها به وظیفه نمایندگی بپردازد چرا که انتصابات وی و نصب مدیران بی تجربه وسفارشی تنها به تضعیف مردم سالاری، کاهش خدمات اداری و عدم نخبه پروری و عدم تربیت نیروی انسانی شایسته ختم می شود و سپهر سیاسی حوزه انتخابیه ضعیف تر وآلوده تر میگردد.

ظاهری باید حواشی کار نمایندگی را کنار بگذارد و بپذیرد نماینده یک طایفه نیست بلکه باید از دیدی ملی و عملکردی منطقه ای به نمایندگی مجلس بپردازد و نشان دهد در حد و اندازه این دیدگاه هست، به هر حال دوسال گذشته ما هیچ نقطه نظری از ایشان راجع به مسائل اهم مملکت نخواندیم و نشنیدیم. کما اینکه در جریانات رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم ایشان موضع سکوت انتخاب کرده بود و هیچ نقشی چه مخالف و چه موافق برعهده نگرفت ، این در حالیست که حوزه انتخابیه مسجدسلیمان نیاز شدیدی به نگاه ویژه وزرای راه ومسکن وشهرسازی، کشاورزی، کار و رفاه اجتماعی، نفت و صنعت و معدن دارد.

دوسال باقی مانده است تا آقای ظاهری بتواند به حوزه های مغفول مانده این حوزه مانند اشتغال، بانوان ، رفاه عمومی و برخورداری از امکانات برابر نگاهی بیاندازد و عملکرد خودرا از حالت شعاری خارج کند.

به هر روی از ظهور تا برٌوز ظاهری راهی نبود و طولی نکشید اما باتوجه به اینکه اقای ظاهری اهم نگاهش به دور بعدی انتخابات مجلس است ، بیشترین اقداماتش هم در جهت نیروگماشتن در فرمانداریها و بخشداریها بوده است ، مطالبات برزمین مانده مردم هر روز بیشتر میشودو نارضایتی عمومی درپی داشته است ، در دوسال پیش رو آیا شاهد افول ظاهری خواهیم بود یا صعود او پس از چهارسال ؟!!

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
این مطلب را به اشتراک بگذارید:


لینک کوتاه :

هاست


دسترسی آسان به این پست :

اسکن کنید:  علی عسگر ظاهری از ظهور تا بٌروز / بررسی حواشی نماینده حوزه انتخابیه مسجدسلیمان ، لالی ، هفتگل و اندیکا در دور دهم مجلس شورای اسلامی / شایسته سالاری به مسلخ قومگرایی رفت / استخدام های سفارشی آموزش و پرورش / ظاهری باید بپذیرد نماینده یک طایفه نیست
قوانین بخش نظرات در شبکه خبری خوزستان

1. نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
2. نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
3. نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
4. برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
5. نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
6. نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
7. جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید .
دیدگاهها

*

سیاسی

طراحی و پشتیبانی وبسایت